1

توانمندسازی معتادان بهبود یافته در اولویت

در آستانه گرامی‌داشت هفته مبارزه با مواد مخدر، نشست خبری استاندار خراسان رضوی با موضوع تشریح اقدامات صورت در این حوزه برگزار شد.

وی با بیان این که در سال گذشته 29 تن و 733 کیلو گرم انواع مواد مخدر از سوی دستگاه‌های کاشف، ضبط شد؛ اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال نیز هفت تن کشف شد که نشان از عزم جدی ما در مبارزه در این حوزه است.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تلاش برای بازگشت معتادان بهبود یافته به کانون خانواده و جامعه، گفت: با اهتمام اداره کل فنی و حرفه‌ای و در مدت اخیر، 350 معتاد بهبود یافته، مهارت‌های کسب و کار را  آموزش‌ها دیده اند.

در قالب طرح تکاپو، توصیه شده از طریق سازمان های مردم نهاد و یا کارآفرینانی که این آمادگی و ظرفیت را دارند که زمینه اشتغال پایدار معتادان بهبود یافته‌ای که مهارت های فنی و حرفه‌ای را دیده‌اند فراهم کنند؛  تا سقف 200 میلیون ریال تسهیلات با نرخ چهار درصد، اعطا شود.

اگر بتوانیم زمینه اشتغال و تولید را توسعه و گسترش داده و رونق ببخشیم و شرایط اجتماعی خوبی برای فرزندانمان اعم از دختر و پسر فراهم کنیم؛ آسیب‌های اجتماعی از قبیل ابتلا به اعتیاد و پدیده طلاق کاهش چشمگیری خواهد یافت.

 

کاهش سرقت پس از جمع‌آوری معتادان

رشیدیان در ادامه گفت: سال گذشته هفت هزار و ۲۵۵ نفر معتاد متجاهر جمع آوری شده‌اند که منجر به کاهش حدود ۳۰ درصدی سرقت در استان شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار نفر معتاد مواد مخدر در خراسان رضوی وجود دارد؛ تصریح کرد: در رابطه با  قاچاقاق مواد مخدر سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۷۸ نفر و در سه ماه امسال نیز سه هزار و ۴۵۰ نفر شناسایی و دستگیر شده‌اند.

 

مبارزه با مواد مخدر بدون مشارکت مردم امکان ندارد

استاندار خراسان رضوی با تاکید به اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایش در خصوص ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف است تا گرایش به مواد مخدر کاهش یابد؛ گفت: با توجه به سهل و آسان بودن دسترسی به مواد مخدر و آثار زیان بار آن، نیاز است فرهنگ سازی مناسب برای عدم گرایش به سمت این ماده خانمان سوز انجام شود. تمرکز بر مسائل فرهنگی و ایجاد جامعه ایمن در حوزه مبارزه با مواد مخدر مهم  است و باید به جوانان ظرفیت«نه» گفتن را آموزش دهیم.

مبارزه موثر با مواد مخدر ، بدون مشارکت مردم کار ساز نیست و به همین دلیل در ستاد مبارزه با مواد مخدر اقدامات خوبی صورت گرفته و از سازمان های مردم نهاد فعال در این بخش حمایت شده است.

استاندار خراسان رضوی افزود: بعد از پاک شدن معتادان از مواد مخدر، ‌ بهبود ارتقاء شرایط روانی و بعد از آن آمادگی برای جامعه پذیر شدن دو اصل با اهمیت هستند که از سال گذشته همکاری خوبی بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان فنی و حرفه ای برای توانمند سازی این افراد آغاز شده است.

 

تاثیر بسزای انسداد مرزها در کاهش ورود مواد افیونی

رشیدیان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای انسدادهای مرزها و جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور انجام شده است، بیان کرد: یکی از اساسی‌ترین کارهایی که در حوزه مواد مخدر وجود دارد، موضوع انسداد مرزها است  که در این راستا هماهنگی هایی با افغانستان داشته ایم و برخورد قاطع با قاچاقچیان نیز در حال انجام است. در این راستا با کمک نهاد های اطلاعاتی، مبارزه موثر با شبکه‌های توزیع مواد مخدر صورت گرفته است. در ستاد مبارزه با مواد مخدر به دنبال استفاده از ظرفیت‌های تمام دستگاه‌ها برای مبارزه با بلای خانمان‌سوز هستیم.

با توجه به این که در گذشته تا مرحله درمان و پاکسازی برای یک فرد دچار اعتیاد برنامه‌ریزی می‌شد چالش‌های بسیاری مثل؛ آماده شدن فرد برای ورود به جامعه، کسب مهارت برای اداره زندگی و حمایت‌هایی که آن فرد نیاز دارد پیش روی  افراد بود.

در حال حاضر طبق تفاهم‌نامه فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کسانی که دوره درمان خود را در مراکز ماده15 و ماده16 طی می‌کنند، دوره مهارت‌اموزی در رشته‌های مختلف انجام می‌شود. برای مثال 250نفر از نجات یافتگان از اعتیاد که از مراکز ماده 15 استان مرخص شده‌اند و 92درصد آن‌ها را آقایان تشکیل دادند توانسته‌اند دوره مهارتی و گواهینامه خود را دریافت کنند.

 

همه سازمان‌های مرتبط پای کار هستند

وی عنوان کرد: در بحث اشتغال، طرح تکاپو با همکاری اداره کار، رفاه و تامین اجتماعی به کارآفرینانی که معتادان بهبود یافته را استخدام کنند، در سال گذشته مبلغ 10میلیون تومان با بهره 4درصد به کار آفرین مذکور پرداخت می‌شد، که این رقم در سال جدید به 20میلیون رسیده است. همچنین در بحث مبارزه با شبکه‌های گسترده قاچاق؛ مرزبانی، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سایر نهاد ها همگی مشغول به فعالیت هستند.

رشیدیان تصریح کرد:  یکی از نقطه‌های کانونی این مبارزه، محروم کردن اعضای باندهای قاچاق از سودهای کلان در این تجارت سیاه بوده است. اگر چه در سال 95، تعداد پرونده‌های ارجاعی به دستگاه قضایی کاهش یافته است ولی در مجموع میزان اکتشافات و ارزش مالی محموله‌های قاچاق افزایش یافته است. در همین راستا در سال گذشته تعداد 50باند بزرگ قاچاق و توزیع مواد مخدر در استان منهدم شده و در سال جاری نیز تاکنون 6باند بزرگ شناسایی و متلاشی شده است.  در سال95، از 29تن و 733کیلوگرم کشفیات مواد مخدر توسط نیروی انتظامی انجام شده و این رقم در سه ماهه ابتدایی امسال به 7تن رسیده است. همچنین در بحث مبارزه با مواد مخدر، در سالی که گذشته 11هزار و 278 نفر بازداشت شدند و درسال جاری نیز تاکنون 3هزار و 450نفر در ارتباط با مواد مخدر بازداشت شده‌اند.

لازم به ذکراست طبق تحقیقات انجام شده، جمع‌آوری امعتادان متجاهر باعث کاهش 30درصدی میزان سرقت به عنف در استان شده است.