1

غم را بروز می‌دهیم، شادی را پنهان می‌کنیم

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از موضوعات مورد اختلاف، موضوع شادی اجتماعی است که در مباحث و ارتباطات فردی، شادی و نشاط به راحتی دیده می‌شود و غم فردی به راحتی بروز نمی کند. اما در ساختار جامعه، غم و اندوه را به آسانی بروز می‌دهیم و شادی را پنهان می‌کنیم.

سید جواد حسینی روز گذشته در نخستین همایش تخصصی سلامت اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، افزود: در ساختار جمعی هیجانات غمگنانه را نهادینه کرده‌ایم و زمانی که می‌خواهیم هیجان شادی اجتماعی را بروز دهیم دچار مشکل می‌شویم که در نتیجه، هیجانات شادی به صورت زیرزمینی و ساختار شکنانه یا کلیشه‌ای بروز می‌کند.

وی پذیرش اجتماعی را یکی دیگر از شاخص‌های سلامت اجتماعی دانست و افزود: پذیرش اجتماعی به معنی فراهم کردن بستری مناسب برای دیده شدن همه افراد است. سازمان‌ها باید نوآوری در راستای اهداف سازمانی خود داشته باشند تا حس پیشرفت و ارتقا در افراد سازمان ایجاد شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی شکوفایی اجتماعی و انسجام اجتماعی را دو شاخص مهم دیگر سلامت اجتماعی دانست و افزود: باید همه افراد جامعه احساس کنند که می‌توانند در راستای منافع ملی با هم متحد باشند. اگر به هر دلیل بر طبل دوگانه سازی و تفرقه بکوبیم به سلامت اجتماعی لطمه می‌زنیم.

حسینی تاکید کرد: امروز در حکمرانی خوب دو مفهوم سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی بسیار نقش آفرین است.

وی سلامت اجتماعی را دارای 5 شاخص اصلی مشارکت اجتماعی، انطباق پذیری، پذیرش اجتماعی، شکوفایی اجتماعی و انسجام اجتماعی دانست و افزود: یکی از ویژگی‌های حکمرانی خوب افزایش مشارکت اجتماعی در امور است و در همین جهت دولت یازدهم به مشارکت موثر و اثرگذار تشکلها اهمیت بسیار داده است.

معاون اجتماعی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: طی تحقیقات بعمل آمده افزایش شاخص‌های سلامت اجتماعی به افزایش کیفیت زندگی شهروندان منجر می‌شود که شاخص پذیرش اجتماعی، انطباق پذیری و مشارکت اجتماعی نقش مهمی در افزایش کیفیت زندگی دارند.
حسینی افزود: در یکی از پژوهش‌های انجام شده بین دانشجویان از 100 درصد شاخص‌های سلامت اجتماعی تنها 37.7 دانشجویان از آن برخوردار بودند و این نشان از ضعف سلامت اجتماعی در جامعه دانشجویی است.
معاون استاندار تصریح کرد:وظیفه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی تلاش در جهت ارتقای 5 شاخص سلامت اجتماعی از طریق مدل‌های عملی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشراه به شاخص مشارکت اجتماعی، گفت: طی 2 سال اخیر تشکل‌های غیر دولتی این استان 74 درصد رشد داشته و از 540 مورد به 940 تشکل افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه قلمرو فعالیت تشکل‌ها نیز از پنج مورد به 21 فعالیت افزایش یافته است، اظهار کرد: از نظر جغرافیایی نیز تشکل‌های غیر دولتی که پیش از این فقط در شهرهای بزرگ و متوسط فعال بودند در همه مناطق تشکیل شده و در یک سال اخیر نیز 30 تشکل در روستاها ایجاد شده است.
وی گفت: در زمینه افزایش مشارکت اجتماعی نیز تاکنون پارلمان‌های معلمان، اولیا، دانش آموزان، مدیران آموزش و پرورش و پارلمان مجازی فرهنگیان و زنان راه اندازی شده که در پارلمان زنان استان در مجموع یک هزار و 200 زن از 23 قشر جامعه با رای بانوان استان انتخاب می‌شوند تا سه میلیون زن توانمند استان در توسعه آن نقش آفرین باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: هم اکنون در شهرستانهای تربت حیدریه، بینالود و خواف پارلمان زنان راه اندازی شده و در شهریور ماه نیز این پارلمان در دیگر شهرهای استان راه اندازی می‌شود.
حسینی اظهار کرد: شعار امسال، تشکیل دست کم یک تشکل در هر روستای بالای 200 خانوار است و توسعه جغرافیایی تشکل‌ها نیز 30 درصد افزایش می‌یابد و در کنار آن برای هم افزایی بیشتر تشکل‌های غیر دولتی هشت شبکه ایجاد شده و با احصای توانمندی 940 تشکل استان نظام نامه تشکل‌های غیر دولتی نیز مشخص شده تا ارتباط آنها با بخش دولتی به نحو موثری برقرار شود.
معاون استاندار با اشاره به شاخص انطباق پذیری افزود: انطباق پذیری در جامعه‌ای وجود دارد که مردم احساس کنند رویه‌های قانونی و مقررات موجود پاسخگوی نیاز‌های آنان در رسیدن به اهدافشان است.
وی افزود: در جامعه ما روش‌ها و رویه‌های سازمانی و غیرسازمانی از سوی مخاطب پذیرفته نشده و این موضوع در ارتباط با آیین‌های دینی، فرهنگی و فوق برنامه نیز دیده می‌شود.
گفتنی است همایش یک روزه سلامت اجتماعی با حضور معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران و مسئولان بهزیستی و تشکل‌های مردم نهاد این حوزه در اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد.