1

مدیریت بحران، در کتاب مدارس

معاون و سخنگوی سازمان مدیریت بحران گفت: طرح آموزش مدیریت بحران در حوادث طبیعی در قالب 2 واحد درسی تهیه و تدوین شده که با تایید وزارت آموزش و پرورش از سال آینده در کتب درسی دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

بهنام سعیدی، دوشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی کودکان در سوانح افزود: این 2 واحد درسی در چند سال گذشته به صورت اختیاری در میان دروس مقطع کارشناسی دانشگاهژها قرار داشت که با توجه به افزایش حوادث طبیعی کشور در چند سال اخیر، تصمیم بر آن شد این واحدها در دوره های متوسطه نیز گنجانده شود.

وی در خصوص آموزش کودکان در سوانح گفت: این کارگاههای آموزشی در قالب تفاهم نامه و همکاری های بین المللی که در حوزه مدیریت بحران بین وزارت کشور و یونیسف برقرار شده، عملی شده که پس از برگزاری آن در کیش و شیراز سومین دوره آن در مشهد برگزار شده است.

سعیدی ادامه داد: هدف از این کارگاههای آموزشی کاهش خطرپذیری از بلایای طبیعی به ویژه برای کودکان است که در آن دستگاههای اجرایی ذیربط در حوزه مدیریت بحران، تجارب بین المللی این حوزه را با توجه شرایط بومی استانها و مناطق مختلف اجرایی خواهند کرد.

معاون سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه بحث آموزش بحران به جد در این سازمان در حال پیگیری است خاطرنشان کرد: هم اکنون این آموزش ها را در حوزه مدیران آغاز کرده ایم که تا کنون اعضای شورای مدیریت بحران 11 استان این آموزش ها را دیده اند و تا پایان سال در دیگر استانها نیز برگزار می شود.

وی آموزش مردمی را یکی دیگر از اهداف سازمان مدیریت بحران دانست و بیان کرد: اولین و موثرترین امدادگران در زمان بروز حوادث طبیعی، مردم هستند لذا اگر آموزش های لازم را دیده باشند می توانند کمک های زیادی به امدادگران داشته و تاثیر شایانی بر تاب آوری شهرها در مقابل حوادث طبیعی بگذارند.

سعیدی ادامه داد: از سال گذشته استان یزد به عنوان اولین منطقه آزمایشی طرح آموزش مدیریت بحران انتخاب شده که تا ابتدای مردادماه امسال موفق شدیم یک چهارم مردم این استان، معادل 250 هزار نفر را آموزش بدهیم و تا 3 سال آینده تمامی مردم این استان در این خصوص آموزش خواهند دید.

وی عنوان کرد: با توجه به رشد سطح آموزشی و رضایتی که از بازدهی آموزش در استان یزد داشته ایم تصمیم گرفته شد که سند آموزشی بلاهای طبیعی برای سایر استانها نیز آماده شود تا بتوانیم در بحث آموزش سراسری در کشور گام برداریم.

سعیدی، آموزش نیروهای نظامی را از دیگر اقدامات این سازمان دانست و اظهار کرد: در زمان وقوع بلاهای طبیعی، در کنار نیروهای امدادگر و عملیاتی، معمولا نیروهای مسلح در خط مقدم امداد قرار می گیرند از این رو تلاش می کنیم با آموزش نظامیان، تحقق پیام هر نظامی یک امدادگر را به عرصه ظهور رسانیم.