1

عزیزی: این آرامش را مدیون روحانی هستیم

«خداداد عزیزی» جزو معدود چهره‌های محبوب ماست که خیلی اهل مصاحبه نیست و البته اگر هم مصاحبه کند، با صراحت و جسورانه صحبت می‌کند.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری صحبت‌های جالبی کرد که گزیده‌های آن را در ادامه می‌خوانید.

 

*در این مدت کاندیداها مدام صحبت کردند و از برنامه‌های‌شان گفتند. همه شان می‌دانستند که مملکت از فقر و بیکاری رنج می‌برد. به همین دلیل روی همین چیزها مانور می‌کردند. امیدوارم که همه‌شان در هر جایی که هستند، به این قضیه رسیدگی کنند تا به امید خدا فقر و بیکاری در مملکت ما کمرنگ‌تر شود.

 

*اعتقاد دارم که آقای روحانی و کابینه‌اش در طول مدتی که روی کار بودند، ایرادها و خوبی‌هایی داشتند. بعضی کارها را به درستی انجام دادند و بعضی کارها را هم نکردند حتما مشکلات و مسایلی سر راه‌شان بودند. من فکر می‌کنم حتی اگر از خود آقای روحانی هم بپرسید قبول کند که در بعضی جاها مشکلاتی داشته اما با تمام این حرف‌ها به اعتقاد من محسنات و خوبی‌های آقای روحانی خیلی بیشتر بوده که همین باعث شده تا امروز مردم به این شکل از آقای روحانی حمایت کنند.

 

*ماجرای برجام و حل مسائل هسته‌ای برای مردم ما به ویژه خودم قابل توجه بود. حتی اگر این اتفاق‌ها در ضعیف‌ترین حالت رقم خورده باشد، همه‌چیز به نفع ما بوده. اگر عادلانه نگاه کنیم، برجام برای مملکت ما برد بود، دلیلش هم این بود که رژیم صهیونیستی و آمریکا به‌شدت اعتراض کردند. ترامپ دیوانه به دنبال این بود که تمام ماجرای توافق و برجام را از بین ببرد! عصبانیت شدید رزیم صهیونیستی و آمریکا از توافق برجام نشان می‌دهد که این قضیه به نفع ما بوده. همین جا قصد دارم تا بار دیگر از زحمات آقای ظریف و هیات همراه ایشان تشکر کنم.

 

*هر کشوری که شرایط ما را داشته و درگیر تحریم بوده اما ما امروز با آرامش زندگی می‌کنیم و این آرامش را مدیون روحانی، ظریف و کابینه رییس جمهور هستیم. خودتان بهتر می‌دانید که کشورهای دور و بر ما به‌شدت درگیر هستند. داعش حتی پایش به اروپا هم باز شده ولی در مملکت ما کوچک‌ترین اثری از آنها نیست و جرات نمی‌کنند که پایشان را به ایران بگذارند.

 

*فرق دولت روحانی با دوستان دیگر در این بود که آن‌ها دیپلماسی بسیار خوبی با ابرقدرت‌ها و حتی کشورها و قدرت‌های کوچک‌تر داشتند. دیپلماسی کشور ما در چهار سال گذشته بی‌نظیر بوده و قطعا دولت آقای روحانی در این امر بسیار پرتلاش و موفق ظاهر شده.

 

*همان‌طور که گفتم دولت آقای روحانی هم ضعف‌هایی داشته و من مطمئنم با توجه به درایت ایشان و تجربه‌ای که حالا به دست آورده‌اند، می‌توانند نقاط ضعف را بررسی و ریشه‌کن کنند. من معتقدم که مردم ما لیاقت این را دارند تا آرامش بیشتری داشته باشند. حرف دیگرم این است که دوستان روز 29 اردیبهشت ماه را هیچ‌وقت فراموش نکنند.

