1

70میلیون لیتر آب در مخازن زیرزمینی ذخیره شد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در قالب بارندگی‌های سه ماه اخیر 70 میلیون مترمکعب آب از طریق پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح استان به تغذیه مخازن آب زیرزمینی کمک شده است.

محمود اعظمی‌راد بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری را در مناطق گرم و خشک دچار خشکسالی تاکید و بیان کرد: آبخیزداری در عین کمک به پایداری و حفظ منابع آبی در مهار سیل و خسارتهای ناشی از آن و کاهش تهدیدهای مادی و تلفات آن نقش موثری دارد.
وی افزود: بخاطر اقدامات سال‌های اخیر در زمینه ذخیره و تغذیه منابع آبی در قالب اجرای طرح‌های آبخیزداری، فقط در جریان بارندگی‌های بهمن، اسفند و فروردین گذشته بخشی از بارش‌ها به منابع آبهای زیرزمینی در خراسان رضوی کمک شد.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: در همین چارچوب پروژه آبخوانداری روستای جمعاب شهرستان چناران حداقل پنج میلیون مترمکعب به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی دشت چناران کمک کرد.
وی گفت: پروژه‌های آبخوانداری و آبخیزداری در شهرستان‌های تایباد، تربت جام، باخرز، گناباد و بجستان هم از دیگر نمونه‌هایی است که کمک شایانی به تغذیه منابع آب‌های زیرزمینی داشته است. بر اساس برآوردها اجرای طرحهای آبخیزداری در خراسان رضوی تا 50 درصد منجر به کاهش خسارت، تخریب و یا جلوگیری از بروز سیلاب در این مناطق شده است.
او افزود: به منظور تولید پوشش گیاهی نیز اجرای طرحهای احیا مراتع و اجرای روش‌های بیولوژیکی و آبخیزداری منجر به افزایش 2.5 برابری ظرفیت تولید علوفه در این مناطق شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در پایین دست سدها نیز باعث مهار ورود رسوبات و در نتیجه کاهش فرسایش خاک و نیز افزایش عمر مفید سد می‌شود.
منبع: ایرنا