1

حل مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی در مراحل نهایی

نشست مشترک نمایندگان مجلس و دولت برای حل مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و بررسی سوال از رئیس جمهور شامگاه سه شنبه در محل مجلس برگزار شد. نشست مشترک نمایندگان مجلس و دولت برای حل مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و بررسی سوال از رئیس جمهور در این باره که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، شامگاه سه شنبه با حضور رئیس کل بانک مرکزی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس دفتر رئیس جمهور و تنی چند از اعضای هیئت رئیسه مجلس و نمایندگان سئوال کننده در محل مجلس برگزار شد.

 

پرداخت نقدینگی سپرده گذاران از هفته آینده

غلامرضا کاتب عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این نشست در پی تصمیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: وفاق و همدلی کامل میان سه قوه کشور برای حل چالش اساسی موسسات و تعاونی های اعتباری وجود دارد تا بتوانیم به حقوق مردم رسیدگی کنیم و هیچ حقی تضییع نشود. وی افزود: توافق شد بانک مرکزی از هفته آینده بتواند نقدینگی سپرده گذاران خرد و کوچک را در اسرع وقت پرداخت کند و به مرور این رقم را افزایش خواهد داد تا هیچ کدام از سپرده گذاران نسبت به مطالبات خود دغدغه نداشته باشند. وی با تأکید بر اینکه سپرده ها و حقوق مردم تضییع نخواهد شد و به مرور پرداخت می شود، افزود: سرمایه های غیر نقد موسسات هم به مرور تبدیل به نقد می شود و مطالبات مردم پرداخت می شود.

 

تسویه مطالبات سپرده گذاران بصورت علی الحساب

محمدعلی وکیلی عضو دیگر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس توافقاتی که در این نشست انجام شد منابع پرداختی به سپرده گذاران فارغ از اینکه بر چه مبنایی محاسبه شود به صورت علی الحساب خواهد بود. وی افزود: همچنین حتی الامکان در نخستین فرصت پس از تسویه مطالبات سپرده گذاران تا سقف 50 میلیون تومان، پرداخت تعهدات تا صد میلیون تومانی آغاز می شود. وکیلی با بیان اینکه مستند این موضوع که مبلغ پرداخت شده علی الحساب بوده است در اختیار سپرده گذاران قرار می گیرد، گفت: سپرده گذاران شاکی بودند که مبلغی که به آنان پرداخت می شود در دفترچه آنان قید نمی شود بنابراین سندی ندارند مبنی بر اینکه مبلغ پرداختی به آنان علی الحساب است بنابراین توافق شد که مبالغی که به سپرده گذاران پرداخت می شود با قید علی الحساب باشد و مستند آن تحویل سپرده گذاران شود. وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد تا 3 روز آینده این تعهدشان عملیاتی خواهد شد. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم با کاهش این جو روانی و التهابی که در میان سپرده گذاران وجود دارد و ایجاد آرامش، فرصت به بانک مرکزی داده شود و شناسایی دارایی ها به مرور انجام خواهد شد.

وکیلی تاکید کرد: اصرار مجلس و دولت و کمک قوه قضائیه بر این است تا هرچه سریع تر برای احقاق حقوق مردم حداکثر اقدامات انجام شود اما شرطش این است که تحت تاثیر جوسازی ها، شایعه پراکنی ها و برخی سوء استفاده ها قرار نگیریم.

 

