1

13 اثر تاریخی غرب خراسان رضوی آماده واگذاری به بخش خصوصی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: 13 اثر تاریخی در شهرستان­های سبزوار و داورزن با هدف توسعه گردشگری، رونق اشتغال و جذب گردشگران آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

محمود رضا سلیمانی این آثار را شامل خانه جعفرزاده، مصلای تاریخی، مناره خسروجرد، کاروانسراهای سنک کلیدر، زعفرانیه، رباط سرپوش، صالح آباد، رباط شهر و یخچال و چاپارخانه زعفرانیه در شهرستان سبزوار برشمرد.

وی ادامه داد: طبق ضوابط سازمان میراث فرهنگی و هماهنگی صورت گرفته با صندوق احیا و بهره برداری اماکن تاریخی و فرهنگی کشور کاروانسرای روستاهای مزینان، مهر و ریوند در شهرستان داورزن نیز از شرایط لازم برای واگذاری به بخش خصوصی برخوردارند.

او گفت: کاروانسراهای تاریخی این منطقه در مسیر بین المللی جاده ابریشم قرار دارند و برای توسعه فضاهای پذیرایی و اقامتی بین راهی مناسب هستند لذا با همین کاربری به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می شوند.

وی افزود: سالانه 20 میلیون مسافر و گردشگر از شهرستانهای داورزن و سبزوار به سمت مشهد عبور می کنند که معرفی جاذبه های گردشگری، طبیعی و آثار تاریخی آنها می تواند این خطه را تبدیل به نخستین ایستگاه گردشگری و جذب توریست در ورود به استان خراسان رضوی نماید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: با مرمت و احیا این آثار تاریخی ضمن حفظ بناها زمینه توسعه گردشگری، افزایش چشمگیر گردشگران و رونق اشتغال فراهم می‌ شود.

هزار و 200 اثر تاریخی، فرهنگی طبیعی و معنوی در غرب خراسان رضوی وجود دارد که تاکنون 160 مورد آنها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

 

منبع: ایرنا