«پژو2008» خودرویی که قیمت ندارد!
در روزهای آغازین تابستان، پیش فروش اینترنتی «پژو 2008» شروع شد. بعد از به اتمام رسیدن زمان بازار سیاهی برای خرید و فروش حوالههای این خودرو در کشور به راه افتاد. تا جایی که گفته شد حوالههای 60میلیون تومانی در برخی شهرها تا 72میلیون تومان هم خرید و فروش شده است. این مساله واکنش وزیر صنعت را هم به دنبال داشت.
در گفتوگو با «رضا دادی» کارشناس اتومبیل از وی درباره چرایی شکل گرفتن این بازار سیاه برای پژو2008 پرسیدم که در ادامه میخوانید.
این کارشناس خودروبه اتفاقیه گفت: پژو2008 به عنوان محصولی که در همکاری مشترک ایران خودرو و پژو در حال تولید در ایران است، با فروش 80 هزار دستگاه و رشد 18 درصدي در مقایسه با مدت مشابه سال 2016 ، پرفروش ترین خودرو فرانسه در بخش خود یعنی شاسیبلندهای جمع و جور بوده است و اکنون توليد این خودرو در ایران آغاز شده است. به همین دلیل تقاضا در بازار برای این خودرو بالا است.
حوالهای غیرقابل خرید و فروش
دادی اضافه کرد: به همین دلیل متاسفانه عدهای اقدام به پیش خرید تعداد بالایی از این خودرو در سایت نمودند تا بتوانند در فرصتهای بعدی با سود بیشتر حواله خودرو را منتقل کنند. خیلی از خریداران واقعی هم از خریدن حواله در سایت بازماندند. روز بعد از این جریانات وزیر صنعت اعلام کرد حواله پژو 2008 حتی با وجود وکالت نامه بلاعزل قابل صلح نیست و نمیتوان آن را خرید و فروش کرد و خودرو تنها به نام کسی که حواله به نامش است، سند خواهد خورد.
این کارشناس خودرو تاکید کرد: قطعی نشدن قیمت نهایی این خودرو هم به طمع عدهای برای ایجاد بازار سیاه دامن زده است. باتوجه به قیمت تقریبا 66میلیون تومانی این خودرو در فرانسه، نباید نرخ نهایی پژو2008 از 100میلیون تومان بیشتر تعیین شود.
عرضه کم و تقاضای زیاد
روز گذشته نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز به این قضیه واکنش نشان داد.
حمید گرمابی با اشاره به قیمت بالای «پژو ۲۰۰۸» گفت: باید تکلیف وضعیت موجود مشخص شود. پژو ۲۰۰۸ قیمت بالاتری از آنچه باید داشته باشد، دارد و این مشکل همیشگی است. متاسفانه عدم تعیین قیمت قطعی یکی از نواقص کار است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قیمت خودرو مانند هر کالای دیگری، مسئله عرضه و تقاضا وجود دارد، عنوان داشت: هر موقع عرضه کم و تقاضا زیاد شود، مشکل قیمت نیز ایجاد می شود. در بازار خودرو مشکلات زیادی داریم و سالها نیز با تعرفه بالا از صنعت خودروسازی حمایت می کنیم که این حمایت نیز از جیب مردم صورت می گیرد.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: باید تکلیف وضعیت موجود مشخص شود و قرار نیست این حمایت تا زمان نامعلومی ادامه داشته باشد. البته میدانیم که تحریمها و هزینههای بالا و مشکلات دیگر برای خودروسازها وجود دارد اما باید طبق جدول زمانی این حمایت را کاهش دهیم زیرا این حمایت از جیب مردم است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به نهادهای نظارتی عنوان داشت: این نهادها که باید بر کیفیت خودرو نظارت کنند، به دلایل مختلف استانداردهای اجرایی را مورد توجه قرار نمیدهند.
قیمت بالا، مشکل همیشگی است
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، درباره پژو ۲۰۰۸ نیز گفت: این خودرو قیمت بالاتری از آنچه باید داشته باشد، دارد و این مشکل همیشگی است. متاسفانه عدم تعیین قطعی قیمت یکی از نواقص کار است زیرا مشتری باید قیمت خودرویی که می خواهد خرید کند را بداند. تعیین قیمت این خودرو نیز نباید خیلی سخت باشد زیرا قیمت دلار نوسان زیادی نداشته است و به همین دلیل باید قیمت مشخصی داشته باشد.
گزارشی از انسیه علویون