1

گلایه از سیاست‌زدگی شورای چهارم و تصویب کارانه خارج ازضوابط

یکصدوهفتادوهشتمین جلسه شورای چهارم شهر مشهد، طبق معمول با نطق پیش از دستور یکی از اعضا آغاز شد.

برزو دبیریان در این نطق ضمن تشکر و قدردانی ازاقدام اخیر سپاه در هدف قراردادن پایگاه تروریست‌ها در سوریه، گفت: لازم است در ابتدا به یکایک اعضای محترم شورای پنجم شهر، راهیابی به عرصه خدمت به مردم را تبریک عرض کنم وآرزوی موفقیت برای تک تک عزیزان داشته باشم.

وی افزود: شورای چهارم وظیفه خود می داند که در فرصت پیش رو، باهدف غنا بخشیدن به فرهنگ ” تحویل وتحول” شغلی در شورای شهر به آداب وادب واگذاری مسولیتها پایبند باشد وبزرگوارانه در انتقال تجارب ، ارائهٔ پیشنهادات و فرایند تغییر مدیریت شهر با مسالمت و بردبارانه، اقدام قانونی،عرفی و اخلاقی را به جا آورد و قدرت را قاعده مند به یاران تازه نفس تحویل دهد.

دبیریان ادامه داد: البته فصل سخن پراکنی، نبردهای گفتاری، طعنه وتعریض ها و تندگویی ها برای گرفتن رای از مردم به پایان رسید و انتخابات نتیجه اش اعلام شد و از سوی مراجع قانونی صحت و سلامت تایید گردید.بماند گله های که دیگر جایی برای گفتن ندارد. انتخابات شورای شهر هویتی سیاسی به خود گرفته است، انتخابات فرصت یادآوری، دادن قدرت به مسولین وگرفتن قدرت از مسولین توسط مردم است.  بر اساس این قاعده سیاسی،مردم شریف مشهد مقدس قدرت و خدمت مدیریت شهری را از اصول گرایان گرفتند و به اصلاح طلبان تحویل دادند.

وی با ذکر نکاتی خطاب به منتخبان مردم در شورای پنجم شهر مشهد، اظهار داشت: عضویت در شورای شهر اگرچه ازمسیر یک انتخاب سیاسی توسط مردم به دست می آید اماآنچه برای شورای شهر و شهرداری مضر است سیاست زدگی است.

هرگاه در تعاملات فی مابین دستگاه های مرتبط با سرنوشت شهر یک دستگاه، یک بخش یا نهادی مانع از انجام یک فعالیت ویا تکالیف قانونی می شود بدانید روح سیاست زدگی حاکم بر شهر شده است.

اختلاف استانداری، فرمانداری، مسکن وشهرسازی ،شورا، شهرداری،آستان قدس ودیگر نهاد های دخیل در مدیریت شهری با یکدیگر نشان از سیاست زدگی دارد. اتفاقی که در شورای چهارم افتاد.امیدواریم که در شورای پنجم نیفتد.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: انتظار نداشته باشید و نخواهید که اصولگرایان مدیرت شهری را رها کنند. بلکه باید فعال‌تر از گذشته و البته در سایه شورای پنجم برای مشکلات شهر پیشنهاد ،طرح و برنامه ارائه دهند.

عملکرد شورای پنجم را مراقبت کنند و دلسوزانه پیشنهاد بدهند تا به افکار عمومی فهمانده شود که اصولگرایان صرفا دنبال قدرت نبوده اند چه در قدرت باشند و چه نباشند دلسوز شهرشان هستند و پرستارانه مراقبت می کنند که مشکلات شهر حل شود.

 

افزایش 5درصدی نرخ تاکسی‌ها

بعداز نطق پیش از دستور، شورا با قرائت دستورکار، بررسی طرح‌ها و نظریه‌های معین شده را آغاز کرد.

در این جلسه ، افزایش 5درصدی نرخ تاکسی‌های بیسیم و فرودگاهی تصویب شد.

این درحالی است که طبق اعلام یکی از اعضای شورا به عنوان مخالف افزایش این نرخ، تحقیقات میدانی وی نشان می دهد تاکسیرانان متقاضی افزایش قیمت نیستند بلکه انتظار مدیریت بهتر سازمان تاکسیرانی و کنترل مسافرکش های شخصی را دارند.

مصوبه دیگر شورای شهر، تغییر نرخ کرایه شب بود که با رای اعضا، ساعت افزایش نرخ، از ساعت 22 به 23 تغییر کرد و میزان افزایش آن 10درصد خواهد بود. همچنین افزایش کرایه شب در شش ماه اول سال از ساعت 24 الی 6 صبح در صورت راه‌اندازی سامانه الکترونیکی مدیریت اعزام تاکسیرانی با اخذ اکثریت آرا تصویب شد .

اخلاقی عضو شورای شهر در این خصوص گفت: مدیریت ضعیف ما در موضوعاتی مانند کاهش آلودگی هوا و ترافیک باعث شده است تا مردم برای انجام کارهایشان تا پاسی از شب درگیر باشند.

از جمله موارد دیگری که مورد بحث قرار گرفت، اخذ ورودی از تاکسی ها توسط فرودگاه و راه آهن بود که نخعی راد آن را خلاف قانون دانست و درخواست کرد تا از مبادی ذیربط این مسئله پیگیری شود.

