«سندروم پای بی¬قرار» روی صحنه نمایش مشهد
نمایش «سندروم پای بیقرار» کاری از عبدالله برجسته و گروه تئاتر کربن از 10 اردیبهشت در نگارخانه اشراق مشهد اجرا میشود.
عبداله برجسته کارگردان این اثر در نشست خبری رونمایی از پوستر این نمایش گفت: سال گذشته در اردیبهشت ماه بود که نشست خبری نمایش «تاریکی» را در گلستان علی برگزار کردیم و امسال هم مجموعه گلستان علی را انتخاب کردیم و تصمیم داریم فعالیتهای خود را در این مجموعه گسترش دهیم.30 درصد از هزینههای فروش بلیت در سه روز اول نمایش را به این مجموعه اختصاص دادیم.
وی ادامه داد: نمایش «سندروم پای بیقرار» نوشته علی حاتمینژاد و رئوف دشتی آذر ماه سال گذشته نوشته و تغییرات مقدماتی آن در همان ماه اول انجام شد اما کار را متوقف کردیم به این دلیل که بچهها درگیر جشنواره فجر بودند تا اینکه تمرینات را مجدد شروع کردیم. برای من تجربهای متفاوت بود و شاید متفاوتترین نمایشی است که من در این سالها کار کردهام.
برجسته تایید کرد: هیچ بازخورد بیرونی از نمایش ندارم که قرار است چه اتفاقی برای مخاطب بیفتد، مخاطبی که نمایش تاریکی را از من دیده است حالا قرار است وارد سالنی محدود شود و من هیچ آینده نگری نمیتوانم از نمایش داشته باشم.
علی حاتمینژاد نویسنده نمایش در ادامه این نشست گفت: موضوع اصلی «سندروم پای بیقرار» در رابطه با مهاجرت است. پدیده اجتماعی، اختصاصی و سیاسی که در این سالها عنوان یکی از اتفاقات مهم جامعه ما به نظر میآید. مهاجرت یک اپیدمی شده است در کشور ما به این دلیل که بسیاری از خانواده از هر طبقه و قشری با این موضوع درگیر هستند. هر پدید اجتماعی نکات منفی و مثبتی دارد ما سعی کردیم در این نمایش کاملا بیطرفانه به موضوع مهاجرت نگاه کنیم. قرار نیست ما در این نمایش قضاوتی کنیم و فقط خواستیم خوبی و بدی آن را برسانیم.
حاتمینژاد تصریح کرد: مهاجرت علاوه بر کشور ما یک پدیده جهانی است و هزاران اتفاق ریز و درشت به همراه میآورد. مهاجرت امروز سر تیتر اکثر خبرهای جهان است. بنابر این ما به عنوان هنرمند نسبت به این پدیده اجتماعی باید واکنشی میداشتیم و این واکنش نمایشی شد به نام «سندروم پای بی قرار».
وی گلایههایی از نوع حمایتها داشت و در این باره گفت: اگر الان همین نمایش در تهران برگزار شود کمک هزینهای از مرکز هنرهای نمایشی میگیرد. این نوع حمایتها چرا در شهری همچون مشهد که دومین قطب جمعیتی، وسعتی و تاتری هست نباید اتفاق بیفتد. ما شده ایم متولی، هم ناظر، هم انجام دهنده که تمام کارها به عهده خود ما است و در آخر هم باید پولی را از جیب خود بدهیم. این برای ما یک فاجعه محسوب میشود. در تمام جهان تئاتر چه تئاتر دولتی چه مستقل حمایت مالی و معنوی میشود.
حاتمینژاد گفت تاکید کرد: یکی از بدترین اتفاقات مشهد، در شهرداری رخ داده است. چرا این دوستان شرمنده خود و مسئولیتی که مردم به عهده آنها گذاشته اند نمیشوند. ما چرا هیچ گونه حمایت مالی نمیشویم تنها حمایت ما از فروش بلیت که از طریق شهروندان عزیز انجام میشود.
مسعود عقلی بازیگر این نمایش در انتها خاطرنشان کرد: علاقه اصلی من نوشتن و کارگردانی است اولین تجربه من در بازیگری با عبدالله برجسته در نمایش تاریکی بودکه فکر میکنم از همان نمایش رویکرد این کارگردان کم کم تغییر کرده بود و در این نمایش به طور کامل این تغییرات را شاهد بودیم.جسارت عبدالله برجسته برای من ستودنی است و فکر نمیکردم سبک اجرایی، نوع ارتباط با تماشاچی با کارهای دیگرش کاملا تفاوت داشته باشد. برای کسی که بازیگری کرده است این نقشها جذابیتهای خاص خود را دارد که به نظرم به دلیل نوع متفاوت ارتباط با تماشاچی است.