 

*جدا از بحث انتخاب آقای روحانی، بحث نظام هم است. شاید من به 60، 70 کشور دنیا سفر کرده‌ام و تجربیات زیادی دارم. من به شما قول می‌دهم که تا چهار هزار سال دیگر هم در کشورهای عربی چنین اتفاقی نمی‌افتد. مطمئن باشید که حتی در اکثر کشورهای آفریقایی هم شما چنین چیزی را نمی‌بینید، حتی بعضی از کشورهای اروپایی مثل آلمان که ادعای مدرنیته و فرهنگ می‌کند، نمی‌تواند چنین رکوردی بزند. این نشان می‌دهد که مردم ما به وقتش با هم متحد و همصدا هستند. به همین دلیل از آقای روحانی می‌خواهم تا یادش نرود که مردم برای او چه کار کردند. همه این حرف‌ها را زدم که بگویم هم آقای روحانی و هم نظام مدیون مردم هستند و با حضور مردم بود که یک اتفاق آنچنانی در ایران افتاد. اتفاقی که خیلی از کشورهای دنیا حالا در موردش صحبت می‌کنند و به خاطر آن در حیرت‌اند.

 

*روز جمعه من به سختی رای دادم! آنقدر شلوغ بود که نمی‌شد به‌راحتی رای داد و به خاطر این موضوع به‌شدت خوشحال شدم. به نظر من آقای روحانی،‌ هاشمی‌طبا، میرسلیم و رئیسی همه تلاش خودشان را کردند. من هم در این مورد تحقیقات زیادی انجام دادم و بالاخره به این نتیجه رسیدم تا به کسی رای بدهم که بتواند بیشترین کمک را به مردم و کشورم بکند. همین که مردم از حضور در انتخابات راضی بودند و حتی ایستادن در صف‌های طولانی برایشان لذت‌بخش بود یک دنیا ارزش دارد و خدا را شکر در پایان کسی رییس‌جمهور شد که اکثریت آرا به نفع او بود.

 

*قطعا آقای روحانی به این افتخار می‌کند که 57 درصد مردم که حدود 41 میلیون نفر می‌شوند، در انتخابات شرکت کردند. کسب بیش از 23 میلیون آرا قطعا کار روحانی را سخت‌تر می‌کند اما مطمئنم که آقای روحانی با توجه به تجربه چهارساله‌شان، می‌توانند موفق‌تر از دور اول ریاست‌جمهوری‌شان به مردم خدمت کنند. من فکر می‌کنم که اگر آقای روحانی به مناطق محروم بیشتر رسیدگی کنند، محبوبیت ایشان چند برابر می‌شود. پدر من هنوز در یکی از مناطق جنوبی شهر مشهد زندگی می‌کند و به همین دلیل من به خوبی می‌دانم که مردم در مناطق محروم با مشقت و سختی‌ زندگی می‌کنند.

 

*پدر من یک روستایی بودند و همه ما به این موضوع افتخار می‌کنیم. او وقتی به شهر آمده در همان منطقه‌ جنوبی ساکن شده و هنوز هم در همان محله زندگی می‌کند. به هر حال هر کسی برای خودش یک دیدگاه و تفکری دارد و من به سلیقه او احترام می‌گذارم.

 

*من به روحانی‌ رای دادم و پدرم به رئیسی. خیلی سعی کردم تا نظر پدرم را عوض کنم اما او کار خودش را کرد و به آقای رئیسی رای داد. به نظر من تعریف جامعه آزاد همین است. اینکه من به کاندیدای مورد نظرم رای بدهم و پدرم به کسی که دوستش دارد. ما آزادانه با هم بحث کردیم و بالاخره به این نتیجه رسیدیم که هر کدام کار خودمان را انجام دهیم. نمونه بزرگ‌تر این دموکراسی در جامعه ما هم اتفاق افتاد. آنجایی که مردم کلی با همدیگر بحث کردند، با اتحاد پای صندوق‌های رای رفتند و با به‌وجود آوردن یک اتفاق بزرگ، رییس‌جمهورشان را انتخاب کردند.

 

خیلی‌ها فکر می‌کنند دولتی که یارانه می‌دهد بهتر است اما به این نگاه نمی‌کنند در ازای پرداخت یارانه 45هزار تومانی چه چیزهای دیگری گران شد. اگر نگاهی به رشد قیمت برق و گاز بیندازید، متوجه می‌شوید که چه اتفاقی افتاده. 45 هزار تومان یارانه دادند ولی پول برق و گاز را پنج‌برابر کردند.