1

طرح‎های مقابله‎ای بهارستان اجرایی می‎شود؟

اتخاذ اقدامات متقابل، نشان دهنده عدم انفعال است؛ اما طرح‎های مقابله به مثل مصوب مجلس تا کنون چقدر جنبه اجرایی

یافته است؟

یک طرح دوفوریتی در تقابل با مصوبه مجلس سنای آمریکا چند روزی است که اخبار حوزه پارلمان ایران را به خود اختصاص داده و این اولین بار نیست که چنین طرحی از سوی نمایندگان مطرح و بررسی می شود. “مقابله به مثل”، چند سالی است که در دستور کار دیپلماسی پارلمانی خانه ملت قرار گرفته و بهارستان نشینان ترجیح داده‌اند تا راه “طرح در مقابل طرح” را در پیش بگیرند؛ رویه‌ای که قریب به 10 سال پیش و با پیچیده تر شدن روند حل پرونده هسته ای ایران و برای مقابله با سنگ اندازی های بین المللی در دستور کار قوه مقننه قرار گرفت. بر این اساس رویه قانونگذاری ایران در عرصه روابط بین الملل نیز با یک تغییر جهت راهی متفاوت تر از گذشته پیش روی خود قرار داد.
البته این به آن معنا نیست که در سال های پیش از 83، چنین رویه ای وجود نداشته اما اگر قرار باشد نقطه عطفی برای رویکرد مقابله ای پارلمان ایران در نظر بگیریم؛ نیمه های دهه 80 به عنوان نقطه آغاز این سیاست منظور خواهد شد.

در اینکه اقدام متقابل نشان دهنده منفعل نبودن دستگاه حاکمه یک کشور است، تردیدی نیست اما آنچه جای سوال است میزان دقت و قدرت اجرایی طرح هایی است که معمولا با قید فوریت به صحن علنی مجلس می آید و با رای بالایی هم تصویب می شود. اما در مرحله اجرا، چندان راه به جایی نمی‎برد.

مجلس مقابل مجلس

مذاکرات هسته ای بعد از سال 92 با یک تغییر رویه محسوس در باز شدن باب مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، وارد فصل جدیدی شد و به همان اندازه حساسیت ها نیز بر سر رفتارهای متقابل شدت و حدت بیشتری پیدا کرد. از آنجایی که سیاست رفتار متقابل یکی از اصول روابط بین الملل است که می تواند طرف مقابل را وادار به احترام متقابل کند؛ این رویه مجلس چندان دور از انتظار نبود و می توان توجیه قابل قبولی برای آن متصور شد. تا کنون بیش از 10 طرح مقابله ای در مجالس مختلف مطرح و تصویب شده است.  و امروز در تقابل با مصوبه سنای آمریکا و تصویب تحریم های جدید علیه ایران که بر اساس آن دولت آمریکا ظرف مدت 90 روز، باید تحریم‌های جدیدی علیه افراد و نهادهای فعال در توسعه برنامه‌های موشکی ایران تصویب کند و همچنین بر اساس یکی دیگر از طرح‌ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌طور مستقیم تحت تحریم قرار خواهد گرفت؛ مجلس ایران طرح “دوفوریتی مقابله با اقدامات ماجراجویانه و غیرمتعارف آمریکا “ را در دستور کار خود قرار داده است.

 

مصوبه جدی است نه نمایشی

“قانون است، نمایش کجا بوده؟! ” این را رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در توضیح قدرت اجرایی طرح های مقابله ای مطرح می کند. علاءالدین بروجردی به خبرآنلاین گفت: وقتی یک مصوبه به قانون تبدیل و به رئیس جمهور ابلاغ شد دیگر با کسی شوخی ندارد و باید اجرا شود. او در مورد سرنوشت طرح های تصویب شده در گذشته گفت: آن زمان که می خواستند پرونده هسته ای ایران را از شورای حکام به شورای امنیت بفرستند ما گفتیم در این صورت قانونی تصویب خواهیم کرد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف بشود؛ انها پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند ما نیز متقابلا قانون را تصویب کردیم و متعاقب آن ابلاغ و عملیاتی شد و راه پیشرفت و توسعه فعالیت های هسته ای کشور باز شد. بنابراین این مصوبه و قانون مجلس بسیار جدی است. بروجردی در مورد تاثیر این طرح ها در عرصه بین المللی هم اظهار کرد: قطعا چنین طرح هایی تاثیرگذار است. به هر صورت ما با زیاده خواهی های آمریکا در حال مقابله هستیم و این موضوع تاثیرات خود را به دنبال خواهد داشت.

 

سرویس سیاسی اتفاقیه