1

75 درصد کودکان خیابانی دارای خانواده و نیمی از آنها خارجی هستند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: 75 درصد کودکان خیابانی جمع آوری شده از ابتدای امسال در مشهد دارای والدین و خانواده مشخص هستند.

غلامحسین حقدادی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 87 کودک خیابانی در مشهد که نیمی از آنها اتباع غیرایرانی هستند، شناسایی و تحویل مرکز نگهداری شده‌اند. کودکان دارای خانواده به نسبت سایر کودکان خیابانی از آسیب‌های بیشتر مصون هستند و به خانواده هایشان تحویل شده‌اند.

معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: 80 درصد این کودکان شناسایی شده کودکان کار هستند و به فعالیت برای کسب درآمد در خیابان‌ها مشغولند. 20درصد دیگر نیز کودکان خیابانی هستند که در نبود والدین و عدم انجام فعالیت‌های درآمدزا به شدت در معرض آسیب قرار دارند.

وی کودکان خیابانی را شامل گروه سنی 6 تا 18 سال ذکر و بیان کرد: 50 درصد کودکان شناسایی شده ترک تحصیل کرده اند، 25 درصد آنان بیسواد و بقیه دارای تحصیلات ابتدایی هستند که این مساله به دلیل دوری آنان از تعلیم و تربیت می‌تواند آسیب‌های بیشتر و نبود آینده روشن را موجب شود.
حقدادی افزود: هفت درصد این کودکان نیز فرزند طلاق هستند و به علت طلاق والدین از محیط خانه به خیابان آمده‌اند. مدت زمان حضور کودکان خیابانی در خیابان تا شناسایی آنان بین یک هفته تا شش ماه است. این مدت زمان هر چه کمتر باشد و شناسایی کودکان در کمترین زمان ممکن در پیشگیری از گرفتار شدن آنان به آسیب نقش بسزایی دارد.

خوشبختانه مدت زمان حضور در خیابان تا شناسایی این کودکان توسط نهادهای حمایتی یک هفته و در کمترین زمان ممکن است که نشانگر عملکرد خوب نظام جمع‌آوری و ارجاع و نیز پایین بودن میزان آسیب دیدگی این کودکان هستند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی همچنین گفت: از مجموع کودکان کار 40 درصد آنان دستفروشی و 20 درصدشان جمع‌آوری ضایعات می‌کنند که خطرات این اقدام آنان را به شدت تهدید می‌کند و بقیه به کارهایی از جمله واکس زدن و گدایی می‌پردازند.

وی افزود: پنج درصد کودکان خیابانی شناسایی و جمع آوری شده نیز دختر هستند که تحویل مرکز شبه خانواده می شوند. برای پسران نیز یک مرکز نگهداری کودکان خیابانی وجود دارد که کمتر از یک ماه تا تحویل به خانواده و یا تعیین تکلیف در این مرکز نگهداری می‌شوند. از مجموع 87 کودک شناسایی شده 79 نفر تحویل خانواده و یا آشنایانشان شده اند.