1

تلاش برای اجرای وصیت‌نامه نابغه ریاضی

اولین روز هفته جاری خبر درگذشت مریم میرزاخانی بانوی نابغه ایرانی کشور را در ماتم فرو برد. میرزاخانی تحصیل کرده دانشگاه هاروارد که همسری غیر ایرانی داشت طبق قوانین کشور، نتوانست تابعیت ایران را برای دخترش اخذ کند. چرا که از پدری غیرایرانی متولده شده است.

این موضوع باعث دوباره مطرح شدن مشکل تابعیت فرزندان زنان ایرانی شد و نمایندگان استان نیز در این رابطه به بیان دیدگاه پرداختند، که در ادامه می‌خوانید.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی درباره تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: در سال 85 ماده واحده‌ای در مورد تابعیت فرزندان زنان ایرانی که همسر خارجی داشتند به تصویب رسید که ابهامات زیادی در خود جای داده بود از جمله ضرورت داشتن عدم سوء پیشینه امنیتی از وزارت اطلاعات و اعلام خروج تابعیت از سوی کشور خارجی که همین امر مشکلاتی را برای افراد ایجاد کرد.

جلیل رحیمی‌جهان آبادی ادامه داد: حال جمعی از نمایندگان اصلاحیه‌ای برای این طرح ارایه کرده‌اند که صدور شناسنامه برای فرزندانی که دارای مادر ایرانی هستند را تسهیل کند. این طرح اکنون در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی اصلاح شده است حال در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی در حال بررسی است.

وی یادآور شد: نمایندگان با ارائه این پیشنهادی اصلاحی در تلاش هستند که فرزند زن ایرانی با همسر خارجی از بدو تولد بتواند تابعیت ایرانی را اخذ کند، همچنین فرزندانی که در خارج از کشور به دنیا آمدند، مشمول این قانون شوند تا بخشی از این موانع از میان برداشته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: بر این اساس کمیته‌ای در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نشستی را با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور، امور خارجه و سازمان بهزیستی برگزار کرد و گزارش این نشست به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارایه خواهد شد تا تصمیم گیری نهایی در این زمینه اتخاذ گردد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: واقعیت آن است که زنان ایرانی حق دارند همانند مردان برای فرزندان‌شان شناسنامه اخذ کنند. زیرا اکنون بیش از چند صدهزار نفر وجود دارند که تابعیت ایرانی بودن آنها تعیین تکلیف نشده است حال امید است طرح مجلس بتواند در این زمینه به زنان ایرانی کمک کند ضمن آنکه این طرح شامل حال فرزند مریم میرزاخانی نیز خواهد شد.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب طرحی در مجلس و اصلاح موادی از قانون مدنی در بخش تابعیت، عمل به وصیت‌نامه مرحوم مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان مبنی بر دریافت تابعیت ایرانی برای دخترش میسر می‌شود.

رضا شیران خراسانی افزود: به موجب ماده 976 قانون مدنی در بخش تابعیت، تابعیت نسبی در ایران تنها از طریق پدر ایرانی به طفل می‌رسد و در صورت اصلاح موادی از این قانون در مجلس شورای اسلامی، مشکل دریافت تابعیت نسبی (خونی) علاوه بر پدر از طریق مادر ایرانی نیز ممکن می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، قدمت قانون تابعیت در ایران را 85 سال دانست و اظهار کرد: هشت ماه قبل طرح اصلاح این قانون توسط تعدادی از نمایندگان از جمله بنده به مجلس شورای اسلامی تقدیم و یک فوریت رسیدگی به آن نیز در صحن علنی مجلس تصویب شد و این طرح هم اکنون در کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی، شوراها، امنیت و قضایی و حقوقی در حال بررسی است.

وی گفت: با اصلاح این قانون بسیاری از کودکانی که از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی متولد شده‌اند امکان دریافت تابعیت ایرانی را خواهند داشت.

شیران خراسانی افزود: دختر مرحومه مریم میرزاخانی پدر غیر ایرانی دارد و آن مرحومه وصیت کرده است که دخترش به ایران آمده و در این کشور بزرگ شود لذا تعدادی از بانوان نماینده در مجلس شورای اسلامی تقاضای تسریع در رسیدگی به طرح اصلاح قانون تابعیت نمودند تا به خواسته آن مرحومه و دادن تابعیت ایرانی به دختر وی عمل شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: مریم میرزاخانی نابغه بزرگ ایرانی بود و امیدوارم یادگار این نابغه نیز در سرزمین مادری خود رشد و نمو داشته باشد.