1

مشهد را برای همه مشهدی‌ها می‌خواهیم

در روزهای پس از انتخابات شورای شهر و با اعلام اسامی کاندیداهای منتخب این دوره شورا در دفتر روزنامه اتفاقیه میزبان جوان‌ترین عضو لیست امید، لیست پیروز شورای شهر پنجم یعنی احسان اصولی بودیم تا با او در رابطه با آینده شهر مشهد و برنامه‌های شورای جدید گفت ‌و‌گو کنیم.

اصولی در رابطه با رویکرد شورای شهر پنجم برای 4 سال آینده گفت: مهم‌ترین رویکرد ما ایجاد تغییر است؛ مردم از وضعیت فعلی و شرایطی که شهر در آن قرار دارد راضی نیستند؛ امروز مدیریت فعلی حاکم بر شهر نوعی مدیریت مبتنی بر انحصار در بخش‌های مختلف شهر است که بخش کوچکی از مردم را نمایندگی می‌کند و از خواسته‌ها ودغدغه‌های عده زیادی در شهر مشهد غافل بودند.

وی افزود: ما با این شعار که مشهد را برای همه مشهدی‌ها بخواهیم وارد عرصه مدیریتی شهر مشهد خواهیم شد و در شورای شهر در قالب مصوبات، تصمیمات و اقداماتی که در شهرداری انجام خواهد داد، برنامه ویژه ما این است که تمام مردم شهر را بدون توجه به گرایشات آن‌ها در نظر بگیریم و شهری درخور مردم مشهد و در شان امام رضا(ع) بسازیم.

 

سیاسی‌کاری ممنوع

عضو منتخب شورای شهر مشهد افزود: قصد داریم این رویه رفتارهای سیاسی که در شورای شهر قبلی، مخصوصا در حوزه های فرهنگی به طور فراوان دیده ‌می‌شد را تغییر دهیم و به شرایطی برسیم که تمامی شهروندان شهر مشهد احساس تعلق ‌خاطر به شهر در آن‌ها دیده شود.

وی ادامه داد: همچنین در شورای شهر جدید باید برنامه‌های خود را به شکل کاملا راهبردی بر اساس رونق اقتصادی و ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری در شهر قرار دهیم و قصد داریم شهری که نشاط و پویایی اقتصادی در آن فراوان است را در آینده نزدیک ببینیم چرا که پویایی اقتصادی باعث تحرک و شادابی در سایر بخش‌های شهری نیز می‌شود و بسیاری از معضلات اجتماعی در سطح شهر که آمارها وضع نگران کننده ای رانشان می‌دهد  مانند اعتیاد طلاق، با ایجاد رونق اقتصادی در شهر کاهش بهبود پیدا خواهد یافت و مردم از زندگی درشهر مشهد احساس بهتری پیدا می‌کنند.

 

بدنه کارشناسی شهرداری کارآمد است

این منتخب شورای شهر پنجم مشهد در رابطه با برخی استخدام‌ها بی رویه در بدنه شهرداری و استفاده از برخی مدیران فرتوت در مدیریت شهری گفت: با بررسی‌هایی که داشتیم بدنه کارشناسی موجود در شهرداری بسیار پرکار، متخصص و کارآمد ارزیابی شده است لذا از آن دسته افرادی که در بدنه شهرداری اصل کار را انجام می‌دهند نهایت استفاده را خواهیم کرد؛ اما در بحث مدیریت با توجه به رایی که مردم داده‌اند بر عهده اعضای شورای شهر جدید است تا بر اساس آن برنامه‌ای که مردم به آن رای داده‌اند عمل کنند.

وی در رابطه با تاثیر گرایشات سیاسی در انتخاب افراد برای احراز پست مدیریت در شهرداری و زیرمجموعه‌های آن گفت: شایسته سالاری مهمترین عامل در انتخاب مدیران در این دوره خواهد بود . باید از افرادی که توان تخصصی و قابلیت کار کردن بدون توجه به گرایشات سیاسی را دارند بهره ببریم؛ اما اگر کسی در سبک مدیریتی خود  بخواهد به آن مواردی که مردم به آن نه گفته‌اند اصرار بورزد و رویکردهای سابق را ادامه بدهد، راهی باقی نخواهد ماند و بخاطر عملی شدن خواست مردم لاجرم باید همکاری خود را با این افراد  قطع ‌کنیم.

