1

اعتراض به ظلم، نهی از منکر است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اعتراض به ظلم، نهی از منکر  و وظیفه‌ دینی است. اگر کسی در مقابل ظالمان سکوت کند، با ظالمان در ظلم و نتیجه آن مشارکت کرده است، در روز عاشورا یک نفر حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) را به شهادت رساند، اما به سبب سکوت دیگران تمام لشکر ابن زیاد در این جنایت و ظلم شریک هستند.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در دومین روز از ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد، افزود: سوره «الشمس» در حقیقت سوره تهذیب نفس و پاکی قلوب از ناپاکی‌ها و ناخالصی‌هاست، در این سوره خداوند متعال به یازده پدیده مهم عالم خلقت و ذات پاک خداوند سبحان قسم یاد می‌کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دو آیه نخست این سوره که در آن خداوند می‌فرماید «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا» و «وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا» عنوان کرد: اولین سوگندی که در این سوره یاد شده، سوگند به خورشید و دومین سوگند گستردگى نور آن است. کلمه «ضُحَاهَا» به معناى گستردگى نور آفتاب است که بعد از طلوع خورشید گسترده مى‏شود. خورشید مهم‌ترین و اساسی‌ترین عنصر برای زندگى انسان و تمام موجودات زنده بوده و تمام منابع حیات از آن سرچشمه مى‏گیرند.
وی با بیان اینکه سوگند دیگری که در این سوره خداوند بیان کرده در آیه «وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا» آمده است، تصریح کرد: خورشید ظاهر و هویدا کننده و پدید آورنده روز و شب آرامش بخش برای جنبندگان است.