1

ضرورت تبدیل منطقه توس به شهر توس

شهردار منطقه 12 مشهد بر ضرورت بازسازی و بهسازی محدوده توس تاکید کرد و گفت: در این مسیر نیازمند تعامل همه دستگاه‌ها هستیم.
سعید اکبریان در دوازدهمین نشست واکاوی مسایل روز مدیریت شهری با موضوع نقش عملکردی روستا شهرها در توسعه پایدار گفت: تهیه تراز اقتصادی طرح تفضیلی محدوده 3هزار و 400هکتاری توس، تدوین و ابلاغ طرح مذکور، اصلاح مرز پیرامونی محدوده منفصل توس، رفع تصرفات و تملک حدفاصل کشف‌رود و محدوده تاریخی، تخصیص اعتبار ملی در قانون بودجه سنواتی کشور و ایجاد شهرک‌های کارآفرینی می‌تواند توسعه و رونق گردشگری را به توس هدیه کند.
وی افزود: خطه توس از شمال به رشته کوه‌های هزار مسجد، از جنوب به رشته کوه بینالود، از غرب به حوزه آبریز کشف‌رود و اترک و از شرق نیز به شهرستان صالح‌آباد تربت‌جام می‌رسد.
شهردار منطقه 12 مشهد گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مامور تسریع در تهیه و اجرای طرح مجموعه تاریخی توس شده و طرح ناحیه شهری مشهد نیز به ارتقای نقش روستاهای مستعد در این منطقه از شهرداری مشهد توجه داشته است.
اکبریان در زمینه راهکارهای تعادل بخشی منطقه توس افزود: تبدیل منطقه توس به شهر توس در راستای تهیه طرح جامع، تاکید بر توسعه خدمات با گرایش گردشگری فرهنگی و تاریخی و خدمات آموزش عالی، توسعه کشاورزی با گرایش زراعت آبی نوین و باغداری پیشرفته، توسعه صنایع و خدمات برتر و پاک در قالب شهرک‌های صنعتی و تاکید بر ایجاد کریدور گردشگری توس-شاندیز-کارده از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند در راستای تعادل بخشی منطقه توس، مورد توجه قرار بگیرند.
وی توس را یکی از کانون‌های مهم گردشگری مجموعه شهری دانست و افزود: با توجه به آن‌که توس یکی از کانون‌های مهم گردشگری مجموعه شهری مشهد به شمار می‌رود، به همین سبب باید به دنبال عملیاتی ساختن راهکارهای سند توس باشیم.