1

تب «دکتر شدن»

در سال‌های اخیر، اشتیاق دانش‌آموزان مقطع متوسطه برای پزشک شدن رو به افزایش است. تا جایی که نیمی از داوطلبان امسال کنکور 96 را شرکت‌کنندگان در رشته تجربی تشکیل داده‌اند. البته این تب فراگیر بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی، روحی و هم‌چنین امکانات و فرصت‌های فرد صورت می‌گیرد.

برای بررسی این موضوع گفت‌وگویی با عباس قاسمی، مشاور و برنامه‌ریز درسی «موسسه فرااندیشه» ترتیب دادیم. وی که سال‌ها است به صورت تخصصی برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف و به ویژه کنکور مشاوره می‌دهد، با رویی باز پذیرای گفت‌وگو با اتفاقیه شد که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

قاسمی در باره چرایی میل و گرایش شدیدی نسبت به رشته های تجربی، گفت: موج گرایش به تجربی برای دومین بار در ایران اتفاق افتاده است و ما شاهد آن هستیم که امسال صد‌و‌هفتاد هزار نفر داوطلب رشته ریاضی و بیش از پانصد هزار نفر داوطلب رشته تجربی بوده اند. این حجم ازتقاضا برای رشته تجربی متاثر از بازار کار و شرایط اشتغال در ایران است که متاسفانه در دهه اخیر بازار کار رشته مهندسی وانسانی در شرایط خوبی قرار نگرفته است و فضای اشتغال در شرایط فعلی برای رشته‌های علوم تجربی بهتراست. در حال حاضر علاو بر چند رشته پرطرفدار گروه تجربی نظیر دندان‌پزشکی، پزشکی، داروسازی و حتی سایر رشته‌های پیرا پزشکی از جمله فیزیوتراپی، هوشبری، اتاق عمل و  علوم آزمایشگاهی هم پرطرفدارهستند.

وی تصریح کرد: آسیبی که در این شرایط برای دانش آموزان به وجود می‌آید این است خیلی از متقاضیان توانایی واستعداد کافی را برای تحصیل در این رشته ها را ندارند وصرفا به خاطرشغل، نگاه جامعه و گاهی فشار خانواده‌ها به این رشته روی می‌آورند و اکثرا به این توجه ندارند که نمی‌توانند این رشته را تا انتها ادامه دهند و رها می‌کنند. باید توجه داشت که علاوه بر استعداد تحصیلی، باید سختی شرایط کار در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را پذیرفت.

قاسمی معتقد است: در حال حاضر این نقطه ضعف در انتخاب رشته دانش آموزان هم دیده می‌شود که رشته تجربی به طبع در جایگاه دوم نسبت به رشته ریاضی قراردارد در صورتی که این اولویت بندی صحیح نیست این دو رشته به یک میزان مشکل هستند.

این مشاور و برنامه‌ریزی درسی افزود: با وجود به این که رشته انسانی زیر ساخت‌های اجتماعی جامعه را می‌سازند اما متاسفانه جایگاه خوبی ندارد و توجهی به آن نمی‌شود.

قاسمی تاکید کرد: در سال‌های اخیر دولت نگاه ویژه به رشته های فنی‌حرفه ای و کاردانش دارد ومعتقد است که ما باید بتوانیم نیروی انسانی حرفه ای تربیت کنیم این نگاه بسیار هم خوب است. اما دولت حمایت کافی از طرح خود را ندارد.

مشاور برنامه‌ریزی درسی موسسه فرااندیشه در پایان تاکید کرد: ما نیاز داریم که به صورت کارشناسانه به بررسی وچاره جویی برای موجی که اتفاق افتاده است بپردازیم وگرایشات را از سمت سوی محض رشته تجربی به سمت دیگر رشته‌ها ببریم والبته زیر ساختهای مناسب آن را هم فراهم کنیم همیشه در زمان‌های مختلف با انبوهی از فارغ تحصیلان در رشته‌های مختلف روبه رو بوده‌ایم که باعث می‌شود درآینده مشکلاتی رابرای جامعه به وجود می‌آورد. شناخت استعداد و خودباوری را باید در دل وجان هر دانش‌آموز پرورش داد و به این سمت رفت که هر دانش آموز درآینده یک کارآفرین خلاق شود.

 

 

گزارشی از مهسا هاشم‌آبادی