1

فعالیت مجمع خیران فنی و حرفه‌ای از مشهد آغاز شد

نخستین مجمع خیران توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفه ای کشور روزگذشته در مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی در مشهد فعالیت خود را آغاز کرد.

در همین چارچوب انتخابات اعضای هیات مدیره این مجمع تازه تاسیس برگزار و رئیس هیات مدیره، نایب رئیس هیات مدیره، مدیرعامل و خزانه دار آن برگزیده شدند.

رئیس نخستین مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور در این نشست گفت: از 10 سال پیش دغدغه راه اندازی این مجمع وجود داشت تا اینکه امروز به انتخابات هیات رئیسه آن رسید. این مجمع مانند مجمع خیران مدرسه ساز که از خراسان پا گرفت و در سراسر کشور گسترش یافت در یکی دو سال آینده در تمامی کشور گسترده خواهد شد.

حمید مستشاری افزود: در همه جای دنیا 80 درصد دانش آموزان به دنبال حرفه آموزی می روند و تنها 20 درصد جمعیت جوان وارد دانشگاه می شوند در حالی که در ایران عکس این نسبت برقرار است اما خوشبختانه دولت مصوب کرد تا سال 1404 نسبت متقاضیان ورود به دانشگاه به 60 درصد و نسبت متقاضیان حرفه آموزی به 40 درصد برسد.

وی ادامه داد: در هنرستان‌ها افراد کارآمد و کاردان کم داریم و حتی دیده شده که یک دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی را به عنوان رئیس هنرستان بکار گماشته‌اند که این یک ضایعه است. ایران به کلاس‌های تربیت معلم فنی و حرفه ای نیاز دارد لذا تشکیل مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه ای در همین راستا است.

رئیس هیات مدیره نخستین مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور گفت: اعضای هیات مدیره این مجمع کسانی هستند که 50 تا 60درصد هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای خیرساز به دست آنها ساخته شده است. با این وجود آورده این خیران در مقابل بودجه های دولتی صفر است و باید دولت هم در این عرصه وارد شده و کمک کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 780 هنرستان و مرکز فنی و حرفه ای و 11 آموزشگاه فنی و حرفه ای در این استان رضوی وجود دارد. در این حوزه چهار هزار هنرآموز در حال آموختن حرفه و فن هستند.

سید جواد حسینی افزود: فضای کافی برای گسترش و ترویج حرفه آموزی در اختیار داریم اما دستگاهها و تجهیزاتمان نوسازی نشده است. بطور مثال دستگاههای چاپی که در اختیار داریم مربوط به 50 سال پیش است. 153 رشته کاردانش و 41 رشته فنی و حرفه ای در خراسان رضوی تدریس می‌شود.