1

اما و اگرهای حضور خراسان رضوی در لیگ برتر والیبال!

درحالی که رییس هیات والیبال خراسان رضوی چندین بار از قطعی شدن حضور اسپانسر برای تیم‌داری در این رشته خبر داده، اما هنوز هیچ اتفاق خاصی در این خصوص نیافتاده‌ است.

پس از انحلال موسسه مالی‌اعتباری ثامن‌الحجج(ع) و نابودی تیم والیبال این باشگاه، بعد از مدت‌ها در فصل گذشته، استان خراسان رضوی نماینده‌ای در سوپرلیگ والیبال کشور نداشت. این مهم در حالی رخ داد که در سال‌های اخیر، تیم‌هایی مثل صادرات، میزان و ثامن‌الحجج به عنوان نماینده خراسان در بالاترین سطح مسابقات والیبال کشور حاضر می‌شدند و مانع از خاموش شدن چراغ‌های سالن پیر مهران می‌شدند.

از نتایج تلخ این اتفاق می‌توان به عدم حضور حتی یک نماینده از والیبال خراسان در اردوهای تیم ملی اشاره کرد. جدا از بزرگانی مثل امیر حسینی و فرهاد ظریف که در دهه اخیر مرتبا به تیم ملی دعوت می‌شدند، در زمان حضور تیم‌های مشهدی در سوپرلیگ کشور حداقل شاهد دعوت بازیکنانی همچون امین علوی به تیم ملی کشورمان بودیم. اما این روند با عدم حضور نماینده‌ای از والیبال خراسان قطع شد تا امروز حتی در اردوهای تیم ملی ب نیز شاهد عدم دعوت از والیبالیست‌های خراسانی باشیم.

حسین‌زاده، رییس جدید هیات والیبال استان پس از رسیدن به این سمت قاطعانه از حضور نماینده خراسان در مسابقات سوپرلیگ 96 صحبت کرد، اما با گذشت چندین ماه از این صحبت‌ها هنوز خبری از حضور قطعی اسپانسر و تیمداری در خراسان نیست. در هفته‌های اخیر هرچند حسین‌زاده بارها بر روند مثبت مذاکرات با اسپانسرها و حامیان مالی ورزش استان تاکید کرده، اما هر بار هوشنگ ولی‌پور، معاون اداره کل ورزش و جوانان قطعیت حضور نماینده‌ای از خراسان را تکذیب کرده و بر نامشخص بودن شرایط برای فصل آتی تاکید کرده‌است.

 

  • والیبال مشهد، بدون تیم نابود می‌شود

امیر حسینی با تاکید بر اینکه مشهد شایسته داشتن تیمی سوپرلیگی است، اظهار کرد: والیبال مشهد اگر امسال هم در سوپرلیگ کشور نماینده‌ای نداشته‌ باشد، از بین خواهدرفت. مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی و ریاست هیات والیبال این استان باید به دنبال این موضوع باشند که هر طور شده در سوپرلیگ 96 شاهد حضور تیمی از مشهد باشیم.

وی افزود: متاسفانه اگر تیمی از مشهد حضور نداشته‌باشد، شاهد نابود شدن والیبال آن خواهیم‌‍ بود. با اینکه چند سالی تیم‌های مشهدی حضور خوبی در سوپرلیگ کشور داشتند و دو سال متوالی در جمع چهار تیم برتر کشور قرار گرفتند، اما شاهد وقفه‌ای عجیب هستیم که زمینه‌ساز دلسردی و نابودی نسل جدید مستعد والیبال خراسان خواهدشد.

 

  • بازیکن برای شناخته‌شدن نیاز به تیم دارد

فرهاد ظریف در خصوص عدم حضور تیمی از خراسان در مسابقات سوپرلیگ والیبال کشور اظهار کرد: بدون شک هرچقدر هم استان و شهری دارای استعداد و پتانسیل باشد، تا زمانیکه تیمی در سوپرلیگ نباشد تا این استعدادها به والیبال کشور معرفی شوند، فایده‌ای نخواهدداشت.

وی افزود: در گذشته شاهد حضور موسسات مالی‎‌اعتباری به عنوان حامی والیبال بودیم که در نهایت به آن سرانجام تلخ رسیدند و بحث حضور تیم والیبالی از مشهد در سوپرلیگ کشور منتفی شد. به هر حال امیدوارم در ادامه راه شاهد حضور نماینده‌ای از خراسان باشیم زیرا واقعا استعدادهای زیادی در والیبال استان وجود دارند.

 

  • پرورش پایه‌ها، مهمتر از تیم‌داری است

رضا مومنی‌مقدم در خصوص احتمال عدم حضور تیمی از استان در مسابقات سوپرلیگ 96 اظهار کرد: نبود نماینده‌ای از استان در مسابقات سوپرلیگ کشور قطعا ناراحت‌کننده است اما موضوع مهمتر امر استعدادیابی و پرورش بازیکنان مستعد والیبال خراسان است.

وی افزود: متاسفانه بعد از حضور بازیکنان سرشناس از جمله امین علوی، مجتبی یوسفی و شهروز همایون فر که در استان پیشرفت کرده بودند دیگر نتوانستیم بازیکن با استعدادی را در مشهد پرورش دهیم که قطعا این موضوع به ضعف در برنامه‌ریزی برای تیم‌های پایه برمی گردد.

وی ادامه داد: متاسفانه نتوانستیم مربی‌های پایه خوبی را در استان پرورش دهیم و کانون‌های والیبال مثل قارچ در مشهد سبز شدند و باعث شد در زمینه پایه نتوانیتم پیشرفتی را داشته باشیم.

مومنی‌مقدم خاطرنشان کرد: قطعا وظیفه مربی‌های پایه خیلی وظیفه سختی خواهد بود متاسفانه در مشهد مربیان باسوادی را نداریم که همین موضوع باعث شده است در رده‌های بالا و تیم ملی نتوانیم در چند سال گذشته بازیکنی را داشته باشیم.

این کارشناس والیبال عنوان کرد: امیدوارم مسئولین هیات والیبال خراسان با برنامه‌ریزی انجام شده بتوانند مربی‌های باسوادی را به مشهد بیاورند تا بتوانیم بازیکن‌های پایه ای را پرورش دهیم. قطعا اگر والیبال در رده‌های سنی پایه پیشرفت کند در تیم ملی نمایندگان بیشتری خواهیم داشت.