1

جذب صد درصدی اعتبارات در استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی از جذب صددرصدی اعتبارات استان تا پایان سال مالی 95 خبر داد.

محمد مقدوری در دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان از جذب اعتبارات عمرانی توسط دستگاه‌های اجرایی تا پایان تیر ماه امسال خبر داد و افزود: 40روز تا پایان سال مالی، باقی مانده و در این مدت دستگاه‌ها باید تمام تلاش خود را برای جذب اعتبارات عمرانی باقیمانده به کار گیرند. در تبصره 36 که مربوط به اوراق خزانه اسلامی‌است وضعیت جذب در استان پایین است.

مقدوری با بیان این که دستگاه‌هایی که از این محل سهمیه داشتند، شرایط خوبی نداشته و باید در این حوزه فعالیت جدی‌تری کنند، تصریح کرد: جبران عقب‌ماندگی خراسان رضوی نسبت به میانگین کشوری نیازمند 57 هزار میلیارد ریال اعتبار است.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خراسان رضوی از ارائه گزارش نظارت بر پروژه‌های عمرانی استانی خبر داد و

افزود: این گزارش حاصل بازدیدهای تیم نظارت عالیه دفتر فنی استانداری در اردیبهشت ماه سال جاری از پروژه‌های در حال اجراست. در این دوره از بازدیدها، روند پیشرفت فیزیکی 4119 پروژه با اعتباری بالغ بر 994.6 میلیارد ریال در 28 شهرستان مورد بازدید قرار گرفت.

پیشرفت فیزیکی 65درصدی پروژه‌ها

وی گفت: شاخص پیشرفت فیزیکی نسبت به اعتبار تخصیص یافته پروژه‌ها حدود 65 درصد بوده که عدد قابل قبولی است.

11.65 درصد پروژه‌ها خاتمه یافته و 69.69 درصد در دست اجرا و بیش از 43 درصد پروژه‌ها نیز از پیشرفت فیزیکی بیش از 75 درصد برخوردارند.

وی تصریح کرد: بر اساس شاخص‌های ارزیابی مصوب از جمله پیشرفت فیزیکی، کیفیت اجرا، وسعت و جمعیت شهرستان و… با توجه به ارزیابی‌های انجام شده شهرستان‌های سبزوار، گناباد و فریمان حائز رتبه‌های اول تا سوم شده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی درباره پیشرفت فیزیکی پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی برتر نیز گفت: شرکت‌های آب و فاضلاب استان و روستایی و اداره کل راه و شهرسازی رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

مقدوری تاکید کرد: مقامات استان پیگیر تخصیص هر چه سریع و کامل‌تر اعتبارات پروژه‌ها هستند. هرچند که اجرای اکثر پروژه‌ها الزاما منوط به تخصیص اعتبار نشده و با کمترین وقفه در دست اقدام است.

رضا جمشیدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی، نیز در این جلسه گفت: براساس قانون سالانه باید حداقل 10 درصد از عقب‌ماندگی‌های شاخص‌های هر استان و شهرستان نسبت به میانگین‌های کشوری اصلاح شود.

وی عنوان کرد: بر مبنای نیاز اعتباری 57 هزار میلیارد ریالی خراسان رضوی امسال برای جبران 10 درصد عقب‌ماندگی‌های استان 5700 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی ادامه داد: اعتباری که در این حوزه از محل اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای استان تعیین شده 3588 میلیارد ریال در سال جاری است. با اعتبار تعیین شده در صورتی که تخصیص 100 درصدی داشته باشد، 6 درصد از عقب‌ماندگی‌ها را در سال جاری می‌توان جبران کرد.

250میلیارد ریال برای جبران خسارت زلزله در استان

وی با بیان اینکه 250 میلیارد ریال اعتبار نیز برای جبران خسارت‌های زلزله اخیر در اختیار استان قرار گرفته است، گفت: این اعتبار بین دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌هایی که آسیب دیده‌اند، توزیع می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی بیان کرد: 380 میلیارد ریال اعتبارات مربوط به 0.27 درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده نیز تعیین تکلیف شد که 20 درصد از این اعتبار به حوزه جوانان اختصاص می‌یابد.

جمشیدی خاطرنشان کرد: از 80درصد مابقی اعتبار یاد شده در فوق 15 درصد به پروژه‌های ورزش دانش‌آموزی و 65 درصد دیگر نیز برای ورزش همگانی و پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد و طرح‌هایی که تا پایان سال مالی 96 به بهره‌برداری می‌رسد، تخصیص داده شد