1

تهران و دوشنبه از هم دور می‌شوند؟!

پخش یک فیلم در تلویزیون تاجیکستان، که در آن در اتهامی عجیب، ایران به حمایت از قتل‌های زنجیره‌ای در دوران جنگ داخلی تاجیکستان متهم شده، روابط دوکشور را به تیرگی کشانده است. تاجیکستان مراکز فرهنگی، اموزشی و علمی ایران را در این کشور تعطیل کرده است و مسیر تقابل گونه ای را پیش گرفته است.

در ایران و تاجیکستان بیشتر مردم و کارشناسان این ادعا را عجیب و نادرست دانستند و آن را کار دشمنان ارتباط دو ملت هم فرهنگ و زبان عنوان کردند.

سفارت ایران در دوشنبه در بخشی از پیام خود نسبت به این ادعا، مطرح کرد: حافظه تاریخی ملت شریف تاجیکستان خوب به یاد دارد و فراموش نمی‌کند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بانیان و تضمین‌کنندگان اصلی صلح تاجیکستان و میزبان مذاکرات طرف‌های درگیر، نقش سازنده‌ای برای پایان دادن به جنگ‌های داخلی این کشور در دهه 90 میلادی ایفا کرده است.

حتی در تاجیکستان رسانه‌های مستقل و کارشناسان، پخش این فیلم و اتهام به ایران را خلاف واقع دانسته و مطرح کردند که این ادعا در مجموع به نفع تاجیکستان نخواهد بود.

در فضای متشنج روابط دو کشور، تاجیکستان مراکز فرهنگی، آموزشی و علمی ایران را در این کشور تعطیل کرده و مسیر تقابل گونه‌ای را در پیش گرفته است. در این فضا عربستان فعالیت‌های زیادی را در تاجیکستان شروع کرده و به نظر می‌رسد سلفی‌گری و وهابیت می‌تواند رشد بسیاری در این کشور داشته باشد و خطر رشد آن در بین مردم فارسی زبان متصور است.

روز گذشته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سرمایه‌گذاری‌های کلان سعودی و فعالیت‌های مشکوک سفارت عربستان در دوشنبه مقدمه‌ای برای نمایش فیلم هالیوودی علیه ایران با سرمایه سعودی در تاجیکستان شده است.

سید حسین نقوی حسینی افزود: ظرف دو دهه اخیر، تعاملات و مراودات تهران با دوشنبه همواره روند مثبتی داشته است که در جهت تامین منافع طرفین بوده است.

وی تصریح کرد: مثلث آمریکا، رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی با پرونده سازی و جعل سند علیه روابط ایران و تاجیکستان وارد عمل شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سرمایه گذاری‌های کلان سعودی و فعالیت‌ های مشکوک سفارت عربستان در دوشنبه مقدمه ای برای نمایش فیلم هالیوودی علیه ایران با سرمایه سعودی در تاجیکستان شد. طراحان این توطئه مدعی شده‌اند که ایران در دهه 90 مرتکب اقداماتی شده است اما تاریخ نمونه‌ای از مشارکت ایران در فعالیت‌های ضد تاجیک را به یاد ندارد.

نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توطئه‌های سعودی باتوجه به حجم بالای دلارهایی که هزینه شده تا حدودی منجر به شکرآب شدن روابط ایران و تاجیکستان شده است.

نقوی حسینی با پیش کشیدن ارائه دو برنامه وزارت امورخارجه توسط ظریف به نمایندگان گفت: وزیرامورخارجه در جهت حل و فصل اختلافات با کشورهای همسایه شاید بیش از همه متوجه مساله پیش آمده در «دوشنبه» است.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد که دستگاه دیپلماسی ایران با تمام قدرت در جهت رفع سوبرداشت پیش آمده و ناکامی توطئه سعودی وارد عمل شود.

نماینده قوچان و فاروج نیز روز گذشته درباره تنش‌های به وجود آمده گفت: سوتفاهم‌هایی که اخیرا پیش آمده باید از طریق ملاقات‌های دیپلماتیک حل و فصل شود.

هادی شوشتری با ابراز تاسف از طرح اتهامات ضد ایرانی در تاجیکستان  گفت: تهران و دوشنبه از گذشته دارای روابط دوستاته و صمیمانه‌ای بوده‌اند.

نماینده مردم قوچان گفت: تعاملات گسترده ایران و تاجیکستان که پس از فروپاشی اتحادیه جماهیرشوروی و دهه 90 میلادی شکل گرفت شاهد اقدامات مناسب در جهت تعاملات این دوکشور همسایه و دوست بوده‌ایم.

وی در ادامه افزود: سوتفاهم‌هایی که اخیرا پیش آمده باید از طریق ملاقات‌های دیپلماتیک حل و فصل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ادامه روند فعلی منجر به لطمه خوردن منافع مشترک تهران و دوشنبه می‌شود و تهدیدات امنیتی که در آسیای میانه وجود دارد تنها با همگرایی و همکاری مشترک ایران و تاجیکستان قابلیت برخورد دارد.