1

آغاز بازشماری ۴۰ صندوق انتخابات شورای شهر مشهد

فرماندار مشهد گفت: در فرآیند تایید یا ابطال انتخابات یک حلقه مفقوده داریم که مربوط به عدم اعلام نظر هیات نظارت شهرستان در خصوص نتیجه انتخابات شورای شهر مشهد بود.

محمد رحیم نوروزیان با بیان این مطلب که هیات نظارت شهرستان می‌بایست پنج روز پس از تایید هیات اجرایی نظر خود را اعلام کند، اظهار کرد: پس از آن که در هفته گذشته 30صندوق را بازشماری کردیم و تفاوت معناداری ایجاد نشد، در جلسه‌ای مشترک به شکایت ها رسیدگی کردیم و در آنجا گفتیم که ما از اول نظرمان این بود که شکایت ها مبنا و اساسی ندارد و اکنون هم شاهد این هستیم که تغییری در آرا ایجاد نشد.

وی افزود: بنابراین باتوجه به عدم تغییر نتیجه، هیات اجرایی صحت انتخابات را اعلام کرد و هیات نظارت شهرستان می‌بایست تا پنج روز پس از آن نظر خود را که تایید یا ابطال یک شعبه، چند شعبه یا تمام شعب می‌بود اعلام می‌کرد که این اتفاق نیفتاد.

وی تصریح کرد: این کار آقایان منطبق با قانون نیست و باید از خودشان پرسید که نتوانسته اند یا نخواسته اند که نظر دهند، چرا که می‌بایست طبق قانون تایید یا رد صحت انتخابات را اعلام می‌کردند.

نوروزیان در پاسخ به این سوال که عنوان می‌شود معترضین اعتراض های خود را مستقیم به هیات نظارت استان برده اند، گفت: خیر این چنین نیست و افراد در صورتی حق دارند شکایت خود را به هیات نظارت استان ببرند که هیات نظارت شهرستان انتخابات را تایید کرده باشد و آنجاست که هیات نظارت استان 15روز زمان دارد تا موضوع را بررسی کند.

فرماندار مشهد با بیان اینکه حلقه مفقوده­ موجود مربوط به این است که هیات نظارت شهرستان نظر خود را در مدت زمان قانونی اعلام نکرده است، ادامه داد: هیات نظارت استان عنوان کرد که می‌بایست 10درصد از صندوق ها بازشماری شوند که پاسخ ما این بود که ابتدا مشخص کنید جایگاه قانونی الان کجاست و اکنون در چه مرحله‌ای هستیم، اگر هیات نظارت شهرستان تایید کرده است سپس شما 15 روز زمان دارید تا به شکایت ها رسیدگی کنید، اگر هیات نظارت شهرستان تایید نکرده پس می‌بایست ابطال را اعلام کنید که آن را هم نگفته، بنابر این شما ابتدا مشخص کنید در چه مرحله‌ای از فرآیند قانونی هستیم.

وی گفت: پس از آن مسئول هیات نظارت استان نامه‌ای نوشتند و در آن نامه هیچ گزارشی در مورد مردود بودن انتخابات توسط هیات نظارت شهرستان ایراد نشده بود و استنباط می‌شد که فرض را بر تایید گذاشته‌اند و گفتیم پس این نامه را فرض بر تایید می‌گذاریم تا محل و ورود قانونی درست شود.

نوروزيان متذکر شد: آقایان برای بازشماری شرط و شروطی گذاشته بودند که مخالفت کردیم و گفتیم فقط در چهارچوب قانون بازشماری را انجام خواهیم داد و هیچ شرط و شروط خارج از قانونی را قبول نمی‌کنیم.

وی ضمن بیان این مطلب که استاندار محترم هم بر تفاهم تاکید داشتند، بیان کرد: براساس تفاهم قرارشد 40صندوق مجددا بازشماری شود و اگر تفاوت معناداری ایجاد شد بازشماری را تا 10درصد از صندوق ها انجام دهیم و در غیر این صورت تا همان 40صندوق متوقف شود.

نوروزيان افزود: چنانچه تفاوتی در نتیجه آرا ایجاد نشود هیات اجرایی دیگر به هیچ وجه با ادامه بازشماری موافقت نخواهد کرد چرا که هم فراتر از شرایط قانونی است و هم این کار به منزله بی‌توجهی، بی‌احترامی به رای مردم قلمداد خواهد شد.

وی گفت: بازشماری 40صندوق از ظهر دیروز و با نمایندگان معترضین و منتخبین و سایر عوامل انتخابات آغاز شود و تا پایان امشب خاتمه یافت.

 

منبع: ایسنا