1

سمن‌ها در دولت یازدهم جان گرفتند

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: توجه دولت تدبیر و امید به سازمان­های مردم نهاد بسیار زیاد و بی سابقه است.

سیدکمال الدین حسینی در مراسم افتتاح شبکه سازمان­های مردم نهاد ناشنوایان کشور در مشهد افزود: نهادهای اجتماعی و مدنی می توانند با حضور و نقش آفرینی مردم تاثیر فراوان در پیشبرد امور داشته باشند. دولت یازدهم مهم­ترین ملاک را «نگاه مثبت به مردم» قرار داد و به همین دلیل از ایجاد، فعالیت و راه اندازی سازمان­های مردم نهاد بیشترین حمایت را نمود. در سال 1392 حدود 540 تشکل مردم نهاد در استان خراسان­رضوی مجوز فعالیت داشتند که این تعداد با رشد 64 درصدی به 887 تشکل در پایان سال 1395 رسید.

 

هدفمند کردن سمن­ها مهم­ترین اولویت استانداری

حسینی گسترش کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد را رویکرد اصلی دولت دانست و افزود: پیش از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید سمن­ها در پنج محور فعالیت داشتند اما هم اکنون این تعداد به 17موضوع و محور گسترش یافته که نشانگر کار تخصصی و هدفمند سازمان­های مردم نهاد است.

مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: تشکل­ها و سازمان­های مردم نهاد منشاء اثرات فراوان هستند و شبکه­سازی سازمان­های مردم نهاد می­تواند اجرای برنامه­ها و دستیابی به اهداف را در این سازمان­ها محقق کند.

 

از هر هزار نفر نوزاد 3نفر ناشنوا

حمید رضا پوریوسف با بیان اینکه از هر هزار تولد زنده در این استان سه نوزاد ناشنوا به دنیا می آید، افزود: این در حالی است که در کشور به صورت میانگین از هر هزار تولد زنده، 2 نوزاد ناشنوا متولد می­شود. هم اکنون بیش از 14 هزار نفر از این تعداد زیر پوشش بهزیستی قرار دارند که 10 هزار نفر آنان دچار کم شنوایی مادرزادی هستند. همچنین بهترین زمان تشخیص معلولیت شنوایی کمتر از سه ماهگی و بهترین زمان مداخله درمانی کمتر از 6 ماهگی است.

 

حضور 97هزار معلول در استان

رئیس هیات مدیره کانون ناشنوایان خراسان رضوی نیز گفت: چهار محور انسجام، قوام، آموزش مدیران و آشنایی با فنون توانبخشی در تشکل کانون ناشنوایان این استان مورد تاکید است.
نرگس ترابی مقدم افزود: با توجه به سرعت روزافزون علوم، فنون و تغییرات جدید اجتماعی لازم است برای ارتقای توان علمی و فرهنگی کانون­های ناشنوایان، مدیران آنها با دوره­های مدیریتی و آموزش­های روز آشنا شوند تا بتوانند در ارائه خدمات به گروه زیرپوشش خود موفق­تر از گذشته عمل کنند.

وی تصریح کرد: کانون­های ناشنوایان باید بتوانند برای رفاه مطلوب، امید و ایجاد اعتماد به نفس و پررنگ­شدن نقش ناشنوایان در جامعه گام­های موثر و هدفمند بردارند. هم اکنون 97 هزار معلول در استان خراسان رضوی زیرپوشش بهزیستی قرار دارند.

کانون ناشنوایان نیز 10 شعبه در این استان دارد. در این مراسم شبکه سازمان­های مردم نهاد ناشنوایان کشور با حضور بیش از 25 کانون ناشنوایان از استان­های کشور افتتاح شد.