1

اجرای نمایش آئینی آهوی دشت شیر احمد در سبزوار

به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت و در آستانه سالروز میلاد حضرت امام رضا (ع) نمایش آئینی «آهوی دشت شیر احمد» در اقامتگاه بومگردی «ننه کلو بابا کلو» روستای طبس شهرستان سبزوار اجرا می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار به خبرنگاران گفت: نمایش «آهوی دشت شیراحمد» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل طبسی و نقش آفرینی فرشته حلاجیان، ابوالفضل طبسی و حامد دهدار و با اجرای موسیقی مقامی امید اصغری و عباس عباسی در مدت 30 دقیقه اجرا می‌شود.

محمد علی آبادی اظهار کرد: این نمایش با همکاری ادارات محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دفتر مطالعات هنرهای آئینی سنتی و کانون فرهنگی هنری مساجد سبزوار تولید شده است.

نویسنده و کارگردان این نمایش نیز گفت: این نمایش آئینی با محوریت محیط زیست به مناسبت وقایع ناگواری که در پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار رخ داد، تولید شده است.

ابوالفضل طبسی افزود: نمایش آئینی آهوی دشت شیر احمد با کوبه‌های دهل که خود حکایت از اتفاق ناگوار است آغاز می‌شود و روایت نمایش با یک بازی محلی محیط زیستی با نام کوک کوک (کبک بازی) و با موسیقی سنتی که مقام‌هایی مفهومی را می‌نوازند، انجام می‌شود. در ادامه این نمایش تماشاگران هم جزو بازیگران قرار می‌گیرند و در طول داستان وارد بازی می‌شوند.

وی گفت: در این نمایش همچنین به محیط بان شهید حسین صادقی که در دشت شیر احمد و در مبارزه با اشرار و شکارچیان به شهادت رسیده اشاره شده است. نامگذاری سالروز میلاد حضرت امام رضا (ع) به روز محیط بان از سوژه های این نمایش است و در آن شخصیت والای ثامن الحجج (ع) مورد توجه قرار گرفته است.

پناهگاه حیات وحش شیراحمد با 23 هزار هکتار وسعت در 15 کیلومتری جنوب سبزوار قرار دارد.

 

 

منبع: ایرنا