1

تغییری در نتایج شورای شهر مشهد، اتفاق نمی‌اُفتد

صحت انتخابات در 62شهرستان از مجموع 73شهرستان خراسان رضوی توسط هئیت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر استان، تایید شده است. اما انتخابات شورای شهر مشهد، همچنان منتظر بررسی و اعلام نظر قطعی است. پیگیری‌های اتفاقیه برای بررسی دلیل طولانی شدن تایید صحت انتخابات را در ادامه می‌خوانید.

فرماندار مشهد:

هیئت نظارت شهرستان، به قانون عمل کند

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه مشهد گفت: هیئت اجرایی در مهلت قانونی خود به شکایات رسیدگی کرده است. هیئت نظارت بر انتخابات در شهرستان باید این وظیفه خود را انجام می‌داد اما عمل نکرده است.

محجمدرحیم نوروزیان افزود: در مرحله اول، تعداد 30صندوق و حدود 40هزار رای با حضور نمایندگان هیئت‌های اجرایی و نظارت بازشماری شد و تفاوتی در جایگاه و رتبه افراد ایجاد نشد. تعداد اندکی تفاوت ناشی از خطاهای انسانی به دلیل وجود بیش از 800نامزد وجود داشت، اما در مجموع به آرای منتخبین مقداری رای اضافه شد اما کاسته نشد.

وی تاکید کرد: توافق هیئت اجرایی و نظارت این بود که اگر بازشماری، رتبه و جایگاه افراد را تغییر دهد بازشماری ادامه پیدا کند، که در عمل این اتفاق نیفتاد.

طبق قانون بعد از این مهلت هیئت نظارت شهرستان 5روز وقت داشته است یا صحت انتخابات را اعلام کند یا ابطال شعبه یا شعبی از انتخابات را اعلام کند. تاکنون هیچ کدام از این موارد را هیئت نظارت شهرستان اعلام نکرده است. این وظیفه قانونی آن ها بوده است که صحت یا ابطال انتخابات را اعلام کنند اما تاکنون از این وظیفه خود سر باز زده و این امر را ارجاع به هیئت نظارت استان ارجاع داده‌اند.

فرماندار ویژه مشهد اضافه کرد: طبق قانون در صورتی که صحت انتخابات را تایید می‌کردند، ما طبق قانون آگهی می‌دادیم تا افرادی که شکایتی نسبت به روال انتخابات دارند موارد اعتراض خود را اعلام کنند و طبق قانون پانزده روز به هیئت نظارت استان فرصت داده شده است تا نظر خود را درباره اعتراضات اعلام کند. اگر کسی هم شکایتی نداشته باشد که هیئت نظارت استان انتخابات را تایید می‌کند.

نوروزیان تصریح کرد: در قانون پیش‌بینی شده در صورتی که هیئت نظارت شهرستان نظر به ابطال آرای صندوق‌ها در یک، چند یا تمام شعب داشته باشد و این نظر را به هیئت نظارت استان منتقل کند، در این حالت هیئت نظارت استان مخیر است این نظر را رد و یا تایید کند و به هیئت نظارت مرکزی منتقل می‌کند تا آن‌ها نظر دهند. مسیر قانونی را هیئت نظارت شهرستان طی نکرده است و اعلام نظر خود را به هیئت نظارت استان موکول کرده است. این امر بر خلاف قانون است.

رای من کم است!

نوروزیان اضافه کرد: با توجه به این که بازشماری انجام شد و تغییری در رتبه افراد اتفاق نیفتاد و مورد خاصی هم گزارش نشده بود ادامه بازشماری دلیلی نداشت. شکایتی که ارائه شده صرفا به این صورت بوده که نامزدی گفته من آرای افراد بالاتر از خودم را قبول ندارم. رای من از این افراد بالاتر است! ادعای بدون سند، قابل اعتنا نیست. باید شواهد و دلایلی را داشته باشد نه این که صرفا شخص بگوید: رای من این نیست!

معاون استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: ما معتقدیم که باید مسیر قانون طی شود. هیئت نظارت شهرستان باید وظیفه خود را انجام بدهد تا این حلقه مفقوده کامل شود.

رئیس هیئت نظارت شهرستان مشهد:

بازشماری 10درصد آرا باید انجام شود

رییس هیات نظارت بر انتخابات شهرستان مشهد با تاکید بر این نکته که بعد از بازشماری30صندوق و حدود 40هزار رای، تغییری در جایگاه افراد ایجاد نشده است، گفت: در این مرحله فقط تعدادی به آرای کاندیداها اضافه شد. به برخی اندکی اضافه شد و به تعدادی بیشتر اضافه شد. با توجه به این که اشکالاتی در محتویات بعضی صندوق‌ها وجود داشت، ما درخواست دادیم که بازشماری ادامه پیدا کند.

سید علی بامشکی افزود: با توجه به این که ما تمایل داشتیم بازشماری تا 10درصد آرای ادامه پیدا کند ولی هیئت اجرایی موافق نبود، این موضوع را به هیئت نظارت استان محوّل کردیم. دکتر دهقان نماینده طرقبه شاندیز و چناران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر در استان هم به هیئت اجرایی اعلام کرده‌اند که بازشماری 10درصد آرا انجام شود.

وی تاکید کرد: طبق قانون از فرصت 15روزه هیئت نظارت استان ده روز دیگر باقی است. البته اگر نظر به ابطال آرای انتخابات بود این هیئت 5روز فرصت داشت که این اتفاق هم نیفتاد.

عضو هیئت نظارت استان:

همه متفق‌القول هستند که نتایج شورای شهر تغییری نخواهد کرد

عضو هیئت نظارت بر انتخابات استان گفت: تصمیم گرفته شده است که درصد کمی از صندوق‌ها بازشماری شود. البته با توجه به این که فواصل آراء کاندیدداها زیاد است، همگی متفق القول هستند که تغییری در نتایج حاصل نخواهد شد. ولی برای این که به شکایات هم رسیدگی شود، اگر هیئت اجرایی و هیئت نظارت به توافق برسند، بازشماری اتفاق خواهد افتاد.

حمید گرمابی افزود: شکایت‌هایی که به هیئت نظارت استان واصل شده است مدرک و مستندات محکمی ندارد ولی برای شفافیت موضوع، بازشماری در تعداد اندکی از صندوق‌هایانتخابات شورای شهر انجام می‌شود.

نماینده فیروزه و نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که طبق قانون باید هیئت نظارت بر شهرستان، نظر خود را اعلام می‌کرد، تصریح کرد: جلسه هیئت نظارت استان هفته قبل بررسی انتخابات شوراها در شهرهای مختلف را انجام داده است و به شهرستان‌های مختلف اعلام شده است که باید چه دستورالعملی را انجام دهند. پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو اعلام نتایج قطعی مشهد نیز انجام شود.