1

طرح ملاک‌های «شهردار مطلوب» یک ضرورت است

فعال اقتصادی استان گفت: شوراهای شهر هیچ گاه به این موضوع نپرداخته‌اند که ملاک‌های مطلوب برای یک شهردار چیست تا براساس آن ملاک‌ها بتوان عملکرد شهردار را سنجید.

غلامحسین منتظریان در رابطه با عملکرد شورای شهر چهارم و تاثیر مصوبات این شورا بر فعالیت‌های اقتصادی شهر افزود: علی‌رغم این که شورای شهر چهارم و شهردار منتخب آن‌ها نمره بیست به خود داده‌اند اما بهتر است تا نظرات مردم را نیز بشنوند چرا که میزان نارضایتی مردم از آن‌ها بالا بوده است.

وی ادامه داد: مساله مهم این است که شورای شهر به دنبال اهداف خود است و یا به دنبال کارکرد مطلوب برای مردم؟ چرا که شهردار تصمیمات شورا را عملی می‌کند. شوراهای شهر ادوار گذشته و این دوره نیز هیچ وقت به این موضوع نپرداخته‌اند که ملاک‌های مطلوب برای یک شهردار چیست تا براساس آن ملاک‌ها بتوان عملکرد شهردار را سنجید.

منتظریان افزود: شورای شهر باید به این موضوع بپردازد که در شهرهای بزرگ و موفق دنیا شهرداران بر چه اساس و معیاری انتخاب می‌شوند و شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به چه شهرداری و با چه ملاک‌هایی نیاز دارد. تا مثل امروز شاهد شهری نباشیم که با وجود این تعداد زائر که به شهر وارد می‌شود بازهم هر در هر نقطه آن مشکلی وجود دارد و یک جای کار می‌لنگد.

این فعال حوزه اقتصاد گفت: انتظار این است که اگر می‌خواهیم در جریان درست حرکت کنیم، جریانات سیاسی را رها کنیم و اهداف مردمی را اولویت قرار دهیم و ببینیم که مردم از شهر چه می‌خواهند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هیچ یک از اعضای قبلی شورای شهر در این دوره توسط مردم انتخاب نشدند گفت: مردم عملکردها را می‌بینند و عقد اخوتی با کسی ندارند و اگر ببینند شورایی بیشتر به حرف زدن می‌پردازد تا این که بخواهد سنجیده و اصولی عمل کند، قطعا آن‌ها را دوباره انتخاب نخواهند کرد.

منتظریان افزود: امیدواریم با تغییر قانون شوراها، شهردار توسط خور مردم انتخاب شود، چرا که اکثریت مردم درست انتخاب می‌کند. گرایشات سیاسی تا مرحله انتخابات است و پس از انتخابات هر منتخب با هر گرایش سیاسی باید با مشورت با صاحبان خرد برای شهر تصمیم‌گیری کنند.

این فعال اقتصادی افزود: شورای شهر جدید نباید از هیچ تخلف جزئی و کلی در هر بخشی که صورت گرفته است چشم‌پوشی کند و هر مسئله‌ای بدون اغماض باید به نهادهای بازرسی و تصمیم گیرنده اعلام شود.

وی در پایان گفت: دیگر فرصتی برای آزمون و خطا در مدیریت شهری وجود ندارد، دنیا منتظر ما نمی‌ماند و به اندازه کافی در این مسیر حرکت کرده‌ایم. با توجه به گستردگی کار پیش رو در شهر، از شورای شهر جدید انتظار است تا با پختگی تمام، به دور از فضای احساسی و با مشورت با صاحبان علم و تجربه در یک فضای منطقی، تصمیم‌گیری‌های کلان شهری را انجام بدهد.

 

حسین خندان‌دل