قدیری طرقی عضو دیگر شورا، در جواب نخعی راد گفت: شما در پایانه مسافربری که زیرنظر شهرداری است نمی توانید جلوی اخذ ورودی را بگیرید، چطور انتظار دارید فرودگاه و راه آهن به حرف شما گوش کند.

گفتنی است با رای اعضا حاضر بند افزایش ورودی تاکسی های مبادی ورودی شهر حذف شد .

با رای اعضای شورای چهارم،بکارگیری راننده آقا در تمامی مقاطع تحصیلی دخترانه و بکارگیری راننده خانم در تمام مقاطع پسرانه بعنوان سرویس مدارس ممنوع شد.

 

تمدید تخفیف 40درصدی عوارض و ساخت المان شهدای ترور مشهد

در ادامه این جلسه دوفوریت طرح تمدید اعمال تخفیف 40 درصدی در خصوص عوارض خودرو و برخی دیگر موضوعات مورد بررسی قرار گرفت و طبق آن مصوب شد تخفیف 40 درصدی عوارض صنفی، خودرو و نوسازی تاپایان تیرماه تمدید گردد.

در ادامه مصوب شد شهرداری مشهد تا پایان سال 96 تمامی مکان های شهر را که در سالهای دهه 60 مورد هجوم اقدامات تروریستی قرار گرفته و در آن مکان، شهیدان ارزشمندی تقدیم انقلاب شده است، شناسایی نموده و نسبت به جانمایی دقیق محل حادثه، ایجاد و ساخت المان و بنای یادبود مناسب و فاخر اقدام نماید.

 

تصویب کارانه خارج از ضوابط سقف پرداختی و آیین‌نامه کارانه

اما یکی از مصوبات شورای چهارم در یکصدوهفتادوهشتمین جلسه شورای چهارم، تصویب اختصاص کارانه برای شهرداری بود. طبق این مصوبه به شهرداری اجازه داده شد نیم درصد از صرفه‌جویی ایجاد شده در هزینه‌های عمومی سال مالی 1394 را در جهت تشویق واحدهای اجرایی  که نسبت به صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها اقدام کرده‌اند در قالب کارانه ویژه و بر اساس بررسی‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه پرداخت نماید. این کارانه خارج از ضوابط سقف پرداختی مصوب شورا و آیین‌نامه کارانه خواهد بود. به گفته نماینده شهرداری در جلسه امروز، میزان این صرفه‌جویی 70میلیارد تومان بوده است و چیزی نزدیک به 250میلیون تومان از آن به کارانه اختصاص می‌یابد.

محمدرضا دیمه‌کار، عضو شورای چهارم که به تصویب عجولانه تفریغ بودجه سال 94 مدیریت امروز صحن علنی معترض بود گفت: امروز متاسفانه شاهد تصویب کلیات تفریغ بودجه بدون اظهار نظر موافقان و مخالفان تصویب شد. من تصمیم داشتم که بعنوان مخالف صحبت کنم اما رییس شورا این اجازه را نداد.

وی با ارجاع دادن افکار عمومی به ماده 36 آیین‌نامه شورا افزود: باید به مردم گفته شود چه اتفاقاتی در روزهای پایانی شورای چهارم در حال رخ دادن است. در تفریغ بودجه باید انحرافات مشخص شود و بند به بند آن مورد بررسی قرار گیرد که متاسفانه طوری برنامه‌ریزی کردند که این اتفاقات نیفتد. سوال اینجاست اگر در طول شورای چهارم درست عمل کردیم پس چه تفاوتی دارد که تفریغ بودجه را این شورا تصویب کند یا شورای پنجم.

دیمه‌کار ادامه داد: نگران روی کار امدن شورای پنجم نباشیم. شورای پنجم در اجرای لایحه، در مواردی که حقوق مردم در آن رعایت نشده‌است باید جلوی ان را بگیرد. شورای چهارم نیز همین وظیفه را دارد و اگر معتقدیم درست عمل کردیم پس باید شفا باشیم.

این عضو شورا اضافه کرد: یکی از بندهای تفریغ بودجه،موضوع کارانه بود که مجوز آن‌را گرفتند. همه ما کمابیش سابقه اجرایی در دستگاه‌های دولتی را داریم و می‌دانیم پارامترهای انگیزشی کارکنان چیست. تا الان بعنوان یک عضو شورا نتواستم گزارشی دقیق از دریافتی‌های آقای شهردار و معاونانش دریافت کنم و درمقابل درخواست ما، پاسخ‌های انحرافی داده شده‌است. کارانه یک عامل انگیزشی است که اگر کار فوق‌العاده‌ای صورت بگیرد اختصاص می‌یابد اما درحال حاضر متاسفانه تبدیل به یک روال عادی و مخصوصا مطالبه مدیران شده‌است.

دیمه‌کار با اشاره به اینکه گفته می‌شود این امتیازها برای حفظ مدیران لازم است اظهار داشت: من معتقدم اگر برخی از همین مدیران بروند، شهرداری کار مردم را بهتر انجام می‌دهد. دو حالت وجود دارد که اجازه اظهارنظر را به من ندادند، یا این کارانه‌ها پرداخت شده است و حالا دنبال توجیه آن هستند، یا اینکه دنبال زمینه‌سازی برای پرداخت آن هستند. من خواهش می‌کنم کمیته تطبیق فرمانداری در این روزهای آخر شورا، دقیق‌تر عمل کند تا حقوق مردم ضایع نشود.

 

گزارشی از صادق شیخی