1

مشهد؛پایتخت امید مردم ایران

در روزهای پس از انتخابات شورای شهر و با اعلام اسامی کاندیداهای منتخب این دوره شورا در دفتر روزنامه اتفاقیه میزبان حمید رضا موحدی زاده، عضو منتخب دوره پنجم شورای شهر مشهد از لیست اُمید بودیم تا با او در رابطه با آینده شهر مشهد و برنامه‌های شورای جدید گفت‌و‌گو کنیم.

 

به عنوان اولین سوال، اولویت های دوره پنجم شورای شهر مشهد برای چهارسال آینده چه مواردی است؟

شورای منتخب مردم در دوره انتقال است. طبعا در این دوره ی انتقال مطالعاتی صورت می گیرد. همان طور که می دانید شورای شهر طبق قانون وظیفه‌هایی برعهده دارد و اولین وظیفه انتخاب شهردار است که به صورت جداگانه درباره‌اش تفکر می‌شود که انشالله خروجی قابل قبولی داشته باشد تا بتواند هم مردم را اقناع کند و شهر این نیاز مدیریتی را برای اداره  بهتر و پاسخگویی به نیازها و مطالباتی که مردم دارند، پیدا کند. من قبل از اینکه اولویت‌ها را خدمتتان عرض کنم، باید اذعان کنم که ما معتقدیم بین مطالبات شهروندی یا حقوق شهروندان با مطالبات معیشتی مردم باید اجماعی صورت گیرد به این معنا که باید این دو موضوع توامان صورت بگیرد. پیگیر نیازهای مدنی و شهروندی باشیم که به بحث‌های مربوط به نشاط اجتماعی، مسائل فرهنگی و کرامت شهروندی در کنار نیازهای معیشتی و زندگی روزمره ای که دارند مربوط است. باید به مناطقی که پیرامون شهرمان هستند و کم برخوردار هستند یا رفاه کمتری دارند، توجه بیشتری شود. بنابراین کار ما تا حدی دشوار تر می‌شود. ما در بین مطالبات مردم که خواهان تغییر بوده‌اند  و به تغییر فضا رای داده‌اند، در چارچوب قوانین و مقررات و اختیاراتی که قانون به شورای شهر داده است عمل می‌کنیم. بنابراین دومین وظیفه شورای شهر بعد از انتخاب شهردار شناخت نیازهای اقتصادی، معیشتی ، فرهنگی و اجتماعی و عمرانی شهر است. مسلما اقدامات مفیدی نیز در دوره های قبل صورت گرفته است که آنها را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد مانند پروژه ها، سرمایه گذاری ها و برنامه‌هایی که به نفع مردم و کارشناسی بوده را ادامه خواهیم داد. در کنار نقاط مثبت به نقاط منفی، ضعف ها و مشکلاتی که وجود داشته و در رای مردم خود را نشان داده است نیز خواهیم پرداخت و در برنامه سال 1397 گنجانده خواهد شد. بنابراین در خصوص اولویت‌هایی که به آن اشاره کردید، به نظرم لازم است این گونه نیازها را شناسایی و دسته بندی کنیم. در طی جلسات منظمی که با معاونین شهرداری و مدیران انجام داده‌ایم، به گزارش‌دهی منظم و دقیق عملکردشان می‌پردازند و به هر حال این شناخت اولیه‌ای است که باید فرصتی فراهم شود تا بتوان این آمار و ارقام را تحلیل کرد و به شناسایی نیازها و فهرست‌بندی آن پرداخت ولی به سرعت نمی‌توان گفت اولویت اول چیست. البته  درصدد ایجاد اتاق فکرهایی با حضور متخصصین و کارشناسان هستیم .

از آنجایی که یکی از مفاد حقوق شهروندی طبق گفته شما نشاط شهری است  و در این دوره نیز اصلاح‌طلبان اشاره  زیادی به این مسئله داشتند و از سویی پیش‌تر بیان کردید که نشاط شهری هیچ گونه مغایرتی با حفظ حرمت امام رضا (ع) ندارد ، اگر ممکن است توضیح بیشتری در این باره دهید.

