1

برداشتن گامی بلند برای کودکان فاقد شناسنامه

معاون دادستان مشهد گفت: یکی از آسیب‌های حاشیه شهر مشهد وجود کودکان بی‌هویت است که در سال گذشته اقدامات مؤثری برای هویت بخشی به این گروه انجام شده و ادامه دارد.

قاضی محمد بخشی محبی در پاسخ به خبرنگار اتفاقیه با اشاره به وجود کودکان پر تعداد فاقد هویت رسمی در حاشیه شهر مشهد، افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی در این رابطه افرادی بودند که فاقد شناسنامه هستند و به همین دلیل نمی‌توانستند به مدرسه بروند و تحصیل کنند و این باعث می‌شد که یک احساس رقابت و حس بدی بین این کودکان به وجود بیاید. وقتی چنین فردی یک کودک هم سن خود را می‌دید که به مدرسه می‌رود و او نمی‌تواند، از همان کودکی بحث انتقام نسبت به جامعه و افراد دیگر و خصوصاً ایرانی‌ها در ذهنش شکل می‌گرفت.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با اقداماتی که در سال گذشته صورت گرفت در بحث هویت بخشی به اتباع بیگانه و خصوصاً در بحث آموزش آن‌ها، اتفاق خوبی که در این زمینه افتاد این بود که اتباع خارجی اجازه تحصیل را داشته باشند و تا حدودی از این طریقی هویت بخشی به آن‌ها صورت بگیرد که این کار می‌تواند گام خیلی مهم، مؤثر و بزرگی باشد تا آن‌ها هم از بحث آموزش استفاده کنند و هم آموزش آن‌ها اقدام مؤثری در بحث پیشگیری در این زمینه که اشاره شد، باشد.

بخشی محبی به فعالیت کارگروه ویژه‌ای در این زمینه تأکید کرد و ادامه داد: خوشبختانه کارگروهی در بحث ساماندهی حاشیه شهر ایجاد شده است که مدیریت و مسئولیت اصلی آن بر عهده استانداری است و وزارت کشور این وظیفه را به مجموعه‌های استانداری محول کرده که ما هم به عنوان یکی از اعضا در این کارگروه حضور داشته و مشارکت داریم. علاوه بر این خودمان هم در بحث پیشگیری از وقوع جرم در این زمینه طرح‌ها و فعالیت‌هایی داشته‌ایم.

معاون دادستان مشهد در رابطه با وضعیت کودکان ایرانی بدون هویت یا کودکان متولد شده در ایران که دارای والدین غیر ایرانی هستند، اضافه کرد: کمیته‌ای در فرمانداری مشهد برای بحث هویت بخشی به این کودکان ایجاد شده است. مطابق قانون مدنی هر کسی که در ایران متولد شود در اصل ایرانی محسوب می‌شود و باید هویت ایرانی را به او داد اما به لحاظ این که ممکن است در کنار این موضوع برخی مسائل و مباحث امنیتی مطرح شود، کارشناسان در کمیته‌ای که برای این موضوع در فرمانداری فعال است، موارد را بررسی می‌کنند که در این کارگروه دادسرا، اداره ثبت احوال و سایر دستگاه‌های مرتبط عضویت دارند.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی می‌توان گفت اگر کسی وجود داشته باشد که فاقد شناسنامه بوده و هویت مشخصی نداشته باشد، در صورتی که این فرد جزو اتباع بیگانه باشد، از طریق کارگروه فعال در استانداری و در غیر این صورت از طریق کارگروه فعال در فرمانداری، به پرونده‌اش رسیدگی شده و این موضوع مدیریت می‌شود.

 

 

مصطفی قویدل