1

برای جذب مخاطب به تئاتر برچسب نزنیم

یک کارگردان تئاتر گفت: تماشاچی رکن اصلی تئاتر است و وقتی حمایتی نباشد مجبور می‌شویم با چهره‌های سینمایی، کمدی یا موسیقی مخاطب را به سالن بکشانیم و اینکه بخواهیم برای جذب مخاطب به تئاتر برچسب بزنیم، خوب و پسندیده نیست.

کیوان صباغ، از نویسندگان و کارگردانان تئاتر که از خراسان رضوی با نمایشاتاق ۱۲۱۶ در بخش صحنه‌ای بیست و پنجمین جشنواره تئاتر سوره شرکت کرده است در مورد نمایش خود گفت: موضوع نمایش اتاق ۱۲۱۶ در مورد یک مفسد اقتصادی است که به یک اتاق در هتلی در مشهد که پنجره ای رو به حرم دارد، پناه آورده است. این فرد با یکی از خانم‌های پرسنل هتل آشنا می‌شود و اتفاقات بعدی رقم می‌خورد. نمایش به صورت رئالیستی به مخاطب ارایه می‌شود اما در نهایت با یک اثر رئال جادویی روبرو هستیم.

وی برگزاری بخش منطقه‌ای را از مزیت‌های جشنواره تئاتر سوره دانست و افزود: برگزاری جشنواره منطقه‌ای باعث می‌شود افرادی که آثارشان به جشنواره سراسری راه پیدا نکرده است کار همدیگر را ببینند، با یکدیگر آشنا شوند و از تجربیات هم استفاده کنند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه تئاتر هنر اقلیت و خاص است، اظهار داشت: در تئاتر باید سلایق و علایق همه مردم در نظر گرفته شود. باید با توجه به جغرافیا و آداب و رسوم هر منطقه آثار فرهنگی از جمله تئاتر تولید شود. این باعث استقبال مردم از هنر می‌شود. البته تئاتر برای اقلیت و سینما برای اکثریت است. تئاتر یک هنر عام نیست که انتظار داشته باشیم، مردم همان قدر که به سینما می‌روند به تئاتر هم بروند. ما باید فرهنگسازی کنیم تا مخاطبان تئاتر تنها جنبه سرگرمی تئاتر را در نظر نگیرند و علاوه بر حض بصری و شنوایی جنبه معنایی اثر هنری را دریافت کنند. این امر مستلزم فرهنگسازی است.

صباغ با بیان اینکه تئاتر در همه جای دنیا هنر دولتی است، خاطرنشان کرد: در کشور ما تئاتری‌ها حمایتی که باید از دولت بگیرند را نمی‌گیرند، در نتیجه من تئاتری برای امرار معاش مجبور می‌شوم کارهایی کنم که تماشاچی را جذب کنم. تماشاچی رکن اصلی تئاتر است و وقتی حمایتی نباشد مجبور می‌شویم با چهره‌های سینمایی، کمدی یا موسیقی مخاطب را به سالن بکشانیم و اینکه بخواهیم برای جذب مخاطب به تئاتر برچسب بزنیم، خوب و پسندیده نیست.

 

 

منبع: پایگاه تخصصی اطلاع رسانی مشهدتئاتر