1

دو هزار میلیارد ریال برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: دو هزار میلیارد ریال اعتبار طرح‌های ویژه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سال ۹۶ در نظر گرفته شده است.

سید جواد حسینی روز گذشته در جلسه ستاد فرهنگی اجتماعی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی افزود: پارسال هزار میلیارد ریال اعتبار برای این امر تعیین شد که سهم خراسان رضوی از این میزان 40 میلیارد ریال بود که 75 درصد آن به استان تخصیص یافت.

حسینی گفت: با این حجم اعتبار 84 برنامه در این حوزه در سطح استان اجرایی شد که از این تعداد 26 برنامه در زمینه طلاق، 24 مورد در بحث کاهش اعتیاد، 30 برنامه در زمینه مفاسد اخلاقی و چهار مورد هم سایر برنامه‌ها بود.

وی افزود: برای امسال نیز دو هزار میلیارد ریال در کشور برای این موضوع تعیین شده که اقدامی‌ویژه و ارزشمند است زیرا پیش از این در هیچ دولتی سرفصل و اعتبار خاصی برای کاهش آسیب‌ها نداشته‌ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: با توجه به شرایط ویژه خراسان رضوی انتظار است در اختصاص اعتبارات، این استان به صورت ویژه دیده شود و تخصیص آن هم به صورت 100 درصدی انجام گیرد. پیگیری برای تخصیص به موقع اعتبار به منظور بهره‌وری بهتر و شتاب در اجرای پروژه‌ها از دیگر مباحثی است که باید بدان توجه شود.

حسینی همچنین گفت: کشور به شدت از تمرکزگرایی رنج می‌برد و در صورت فراهم شدن امکان توزیع اعتبارات استانی در همین کارگروه می‌تواند موثرتر و نتیجه‌بخش‌تر باشد.

وی افزود: باید مبنای تخصیص اعتبارات به پروژه‌های جدید انجام ارزیابی و نیز استفاده از یافته‌های سرمایه اجتماعی باشد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: آسیب‌های اجتماعی موضوع ویژه جامعه است. در این چارچوب برنامه‌های این استان دارای ملاک‌ها و ویژگی‌هایی همچون قابلیت ارزیابی، نو بودن، مشارکتی، فراگیری و دارای هم افزایی سازمانی است.

وی افزود: در این راستا تلاش شده از ظرفیت‌های سه بخش دولتی، عمومی و تشکل‌های غیردولتی و اجتماعی در همین زمینه استفاده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تشکل‌های غیردولتی را دارای عملکرد موثرتر با بهره‌وری مطلوب تر توصیف و بیان کرد: هم اکنون 120 سازمان و تشکل مردم نهاد با رویکرد کنترل و کاهش آسیب‌ها در حاشیه شهر به کمک آمده‌اند.