1

كابينه‌ای در تراز پیام انتخابات 96

پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات 29 اردیبهشت ماه و تداوم ریاست جمهوری «حسن روحانی» برای دوره دوم، یکی از مهمترین مباحث و گمانه زنی های پساانتخاباتی به ترکیب کابینه دوازدهم و تغییر و تحولات احتمالی در دولت اختصاص یافت.
در کنار فعالان و صاحبنظران سیاسی و مسوولان دولتی، بررسی تغییرات کابینه در روزهای گذشته از محورهای مورد توجه رسانه ها و مطبوعات قرار داشته است. همگام تر سازی اعضای کابینه به ویژه وزرا با خط مشی کلی دولت و دیدگاه های رییس جمهوری، توجه به مطالبات عمومی و خواسته های رای دهندگان، تمرکز بر اولویت های دولت دوازدهم، به کارگیری زنان و نیروهای جوان و کاهش میانگین سنی کابینه از مهمترین مسائلی است که در این زمینه مطرح شده است. رییس جمهوری در تازه ترین سخنان خود بارها به ضرورت نوسازی کابینه اشاره داشته است. به گفته روحانی، در این شرایط اصرار وی برای بهره جویی از افراد مجرب و آبدیده سبب قبول درخواست رییس جمهوری و حضور چهره های باتجربه و کهنسال در کابینه یازدهم بوده است. نوسازی و بهسازی ترکیب کابینه یکی از مهمترین خواسته های جریان و گروه های حامی روحانی بوده و این خواسته پیش از انتخابات نیز به شکلی جدی مورد توجه قرار گرفت. دراین خصوص با سه تن از مدیران، نمایندگان و فعالین سیاسی استان گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

 

كابينه هم‌وزن شعارها باشد

علي تاجر نيا، نماینده مشهد در مجلس ششم، معتقد است که كابينه دولت يازدهم در جغرافياي سياسي متفاوتي نسبت به امروز شكل گرفت. دولت يازدهم در حالي شكل گرفت كه نيروهاي مخالف جهت راستاي حركت دولت زياد بود و موانع پيش‌پاي دولت هر روز اضافه مي‌شد.
وی افزود: همچنين نوع انتخاب آقاي روحاني اگر در سال ٩٢ نوعي انتخاب مصلحت‌انديشانه از طرف اصلاح‌طلبان بود اما در سال ٩٦ از طرف جريان‌هاي سياسي و مردم كاملا يك انتخابات ايجابي و مبتني بر شناخت از آقاي روحاني و عملكرد دولت او بود.
این فعال اصلاح طلب ادامه داد: آقاي روحاني در دوره دوم با وجود همه سم‌پاشي‌ها و فشارهايي كه روي او بود آراي بيشتري را نسبت به دور اول كسب كرد و همين امر اقتدار رييس‌جمهور را افزايش مي‌دهد. همچنين آقاي روحاني در ٤ سال دوره دولت خود يافته‌هاي جديدي را پيدا كرد و احساس كرد كه اگر بنا باشد به طور جدي برنامه‌هايش را دنبال كند، بايد نزديك‌تر به روش‌ها، اهداف و آرمان‌هاي اصلاح‌طلبانه حركت كند. مجلس شوراي اسلامي امروز هرچه بيشتر با آقاي روحاني و رويكرد دولتش همراه است.
این نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه دوره دوم دولت آقاي روحاني هم مي‌تواند مقدمه استمرار اين خط و جهت‌گيري اصلاح‌طلبانه و اعتدالگرايانه باشد، تصریح کرد: اگر دولت دوازدهم ناكارآمد باشد منجر به شكست خط فكري اصلاح و اعتدال می شود تا دولت در آينده به دست جناح ديگر بيفتد. دولت ناكارآمد ممكن است سبب شود كه شرايط در انتخابات سال ١٤٠٠ براي اصلاح‌طلبان سخت‌تر شود.
وی با اشاره به تجربه‌آموزي دولت از بحث‌هاي اجرايي دولت پيشين، گفت: امروز دولت نبايد اشتباهات پيشين خود را تكرار كند. بايد با استفاده از تجربه‌هاي گذشته سرعت حركت مجموعه دولت را به سمت پيشرفت و توسعه افزايش دهد. ارتباط وزراي كابينه در دولت آتي بسيار مهم است. همكاري وزراي كابينه مي‌تواند يكي از عوامل افزايش سرعت حركت دولت باشد.
تاجرنیا افزود: كابينه آتي به نوعي كارنامه‌اي از دولت اعتدالي در نگاه مردم خواهد بود كه نه تنها بر سرنوشت نيروهاي سياسي اين طيف اثر دارد بلكه بر آينده سياسي اصلاح‌طلبان به عنوان حاميان دولت آقاي روحاني نيز اثر دارد.
 

