1

مشاوره حقوقی

سوال: آیا پول پیش اجاره مسکن “یا به‌عبارتی همان مبلغ ودیعه اجاره منزل “حسب تقاضای طلبکار قابل توقیف است یا خیر؟

مطابق بند ز ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب ۱۳۹۴ این مبلغ جزو مستثنیات دین میباشدو قابل توقیف نیست، مگر اینکه قاضی تشخیص بدهد محکوم علیه ( بدهکار ) بدون پول پیش دچار عسرت نخواهد شد، که در اینصورت، قابل توقیف است.

البته در رویه برخی شعب دادگاه‌ها به‌ویژه دادگاه‌های خانواده در زمینه مهریه ملاحظه می‌شود که اگر مبلغ ودیعه نسبتاً قابل توجه باشد، نصف انرا جزو مستثنیات دین حساب می‌کنند و نصف دیگر را توقیف می‌نمایند. ضمنا هر گونه اعتراض نسبت به عدم رعایت مقررات مربوط به مستثنیات دین، از سوی هر یک از طرفین، در برگه “عادی” و بدون هزینه دادرسی تقدیم دادگاه اجرا کننده حکم خواهد شد. رسیدگی به اعتراض مذکور و متعاقب تصمیم دادگاه هر انچه که باشد در این زمینه، قطعی است.

حمیدرضا آفرین

وکیل پایه یک دادگستری

 

سوال: با سلام اینجانب در سال 94 یک واحد آپارتمان را پیش خرید کردم. متاسفانه فروشنده به تعهدات خود عمل نکرده و علی‌رغم اینکه من تعداد دو فقره چک را پاس کردم و منزل را ناقص تحویل گرفتم و خیلی از نواقص را با هزینه خود انجام دادم ولی نامبرده از انتقال سند به نام من خودداری می‌کند و هیچ جوابی هم نمی‌دهد. لطفا من را راهنمایی بفرمایید. متشکرم.

پاسخ: 1- شما باید مطابق با مفاد قرارداد و مبایعه نامه منعقده فی مابین در تاریخ مقرر در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و چنانچه فروشنده از حضور در دفترخانه سر باز می‌زند، گواهی کتبی و صورت‌جلسه حضور خود و عدم حضور طرف معامله را از دفترخانه مورد نظر اخذ نمایید. اگر تا کنون این کار را انجام نداده اید در اسرع وقت نسبت به انجام آن اقدام نمایید.

2-  به استناد مفاد مبایعه نامه مذکور به فروشنده اظهارنامه رسمی ارسال نموده و تعهدات مشارالیه مندرج در قرارداد را متذکر و عمل به آن را مطالبه نمایید.

3-  چنانچه نامبرده از انجام تعهدات خود همچنان استنکاف نموده و حاضر به ایفای تعهدات خود نیست، شما می‌توانید با طرح دعوی در دادگاه، الزام به ارائه و تحویل صورت‌مجلس تفکیکی، پایان‌کار شهرداری و …، و در نهایت الزام به تنظیم و انتقال سند به نام خود را مطرح نمایید.

سیدهادی حسینی

مدیرموسسه حقوقی دادمنشان عدالت