1

ژاک یا تسلیم / قربانیان وظیفه

  • ژاک یا تسلیم

این نمایش در واقع طغیانی علیه نظم موجود است؛ وقتی همه درصدد متقاعد کردن ژاک شخصیت اصلی هستند. سرانجام ژاک تسلیم شرایط فرهنگی، قواعد و اصولی می­شود که دیگران گمان دارند آهنین است. اعتراض ژاک، اعتراض مرد جوان خشمگینی است که در نهایت تسلیم قانون بقاست. او شکست خورده، خواسته یا ناخواسته، سیب زمینی­های چرب یعنی باورهای سرمایه­داری را می­پذیرد و…

کتاب «ژاک يا تسليم» حاوي نمايشنامه‌اي با اين نام به انضمام نمايشنامه ديگري از يونسکو با عنوان «آينده در تخم‌مرغ‌هاست» است که به نوعي ادامه‌اي بر نمايشنامه اول است.

«ژاک یا تسلیم»کتابی از اوژن یونسکو با ترجمه علی باش را انتشارات ترانه در 154 صفحه و با قیمت 60000 ریال رهسپار بازار کتاب کرده است.

  • قربانیان وظیفه

از نگاه یونسکو بودن یعنی زندگی جسمانی و اجتماعی به معنای تسلیم اوامر جسمانی و پیکره اجتماعی شدن است و زندگی کردن و اجتماعی شدن تنها به این بها امکان پذیر است. در نتیجه ما همه قربانیان وظیفه هستیم. یونسکو می­گوید: تئاتر برای من یک اعتراف است. نمایش من درون من است. اغلب به خودم میگویم «درونم جهانی است خرد که جهان کلان را به تصویر می­کشد»

در «قربانيان وظيفه» زن و شوهری در حال مطالعه روزنامه و صحبت­اند که ناگهان پلیسی در خانه را می­زند و از مرد درباره شخصی به نام مارلو سوال می­پرسد و او را به اجبار راضی می­کند در خاطرات و احساسات گذشته خویش فرو رود تا آن مرد را به خاطر آورد و …

«قربانیان وظیفه»کتابی از اوژن یونسکو با ترجمه علی باش را انتشارات ترانه در 154 صفحه و با قیمت 60000 ریال رهسپار بازار کتاب کرده است.

 

جواد لگزیان