همان طور که مستحضرید مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و دارای فرهنگ و هنر غنی و باروری می‌باشد ولی باید اضافه کنم که مشهد پایتخت امید ایران نیز هست و در این انتخابات نیز با رای مردم این مسئله به اثبات رسید . تمامی مولفه‌هایی که می تواند به رشد و رونق تجاری مشهد کمک کند موجود است، هنر مدیران در نظام جمهوری اسلامی ایران این است که باید تجمیعی میان برآورده کردن نیازهای فرهنگی، علمی و اقتصادی مردم فراهم کنند. شما نمی‌توانید نشاط را از جامعه‌ای بگیرید و انتظار فعال بودن در تمامی عرصه‌ها را داشته باشید . بعضی از رقبای انتخاباتی ما نیز نشاط اجتماعی را  بدون اشاره به مکانیسم‌هایش مطرح کردند ولی ما به عنوان جریان اصلاح طلبی و اعتدالی اعلام کردیم که برای برقراری نشاط در اجتماع، نیاز به بسترسازی است و ایجاد فضای بازتر در چارچوب قوانین و حفظ حرمت‌ها و هنجارهایی است که همه به آن باور داریم.

در بحث انتخاب شهردار به چه نتایجی رسیده‌اید؟

در خصوص انتخاب شهردار هنوز  هیچ بحث رسمی نشده است و گمانه‌زنی‌های موجود تنها توسط رسانه‌ها انجام شده است و از این طریق نیز به گوش ما رسیده است. ما از طریق اتاق‌های فکر طبق فرآیندهایی که بتواند خروجی قابل توجهی داشته باشد،  پیش خواهیم رفت.

آیا شورای منتخب پنجم برای انتصاب مدیران متخصص جدیدی از جریان های اصلاح طلب، اصولگرا یا معتدل تصمیمی اتخاذ کرده است؟

از آنجایی که بدنه شهرداری از مدیران لایق و باتجربه زیادی برخوردار است و در طی این جلسات با آنها نیز گفتگوهایی را داشته‌ایم، قطعا از این افراد نیز استفاده خواهیم کرد ولی خواهان اصلاحات و استفاده از افراد باتجربه تر و متخصص تر و جدیدتر نیز خواهیم بود.

در مدیریت جدید چه جایگاهی را برای جوانان در نظر گرفته اید ؟

همانطور که در لیست امید مشاهده می‌کنید جوانان زیادی در آن حضور دارند و با رای بالای مردم وارد شورای شهر شده‌اند، این نشان می‌دهد که مردم جوانگرا شده‌اند و اعتماد زیادی به توانایی‌های آنها دارند . از سویی جوانان موتور محرک پیشرفت هستند و از شجاعت و توانایی بیشتری برخوردارند و شورای شهر نیز طبق تخصصی که دارند می توانند در حوزه های مختلف عمرانی ، فرهنگی و.. وارد شوند و موثر واقع شوند. ما نیز به فراهم کردن بستر و ریل گذاری مسیرشان کمک خواهیم کرد.

شورای پنجم با جریان رقیبش چگونه برخورد خواهد کرد؟

جریان اصلاح طلبی و اعتدالی در زمان  انتخابات با برنامه  مدونی حرکت کرد که تمامی چالش‌های شهر در زمینه‌های گوناگون را مورد بررسی قرارداده بود و برای آنها راهکار نیز شناسایی کرده بود که در قالب کمیسیون های مختلف شورا عملیاتی می‌شود. حال که زمان انتخابات به پایان رسیده است، ما با حفظ هویت‌مان آماده همکاری و تعامل با جریان رقیب هستیم البته به شرطی که آنها مسائل زمان انتخابات را کنار بگذارند و خواهان همکاری باشند .

حال که جریان اطلاح طلب روی کار آمده است و همه ی این افراد دارای تفکر و بینش سیاسی هستند ، آیا طرز تفکرتان را در مدیریت شهری وارد می کنید یا خیر؟

از آنجایی که بحث انتخابات مقوله سیاسی است،  انتخابات شورای شهر نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد ولی بعد از انتخابات و روی کار آمدن منتخبین باید دارای نوعی ایده و تفکر مدیریت شهری باشند. شورای منتخب پنجم، شورای تمامی مردم مشهد است. همانطور که در ابتدای صحبت‌هایم ذکر کردم ، شورای شهر باید میان مطالبات مدنی ، شهروندی و معیشتی از یک سو و قوانین و مقررات از سوی دیگر تعادلی برقرار کند . با وجود اینکه رویکرد ما، رویکرد تغییر و اصلاح است، عملکردمان جامعه‌نگرانه و واقع گرایانه است که به کل نیازهای مردم می پردازد. امیدوارم که در طول دوره چهارساله این شورا ، روزنامه اتفاقیه با توجه به جایگاه و شناختی که مردم از آن دارند،  بتواند مطالبات مردم و عملکرد شورا را به صورت شفاف منعکس کند. در صدد هستیم که عملکرد شورا و شهرداری قبلی را با اعداد و شاخص اعلام کنیم تا انشالله بتوانیم در آینده ای نزدیک شاهد تغییر و پیشرفت باشیم.

 

گزارشی از سیّدمهرداد امیرکلالی