امام صادق(ع) تسلیم جریان حاکم نشد
امام جمعه مشهد گفت: امام صادق(ع) با حکومت نامشروع برخورد داشت، تسلیم جریان حاکم نشد، با جریان حاکم نساخت و نسبت به سیره سیاسی خود یک عنصر چالش آفرین برای جریان حاکمی بود، نتیجه این برخورد، درگیری است.
آیتالله سید احمد علمالهدی ظهر دیروز در خطبه نماز جمعه در حرم امام رضا(ع) با اشاره به جایگاه فکری و علمی امام ششم شیعیان، افزود: وجود امام صاد صرفنظر از اینکه پهنه عظیم فکری و علمی در تاریخ اسلام و امت اسلام است، وجود مقدس امام صادق(ع)، یک عنصر نیرومند خط ساز و راهبرد آفرین در عرصه زندگانی اجتماعی امت اسلام قرار دارد؛ برادران و خواهران، توجه کنید مسئله مظلومیت اهلبیت(ع) و ائمه معصومین، یک تصادف و حادثه زد و خورد شخصی یا یک پیش آمد سوء در زندگی آنان که جنایت و مظلمه ایجاد کند، نبوده است، مظلومیت اهلبیت و معصومیت یک نمایش از راهبرد حرکت اجتماعی و سیره سیاسی مقام عصمت و ولایت است
آیتالله علمالهدی، منحصر کردن شخصیت امام صادق(ع) در ابعاد علمی و فکری را امری غلط توصیف و بیان کرد: اینکه عدهای فکر کنند در ائمه ما عالم ائمه و منتشر ساز اندیشه و علم دین، امام صادق(ع) بودند و دیگران اینچنین نبودند، فکر درستی نیست. اینکه برداشت از امام صادق(ع)بهعنوان یک شخصیت نخبه علمی و فکری که فقط در مقام تعلیم(ع) و آموزش اندیشههای مختلف بوده است و دیگر به هیچکاری کار نداشته، فکر غلطی است که معرفتشناسی کامل امام این فکر و عقیده را رد میکند.
وی افزود: امام صادق(ع) بیش از اینکه شخصیت علمی باشد، یک عنصر عملیاتی در عرصه هدایت امت اسلام بوده و امام صادق(ع) یک راهبرد آفرین در زندگانی اجتماعی اسلامی بوده است؛ این مظلومیتها و این پریشانیها برای مردم و این نقطه جانسوزی که در زندگانی امام صادق(ع)ایجادشده، لازمه برخورد سیاسی امام صادق(ع) با جریانهای فاسد آن روز عباسی بوده است
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: یعنی امام در مقابل یک قتل، تجاوز و حاکمیت نامشروع ساکت نبوده، آرام نگرفته، همراهی با ظلم و حاکمیت نامشروع نداشته، برخورد داشته، نمیتواند برخورد نداشته باشد، آنوقتی که برخورد داشت، تسلیم جریان حاکم نشد، با جریان حاکم نساخت، نسبت به سیره سیاسی خود یک عنصر چالش آفرین برای جریان حاکمی بود که ناهمواری و سنگلاخ در حکومت جریان فاسد به وجود بیاورد، نتیجه این برخورد درگیری است.
وی با بیان اینکه شهادت امام صادق(ع)، نتیجه ناسازگاری ایشان با جریان حاکمیت نامشروع بود، خاطرنشان کرد: نصف شب به خانه امام ریختن، از خانه بیرون کشیدن، پشت اسب با پای پیاده روانه کردن، توهین کردن، خانه آتش زدن و درنهایت با زهر بدن حضرت را آبکردن، نتیجه ناسازگاری امام با جریان حاکم بود.