1

توسعه روستا راه جلوگیری از حاشیه‌نشینی

استاندار خراسان‌رضوی گفت: بدون توسعه و توجه به مناطق روستایی نمی‌توان از مهاجرت و حاشیه‌نشینی جلوگیری کرد.

علی‌رضا رشیدیان در همایش مراسم روز دهیار که  در محل استانداری خراسان‌رضوی برگزار شد، با بیان اینکه نسبت جمعیت شهری و روستایی در سال‌های معاصر نشان‌دهنده کم توجهی و مشکلات در روستاها بوده، افزود: به دلیل وجود این مشکلات جمعیت روستاها روز به روز در حال کاهش است و انتظاری که از شورا و دهیاران روستاها برای مقابله با این روند نامناسب داریم بسیار بالا است.

 

48وظیفه برای دهیاران

به گزارش ایسنا، رشیدیان با تاکید بر اینکه ایجاد مدیریت یکپارچه در مناطق روستایی برای توسعه مشارکت در مناطق روستایی امید‌بخش بوده است، ادامه داد: موضوعی که در خصوص روستا مورد توجه همه است، توسعه برای مردم، با مردم و توسط خود مردم است و این رسالت نقطه محوری، کانونی و اجرایی دهیاران خواهدبود.

رشیدیان  با تاکید براینکه بیش از 48 وظیفه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و… به عهده دهیاران قرار داده شده است، خاطرنشان کرد: مهاجرت و حاشیه‌نشینی از مسائلی است که در جامعه ما آسیب جدی محسوب می‌شود و بدون توسعه مناطق روستایی نمی‌توان از آن جلوگیری کرد.

 

ضرورت احیای زندگی در روستا

وی با بیان اینکه استقلال و خودکفایی ملت در تولید و تامین مواد غذایی مورد نیاز کشور  بسیار مهم و نقش روستا در این موضوع بی‌بدیل است، تصریح کرد: کشور ما دارای جمعیت جوان است که این جمعیت از ارزشمندترین ثروت کشور محسوب می‌شود، باید همه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی این ظرفیت را به وجود بیاورند و از این ظرفیت عظیم برای بالفعل درآوردن مزیت‌های مهم کشور استفاده شود.

رشیدیان خاطرنشان کرد: جوانان و روستائیانی که به هر دلیلی از روستا مهاجرت کردند، اما هنوز تعلق خاطری به روستا دارند را می‌توان در جهت توسعه روستا استفاده کرد و با بهره‌گیری از ظرفیت روستائیان مهاجرت کرده و با ایجاد ظرفیت‌های همکاری، هم‌اندیشی و سرمایه‌گذاری برای کسانی که تعلق خاطر به روستا دارند، برای حفظ و احیای زندگی در روستا استفاده شود.

 

«پنجراه واحد» روستایی

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال توسط رهبر معظم انقلاب نام گذاری شده است، عنوان کرد: مسلما بخش عمده‌ای از موضوع تولید و اشتغال در حوزه روستاها است. بخش مهمی از وظیفه دهیاران برای موضوع تولید و اشتغال به صورت هدفمند ضرورت دارد و باید از ظرفیت دهیاران برای موضوع تولید و اشتغال استفاده شود.

وی در خصوص ارتباط بین دهیاران و دستگاه‌های دولتی افزود: ما در جلسات مختلف همواره به این موضوع تاکید داشتیم که شبکه ارتباط بین دهیاران، نهاد و دستگاه‌های دولتی برای رفع امور اداری شکل بگیرد. ایجاد «پنجره واحد» روستایی برای تعامل بین روستائیان و نهادهای دولت چه در قالب دستگاه‌های پیشخوان و چه در قالب پنجره واحد است که این نیاز روستائیان را بدون طی مسیر و مسافرت در خود روستا فراهم کند.

 

زلزله؛ زنگ خطری برای مقاوم‌سازی

وی در خصوص توسعه عمرانی در روستاها تصریح کرد: یکسری خدمات و سازمان‌های خدماتی در حال پیگیری است که با مشارکت دهیاران می‌تواند شرایط بهتری را در روستاهای استان به وجود آورد. زلزله‌ای که اوایل امسال رخ داد زنگ خطری برای همه بود که مقاوم‌سازی را باید به عنوان یک تکلیف در دستور کار خود قرار دهیم و اگر قبل از وقوع یک بحران به فکر نباشیم و خانه‌های روستائیان را مقاوم نسازیم اگر حتی یک نفر بر اثر سهل‌انگاری ما آسیب‌ ببیند و یا از بین برود، بار سنگینی از عذاب وجدان را به دوش خواهیم کشید.

استاندار خراسان‌رضوی اضافه کرد: اگر سیل در یک منطقه بارها و بارها از یک نقطه روی دهد و از همان نقطه  تخریب شود از هیچ مسئولی در هیچ جایی پذیرفته نیست که یک موضوع و بحران مانند سیل دو بار در یک نقطه رخ دهد.

رشیدیان در خصوص مسائل فرهنگی روستاییان عنوان کرد: اصیل‌ترین فرهنگ ایرانی ما در روستاها وجود دارد دهیاران و شوراهای روستا باید به عنوان پاسداران این میراث مهم فرهنگی اجتماعی تلاش کنند.

وی اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در زندگی شهری با آن مواجه هستیم  آسیب‌های اجتماعی و تهاجمات مختلف مانند ماهواره، اعتیاد و طلاق است که مشکلات و مسائل جدی  برای ما ایجاد کرده و امیدواریم با همت دهیاران و شوراها به روستایی برسیم که در آن پدیده شوم اعتیاد و یا طلاق وجود نداشته باشد و ضرورت مقدس مهمی مانند ازدواج در آن رونق داشته باشد، مساله ازدواج به عنوان نقطه کانونی و پر اهمیت برای حفظ جامعه باید به آن توجه شود و توسعه آگاهی‌های اجتماعی روستائیان و دهیاران این نقش را می تواند ایجاد کند.