«رزم رستم و افراسیاب» روی دیوارهای پایتخت!
بیش از 6سال پیش در چنین روزهایی یکی از بزرگترین نقاشیهای دیواری کشور به وسعت 2هزار و 200متر مربع دور میدان فردوسی شهر مشهد کشیده شد. آن اثر هنری به مناسبت هزاره سرایش شاهنامه، پس از یک سال تلاش در 25 اردیبهشت ماه سال90 رونمایی شد. اما با گذشت کمتر از یک ماه بعد از رونمایی، اداره وقت حفاظت از املاک آستان قدس رضوی، شبانه و بدون هیچ گونه توضیحی اقدام به محو اثر فوق کرد.
اقدامی که با اعتراض مردم، هنرمندان و شهردار وقت مشهد؛ محمد پژمان مواجه شد. آن روزها و مدیریتها گذشت ولی تا امروز جای خالی اثر “شاهنامه” روی دیوارهای شهر مشاهده میشود.
البته 24 اسفند ماه سال گذشته، معاونت فرهنگی شهرداری سعید جلیلی در یکی از جلسات علنی شورای شهر دستار پوشید و از “فردوسی” سخن گفت. در واقع جلیلی از فردوسی استفاده کرد تا “ماجرای نیمروز” _فیلمی که در حال اکران در سینماها بود_ را یک کار فردوسیوار معرفی کند. معاونت فرهنگی شهرداری مشهد خواستار ایجاد ژانر “فردوسیوار در سینما” شد و عملا کارنامهاش را در شناساندن فردوسی خالی گذاشت.
شاهد این ادعا پورتال معاونت فرهنگی شهرداری مشهد است. جایی که اگر در میان حجم انبوه مطالب کلمه “فردوسی” را جبران کنید هیچ مطلبی مرتبط با این شاعر پرآوازه نمیبینید.
در حالی که فردوسی در زادگاه خود غریب است. روز گذشته خبری امیدوار کننده از پایتخت به گوش رسید.
عباس برزگر گنجی، هنرمند نقاش، اثر «رزم نخست رستم و افراسیاب» از آثار نگارگری شاهنامه شاه تهماسبی را به مناسبت سالروز بزرگداشت فردوسی در 700 متر مربع را در میدان فردوسی پایتخت اجرا کرد.
به گزارش خبرآنلاین، گنجی درباره اجرای طرح نقاشی دیواری با موضوع شاهنامه فردوسی گفت: این اثر که بر اساس دستور شورای هنری نقاشی دیواری سازمان زیباسازی و به مناسبت بزرگداشت مقام شاعر بزرگ ایران فردوسی انتخاب شد، در محور میدان فردوسی تا دروازه دولت اجرا شده است.
وی افزود: «رزم نخست رستم و افراسیاب در این اثر با مساحتی بالغ بر 700 متر مربع اجرا شده که در روز بزرگداشت فردوسی نیز به بهرهبرداری رسید. با توجه به اینکه میدان فردوسی به نام این شاعر بزرگ است، بنابر این قرار شد که کار در همین محوطه و به منظور ارج نهادن به جایگاه شاهنامه اجرا شود اما مشکلات زیادی در این عرصه وجود داشت که به لطف خداوند رفع شد.
گنجی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح ما به دلیل عدم رضایت مالک ساختمان مجبور شدیم که به جای استفاده از داربست با سیستم کلایمر کار را اجرا کنیم. با توجه به اینکه شخصا کار را بسیار دوست داشتم و نوعی دلبستگی به طرح در من ایجاد شده بود، راضی نشدم که محل کار تغییر کند لذا کار را با سیستم کلایمر و دقیقا شبیه به یک پازل اجرا کردم که بسیار کار سختی بود.
این هنرمند، نقاشی «رزم نخست رستم و افراسیاب» را استثنایی خواند و گفت: به نظر من این اثر یک کار استثنایی و غیر عادی است که حتی در سطح کشور نیز به ندرت نظیر آن دیده میشود زیرا کار با رنگ روغن ماشین اجرا شده و در جایگاهی قرار دارد که عموما توریستهای خارجی را جذب خود میکند.
او در خصوص بازخورد اثر در بین مردم بیان کرد: «با توجه به اینکه شاهنامه و فردوسی در نزد ما ایرانیان احترام و جایگاه خاصی دارد، بازخورد اثر در بین مردم بسیار خوب بود اما آنچه که قابل توجه است، نگاه توریستهای خارجی و جذب شدن آنها به این اثر بود که به نحوی نشان می داد ارادت ما ایرانیان به شاهنامه روی آنان تاثیرگذار عمل کرده و این باعث خرسندی است.
این هنرمند تاکید کرد: به نظر من کار هنری در هر سطح و جایگاهی روی اقشار مختلف جامعه تاثیرگذار است کما اینکه یک کودک نیز نسبت به یک اثر هنری خوب واکنش مثبت نشان می دهد و کیفیت کار را به نحوی درک می کند لذا اجرای چنین کارهایی در سطح شهر برای عموم مردم مناسب است.
گنجی پیشنهاد داد: به نظر من کار بسیار شایستهای است اگر سایر میدانهایی را که به نام بزرگان فرهنگی، ادبی و حماسی ما نامگذاری شده نیز، با تصویری از آنان آذین ببندیم.
این اثر «رزم نخست رستم و افراسیاب» ترکیبی از نوشتار و تصویر مرسوم در نگارگری و کتاب آرایی اصیل است که در مساحتی بالغ بر 700متر مربع در حاشیه شمال غرب میدان فردوسی توسط سازمان زیباسازی شهر تهران به اجرا درآمده است.
امیدواریم این اثر به سرنوشت اثر مشهدی تبدیل نشود. شورای شهر و شهرداری در دوره چهارم به اندازه کافی زمان و بودجه داشتند ولی در راههای دیگری مصرف کردند. اینک که مشهد تغییر کرده است، چشم “امید” مردم و هنرمندان به شورای شهر و مدیریت جدید مشهد دوخته شده است.
گزارشی از انسیه علویون