وی در رابطه با برنامه های شورای شهر جدید برای جوان‌گرایی در مدیریت شهری گفت: معیار برای انتخاب مدیران باید بر اساس شایسته سالاری باشد؛ ما اعتقاد داریم که باید شایسته سالاری را در بحث استقرار مدیران نهادینه کنیم؛ وقتی شایستگی مورد نظر باشد دیگر مسائلی از قبیل جنسیت، سن و گرایشات سیاسی نمی‌تواند نقش پررنگی در انتخاب افراد داشته باشد و شایستگی از نظر ما مهم ترین مسئله است.

 

جانشین‌پروری

رییس بازرسی اصناف مشهد افزود: بحث کلی بطور عموم در سطح جامعه و در تمام حوزه های اجتماعی، مدیریتی، اقتصادی، صنعتی و …  وجود دارد که همواره برای اینکه یک سازمان بتواند به خوبی اداره شود  و موفقیت خود را ادامه بدهد باید به موضوع جانشین پروری توجه ویژه داشته باشد؛ لذا بحث توجه به جانشین یک ضرورت است که باید از نسل جوان افرادی را آموزش بدهیم و از آن‌ها در سطوح مدیریتی استفاده کنیم تا در بزنگاه‌هایی که باید جابه‌جایی بین نسل‌ها اتفاق بیافتد، ذخیره مناسبی از نیروی انسانی کارآزموده ای برای این کار را داشته باشیم؛ لذا ما در شورای جدید توجه ویژه‌ای به پرورش نیروی انسانی جوان ؛ کارآمد و متخصص خواهیم داشت تا به مرور این جوانان بتوانند در سطوح مختلف مدیریت شهری مشغول شوند.

 

باید علل بروز حاشیه‌نشینی را کشف کرد

وی در رابطه با مسائل پیرامون حوزه رسانه و رسانه‌های وابسته به شهرداری گفت: ما از امروز که منتخب مردم هستیم قصد داریم تا نماینده تمامی مردم مشهد باشیم و مطالبات مردم را به صورت عمومی و کلی پیگیری خواهیم کرد؛ وضعیتی که شهر امروز در آن قرار دارد را باید با بررسی آمارها و اطلاعاتی که کم‌کم در اختیار ما قرار می‌گیرد ، متوجه شویم و به موقع آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند که در چه شرایطی شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن را تحویل می‌گیریم.

منتخب شورای شهر پنجم مشهد در توضیح دغدغه‌ها و برنامه‌های شورای شهر جدید برای مشکلات مردم حاشیه شهر گفت: در سالهای اخیر موضوع حاشیه شهر بیشتر بصورت نمایشی و بعضا با اقداماتی مسکن وار مورد توجه قرار گرفته است . در حالیکه ما میبایست در گام نخست علل بروز و ظهور حاشیه شهر را  کشف و بررسی نماییم سپس برای رفع دلایل بوجود آمدن آن و عوارض این پدیده اقداماتی را برنامه ریزی و اجرا نماییم . تا زمانیکه دلایل بوجود آمدن حاشیه نشینی برطرف نشود ما همچنان شاهد خواهیم بود که بر حاشیه شهر همواره حاشیه‌ای دیگر اضافه خواهد شد لذا بایستی همزمان با اقدامات سامان دهنده وضعیت حاشیه شهر، علل اصلی بوجود آوردن آنرا هم بر طرف نمود .

اصولی خاطر نشان کرد: مسلما یکی از اموری که ‌می‌تواند برای تمام شهر آثار مثبتی را به ارمغان بیاورد بحث جذب سرمایه‌گذاری و رونق اقتصاد شهر است، ما می بایستی به سمت  رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار برویم تا بتوانیم در یک فضای امن برای سرمایه‌گذاری بتوانیم سرانه درآمد هر مشهدی را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.

 

گزارشی از سیّدمهرداد امیرکلالی