سیف: برخی از موسسات، تعیین تکلیف و برخی هم ادغام شدند

رئیس کل بانک مرکزی نیز در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران با تایید بر اینکه مسئولیت بانک مرکزی در جهت صیانت و حفاظت از حقوق سپرده گذاران است، گفت: برخی افراد متخلف با جلب اعتماد مردم، آنان را دچار مشکل کردند. وی با بیان اینکه مرجع قضایی هم تلاش می کند تا با سرعت مشکلات حل شود، افزود:  به رغم اینکه دارایی های این مؤسسات هنوز نقد نشده اما به پشتوانه این دارایی ها، خطوط اعتباری تعریف شده است و فعلا رقم های کوچک تا 50 میلیون تومان مطالبات مردم را پرداخت می کنیم. سیف افزود: منبع مالی مورد نیاز برای تسویه حساب کل سپرده های زیر 50 میلیون تومان تأمین شده است و از این نظر کسری وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه این رقم ها بصورت علی الحساب است، ادامه داد: برگ سپرده ای که وجود دارد ملاک حق سپرده گذار است که از محل دارایی های مؤسسات که شناسایی شده و در آینده هم شناسایی می شود تا هر رقمی که اقتضاء کند باید تسویه شود. سیف گفت: پس از اینکه مطالبات زیر 50 میلیون تومان سپرده گذاران پرداخت شد مطالبات تا 100 میلیون تومان هم با تأمین اعتبار از سوی بانک مرکزی پرداخت می شود. ( سوتیتر) وی افزود: سپرده گذار الزامی ندارد که مبلغی را که از مطالباتش به او اختصاص می یابد در مؤسسه کاسپین سپرده گذاری کند بلکه اختیار دارد که یا آن را نقدی دریافت کند یا در این موسسه که جدیدا مجوز گرفته است سپرده گذاری کند. وی افزود: شعب مجوز گرفته کاسپین این تسویه حساب ها را انجام می دهند و موسسه فرشتگان یکی از 8 موسسه تعاونی اعتباری بود که دارایی های آن به موسسه کاسپین منتقل شد. وی با بیان اینکه برخی از موسسات، تعیین تکلیف و برخی هم ادغام شدند، گفت: تا پایان سال 1396 همه موسسات مالی و اعتباری حل و فصل شوند.

 

لاریجانی: در اسرع وقت باید مشکلات موسسات مالی به نحو عام حل شود

به گزارش خبرآنلاين، علی لاریجانی، رئیس مجلس در مورد جلسه غیرعلنی با رئیس بانک مرکزی در مورد مشکلات موسسات مالی گفت:  از ساعت 8 تا اين لحظه جلسه غيرعلني براي رسيدگي به اين مشكلاتي كه براي مردم كه سرمايه شان را در موسسات مالي گذاشته بودند با حضور سيف داشتيم. در اين جلسه آقاي پزشكيان كه از طرف مجلس مسئوليت بررسي يافته بودند،‌ گزارش دادند و همچنين آقاي سيف از نحوه تدبيرشان گزارشي ارائه دادند. نمايندگان مجلس هم براي حل اين موضوع راهنمايي كردند. در مجلس اين نظر به بانك مركزي اعلام شد كه بايد در اسرع وقت اين مشكل به نحو عام حل شود و اگر نياز دارند بخش هاي ديگر كشور من جمله مجلس تصميم گيري كند،‌ تا هفته آينده اين گزارش را از طريق دولت بدهند يا اگر خودشان مي توانند در دولت اين مسئله را حل كنند، تا نگراني همه كساني كه سرمايه گذاري كرده‌اند، رفع شود. ما از بانك مركزي خواستيم كه اين مسئله را سريع حل كنند و پيشنهادي هم مطرح شد كه انشاءاله تا هفته آينده پيگيري خواهيم كرد كه حل شود.

 

دستور رئیس جمهوری برای حل مشکل موسسات مالی غیرمجاز

روابط عمومی ریاست جمهوری – حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری از دستور رئیس جمهور به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای حل مشکل موسسات مالی غیر مجاز خبر داد: سپرده گذاران قربانی کلاهبرداری و تقلب شده اند اما دولت خود را ملزم می داند که نسبت به حل این مشکل اقدامات جدی انجام دهد و دولت خود را موظف می داند که از حقوق سپرده گذاران دفاع کند. جلسات مشترکی میان اعضای دولت از جمله وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی با تعدادی از اعضای هیات رئیسه مجلس برای حل مشکلات سپرده گذاران برگزار شده که بانک مرکزی اکنون در حال حل این مشکل است. سپرده گذاران باید مراقبت کنند که برای رسانه های بیگانه خوراک تبلیغاتی تهیه نکنند.

 

سرویس سیاسی اتفاقیه