لزوم هماهنگی تیم اقتصادی دولت

در ادامه محسن مهرعلیزاده، استاندار اسبق خراسان در خصوص ويژگی های کابينه دوازدهم براي تحقق مطالبات مردم، می گوید: کابينه دوازدهم با اتکا به سرمايه ٢٤ميليوني رأي مردم بايد بتواند در مسير اصلي تحقق مطالبات مردم قرار بگيرد. آقاي روحاني در درجه اول بايد وزرايي را انتخاب کند که مؤمن به آرا و راه و روش جريان اصلاحات و مشي اعتدال و تفکر اعلامي شخص آقاي روحاني باشند.

وی افزود: شرايط دوره دوم هر رئيس‌جمهوري چنين است که ممکن است بعضي از اعضاي کابينه، فقط دو سال اول را در همسويي کامل با دولت و رئيس‌جمهور کار کنند و دو سال بعدي را براي هموارکردن مسير در جهت گزينه بعدي رياست‌جمهوري حرکت کنند. روحاني بايد در اين زمينه خيلي دقيق عمل کند.

استاندار اسبق خراسان در خصوص جوان‌گرايی در دولت دوازدهم، گفت: جوانگرایی هم از موضوعات مهم در چينش کابينه است. بايد نيروهاي جوان وارد بدنه دولت و سطوح بالای مديريت در وزارتخانه‌ها شوند به طوري که اين نيروها در دوره‌هاي بعدي گزينه‌هاي همان وزارتخانه شوند. چهار سال آينده، چهار سال حساسي براي اصلاح‌طلبان و اعتداليون است و فرصت ريسک وجود ندارد. بايد به اين امور توجه ويژه شود.

مهرعلیزاده ادامه داد: اعضاي کابينه اولا بايد مؤمن به منش، شيوه و شخصيت اجرائي آقاي روحاني باشند و ثانيا توانمند و خبره در حيطه تخصصي.

وی با بیان اینکه رئيس‌جمهور در حوزه اقتصادی بايد تيم هماهنگي انتخاب كند، تصریح کرد: باید يکي از اين افراد را بنا به جايگاهش به عنوان ليدر تيم اقتصادي قرار بدهد.

وی در انتها خاطر نشان کرد: براي انتخاب اعضاي کابينه اصلا نبايد نگاه سهميه‌اي حاکم باشد و بايد کارداني، شايستگي، مسئوليت‌پذيري و روحيه کار جمعي و تيمي و همين‌طور روحيه فداکاري و ازخودگذشتگي، اولويت اصلي انتخاب اعضاي کابينه باشد. رئيس‌جمهوري نبايد اين دوره ريسک کند، چون هزينه‌هاي آن دامن کل جريان اصلاح‌طلبي و اعتدال را خواهد گرفت و دودش به چشم مردم خواهد رفت.

 

برخی با ایجاد حواشی به دنبال سهم‌خواهی از دولت هستند

در ادامه نیز عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی گفت: برخی با ایجاد حواشی به دنبال این هستند تا از قدرت دولت بتوانند سهم خواهی و برخی وزراتخانه‌ها را از آن خود کنند.

سید جواد رضویان‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع برخی اقدامات وحدت‌شکنانه در کشور اظهار کرد: این اتفاقات همان طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند به ضرر کشور است، یک عده به دنبال اهداف خاصی هستند و از برخی فرصت‌ها برای رسیدن به اهدافشان سوء استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این افراد به دنبال این هستند که کشور را با مشکلات دیگر مواجه کنند، افزود: قوه قضاییه باید با افرادی که مصلحت گروهی و شخصی خود را بر مصلحت ملی ترجیح می‌دهند برخورد کند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه مقام معظم رهبری در خطبه‌های عید فطر و قبل از آن تاکید داشتند که انتخابات تمام شده و باید هر کسی به فکر تشکیل دولت باید باشد، گفت: افرادی که چنین کارهایی را انجام می‌دهند و حواشی درست می‌کنند به دنبال این هستند تا از قدرت دولت بتوانند سهم خواهی کنند و برخی وزراتخانه‌ها را از آن خود کنند.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم آقای روحانی بتواند وزرایی را معرفی کند که با شعار کارآمدی، مدیران جوان، علاقه‌مند و توانمندی که نظام در تربیت‌شان نقش داشته تطبیق داشته باشد.

 

 

سیدمهرداد امیرکلالی