1

برنامه عملیاتی صادرات استان تدوین شد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، از تدوین برنامه عملیاتی توسعه صادرات استان خبر داد.

علی رسولیان با اعلام این خبر گفت: براساس تکلیف کارگروه توسعه صادرات استان و دستور ویژه استاندار مبنی بر ایجاد اشتغال و تقویت تولید کالا و خدمات، برنامه عملیاتی توسعه صادرات استان را مبتنی بر برنامه ششم توسعه تدوین کردیم.

وی افزود: این برنامه را کارگروهی متشکل از نمایندگان بخش دولتی و خصوصی،اتاق بازرگانی، اتحادیه صادرکنندگان، اتاق مشترک ایران و افغانستان و…تدوین کرده اند که شامل 11 سیاست اصلی است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی سیاست واگذاری اختیارات لازم برای رفع موانع صادرات به استان، تشویق و حمایت از تولید محصولات صادراتی مطابق با استانداردهای روز دنیا و نیاز بازارهای هدف، تنوع بخشی بازارهای صادراتی و هدف و ترکیب کالا و خدمات صادراتی، بازنگری، هدفمندی و گسترش مشوق های توسعه صادرات غیر نفتی و خدمات، تقویت زیرساخت های صادراتی و شبکه های حمل و نقل و ارتباطات با هدف کاهش هزینه ها، توسعه خدمات بانکی و بیمه ای صادرات محور، توانمندسازی صادرکنندگان، تثبیت قوانین و مقررات صادراتی و اصلاح فرایندهای موجود، جذب سرمایه گذاری خارجی با هدف تولید محصولات صادرات محور ،تجدید نظر در برنامه های مناطق ویژه استان و تلاش برای فعال کردن آن ها در جهت صادرات ،استفاده از توافقات دوجانبه با کشورهای هدف استان و بلوک بندی تجاری 11سیاست پیش بینی شده را از جمله برنامه های عملیاتی صادرات استان بیان کرد .

وی تاکید کرد: برای اجرایی کردن این 11سیاست،  58 اقدام مشخص را برای دستگاه های اجرایی تعیین کردیم که در این میان استانداری هم  بخشی از این وظایف را که بیشتر در حوزه هماهنگی های بین بخشی است، عهده دار است .

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: گمرک استان، اداره کل امور مالیاتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، شورای بانک های استان، سازمان حمل و نقل و پایانه های استان، اداره کل اقتصاد و دارایی استان، مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی و همچنین مدیران مراکز ویژه اقتصادی استان نیز در این برنامه عملیاتی تکالیف معینی دارند. رسولیان تصریح کرد: این برنامه عملیاتی در اولین کارگروه توسعه صادرات استان، نهایی و بر اساس آن وظایف و تکالیف پیش بینی شده به دستگاه های اجرایی استان ابلاغ و توسط همین کارگروه اجرای آن رصد خواهد شد .

وی افزود: بر این اساس و درچارچوب برنامه ششم توسعه کشور که سطح معینی را برای توسعه صادرات، پیش بینی کرده است، برای تقویت کمی و کیفی، صادرات محصولات تولیدی استان را دنبال خواهیم کرد که در این مسیر ایجاد بازارهای جدید مثل هنگ کنگ و بازارهای اروپایی و حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان در دستور کار قرار دارد .در این زمینه صندوق توسعه ملی اعتبارات مناسبی را برای حمایت از تولیدات صادرات محور پیش بینی کرده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: صدور پروانه بدون کارخانه یا همان تولید بدون کارخانه نیز از جمله برنامه هایی است که در راستای استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی موجود و در جهت تولید محصولات تجاری ویژه توسط تجار و بازرگانان، با جدیت در حال پیگیری است تا مجوزهای آن برای متقاضیان در سطح ملی دریافت شود .

 

 

منبع: استانداری خراسان رضوی