1

آموزش 2 هزار زن سرپرست خانوار در فنی و حرفه‌ای استان

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: طبق تفاهم نامه‌ای با خیریه‌ها به منظور اشتغال دو هزار زن سرپرست خانوار در استان خراسان رضوی در بازه چهار ساله در راستای هدفمندی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، زنان سرپرست خانوار با فراگیری مهارت و حقوقی که دریافت می کنند، از پوشش خیریه بیرون می‌آیند.

افشین رحیمی‌گل‌خندان،در نشست خبری روز ملی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: امسال درنظر داریم تمایل به اشتغال را افزایش دهیم؛ نه این که در سال‌های گذشته این هدف را نداشته باشیم، اما می‌خواهیم آموزش‌هایی که مشاغل آن اشباع شده و یا مورد نیاز روزجامعه نیست را جمع آوری کنیم. در راستای این هدفمندی‌ها، 70 تفاهم نامه در استان خراسان رضوی امضا شده است که برخی استانی و برخی کشوری بوده‌اند.

 

اشتغال 2 هزار زن سرپرست خانوار

وی تصریح کرد: طبق تفاهم نامه‌ای با خیریه‌ها به منظور اشتغال دو هزار زن سرپرست خانوار در استان خراسان رضوی در بازه چهار ساله در راستای هدفمندی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، زنان سرپرست خانوار با فراگیری مهارت و حقوقی که دریافت می کنند، از پوشش خیریه بیرون می‌آیند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی ادامه داد: امضای تفاهم نامه با خیرین در جهت توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سومین اتفاقی است که در استان رخ داده و مراحل آخر آن در وزارت کشور در حال انجام است. از دیگر تفاهم نامه‌های این سازمان، مهارت آموزشی و اشتغال است که برای اولین بار در استان خراسان رضوی به وجود آمده است.

رحیمی گل خندان تاکید کرد: خیرین شناخته شده صنعت و درمان با توجه به ضرورت اشتغال در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و به ساخت این مراکز کمک خواهند کرد که مشابه این اتفاق را در کشور نداشته ایم.

وی با اعلام اینکه در اسفند ماه سال گذشته آموزش مهارتی ویژه معلولان را داشته‌ایم، عنوان کرد: همچنین تفاهم نامه‌ای با پارک علم و فناوری خراسان رضوی بسته ایم که رشد و کارآفرینی آموزش فنی و حرفه‌ای و اولین مرکز رشد را در استان بوجود اورده است .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی جزو پنج دستگاه برتر فعال در حوزه سکونت‌گاه‌های غیررسمی(حاشیه شهر) است.

رحیمی گل خندان تصریح کرد: 71 پایگاه یا نقطه در مشهد، سبزوار و تربت حیدریه و سایر مکان‌ها داریم که به توانمندسازی حاشیه شهرها خواهد پرداخت. از این 71 نقطه 63 تیم سیار است و به صورت ضروری حضور می یابند.

وی تاکید کرد: ما علاوه بر هدفمندیسازی آموزش‌ها به توسعه بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های ذی نفعان توسط آموزش‌های مهارتی پرداخته‌ایم و با شرکت‌های گاز و برق منطقه‌ای و بیش از 20 صنعت دیگر قرار دادهایی را امضا کرده‌ایم.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به دو ماموریت فنی و حرفه‌ای، گفت: این سازمان افرادی که خواستار ورود به بازارکار هستند را آموزش فنی می‌دهد. همچنین افرادی  که دارای شغل هستند، اما به دلیل پیشرفت تکنولوژی برای حفظ موقعیت شغلی خود به ارتقاء اطلاعات خود می پردازند را آموزش می دهد.

 

کسب و کار در اولویت است

رحیمی گل خندان خاطرنشان کرد: ما علاوه بر مهارت‌های فنی به دنبال مهارت کسب و کار هستیم. اکنون مهارت به تنهایی کافی نیست، نوع برخورد با مشتری، نوع بازاریابی، قوانین کار و بهداشت و آمادگی شغلی از جمله مهارت‌های کسب و کار است که آموزش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در دنیا بیش از 50 روش انتقال مهارت وجود دارد، گفت: علاوه بر کلاس‌های حضوری، آموزش مجازی را هم در استان داریم. روش دیگر آموزش‌ها، مهارت مبتنی بر محیط واقعی کار است که فرد در مراکز فنی حضور نمی‌یابد و در واحدهای صنفی توسط استادکاران حرفه‌ای آموزش می‌بیند و امتحان را در سازمان فنی و حرفه‌ای می دهد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: در سال، 120 هزار نفر در مراکز دولتی و آموزشگاه‌های آزاد ورود می‌یابند که 55 هزار و 106 نفر در آموزشگاه‌های آزاد خراسان رضوی و 65 هزار 301 نفر در مراکز دولتی آموزش دیده‌اند که در مجموع  برابر 22میلیون ساعت آموزش مهارت‌ها را دیده‌اند که 10 میلیون در بخش دولتی و 12 میلیون در بخش غیردولتی بوده است.

رحیمی گل خندان تصریح کرد: سیاست‌های سازمان فنی حرفه ای در دو طرح  کارورزی در محیط کار و آموزش و مهارت در محیط واقعی کار به ایجاد 10 تا 15  شغل در خراسان رضوی  پیش بینی می‌شود که برای دو دسته از افراد زیر فوق دیپلم و بالای فوق دیپلم داریم؛  تاکنون 21 هزار نفر ثبت نام کرده اند و 61 نفر در محیط کار مشغول هستند.

 

مدارک فنی و حرفه‌ای با اعتبار فرا مرزی!

رحیمی گل خندان با اشاره به اینکه مدارک فنی و حرفه ای در خارج از کشور معتبر تر از ایران است، یادآور شد: 90 درصد کسانی که هیات علمی و دکترا هستند؛ برای کار گواهی نامه فنی و حرفه ای را دریافت می کنند تا به خارج از کشور بروند.