1

نگاه به زن در کتب درسی باید اصلاح شود

مدیرآموزش و  پرورش ناحیه چهار مشهد گفت: نگاه به دختران و جنس زن در کتب درسی باید اصلاح شود اگر می‌خواهیم اقدامی بنیادی در رابطه با زنان انجام دهیم باید از اینجا آغاز کنیم.

صفیه رکنی در گردهمایی بانوان مدیر و مشاورین امور بانوان آموزش و پرورش استان که به مناسبت هفته عفاف و حجاب در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان برگزار شد، با اشاره به اینکه متاسفانه جایگاه واقعی زنان و دختران در کتب درسی دیده نشده است، افزود: معمولا در کتب درسی مفاهیم آمیخته با احساس به دختران و مفاهیم آمیخته با عقل، تدبیر و مدیریت به پسران نسبت داده شده است.

وی ادامه داد: هرچند کتاب‌های درسی تازه تالیف هستند و اصلاح نگاه به جنس زن در این کتاب‌ها سخت است، اما باید انجام شود، اگر می‌خواهیم جامعه توسعه بیابد، باید دختران، زنان و مادران جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و قسمت عمده‌ای از این موضوع از کتاب‌های درسی آغاز می‌شود.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار مشهد تصریح کرد: تاکنون آنطور که باید به موضوع عفاف و حجاب و با توجه به مقتضیات زمان پرداخته نشده است، نسل جوان که سوالات زیادی در خصوص مقوله‌های زیادی دارند در این زمینه هم سوالات خاص خود را دارند از جمله اینکه عفاف و حجاب حق، حکم یا تکلیف است؟

رکنی، با بیان اینکه به مبانی نظری عفاف و حجاب هم خیلی کم پرداخته شده است، خاطرنشان کرد:  اگرچه آموزش و پرورش در توسعه جامعه بسیار موثر است، اما زنان قبل از ما بنیان اصلی توسعه جامعه را فراهم می‌کنند، عقب‌افتادگی یا پیشرفت جوامع را باید در زنان جستجو کرد، بنای اولیه این موضوعات را زنان و مادران یک جامعه تشکیل می‌دهند.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار مشهد با تاکید بر اینکه باید به مسائل دختران و زنان عمیق‌تر بپردازیم، یادآور شد: حتی مردان می‌توانند در این زمینه نقش پررنگی داشته باشند و امیدوار هستیم روزی برسد که جداسازی امور بانوان وجود نداشته باشد یعنی جامعه به بلوغ فکری، فرهنگی و سیاسی رسیده باشد که نیاز به چنین موضوعی نداشته باشیم.

رکنی، با اشاره به اینکه عفاف به معنای پرهیزگاری و پاکدامنی است، عنوان کرد: خوشحال هستیم که عفاف از نگاه صرفا زنانه در حال خارج شدن است، عفاف تنها مختص زنان نیست بلکه در تمام اقشار جامعه باید وجود داشته باشد.

وی گفت: اگر می‌خواهیم مطلبی را برای یک قشر خاص ترویج کنیم و این ترویج کارساز باشد باید قبل از ترویج آن موضوع حقوق اولیه آن قشر را رعایت کنیم و به آن بپردازیم، نمی‌توان یک قشر را از حقوق اولیه آن‌ها محروم و به آن‌ها تکلیف کرد که برخی از مسائل را رعایت کنند.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهار مشهد ادامه داد: در حقوق مدنی نسبت به زنان و مادران مشکل داریم، باید به مطالبات زنان در آموزش و پرورش بیشتر از پیش بپردازیم و در این زمینه همت متعالی داشته باشیم.