1

رشد هشت درصدی جابجایی بار از مرز ریلی سرخس

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 188 هزار تن بار از طریق مرز ریلی سرخس حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزایش داشته است.

محمد هادی ضیایی مهر افزود: رشد هشت درصدی حمل بار در این مرز، به خاطر سرمایه گذاری های مطلوب در توسعه زیرساخت ها شامل توسعه ایستگاه سرخس، افزایش خطوط مبادله، ارتقای ظرفیت تعویض بوژی و تقویت خطوط پارکینگ بوژی ها، احداث چندین سایت تخلیه و بارگیری و بهبود نسبی شرایط در مبادی تخلیه به ویژه بندر عباس بوده است.
وی اظهار کرد: راه اندازی قطارهای مستقیم ترانزیتی سرخس – بندرعباس و بالعکس نیز کاهش 18 درصدی مدت حضور واگن های کشورهای حوزه آسیای مرکزی در شبکه ریلی کشور و در پی آن بیش از 10 میلیارد ریال صرفه جویی ارزی و جلوگیری از خروج ارز بیشتر را به دنبال داشته است.
عمده کالاهای صادراتی در مرز ریلی سرخس شامل سیمان، سنگ آهن و پودرآلومینیوم به مقصد ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان بوده و دانه ‌های نباتی و روغنی، غلات، کنجاله و پنبه از جمله کالاهای وارداتی از کشورهای آسیای مرکزی می باشد.
بیشترین بار ترانزیت از مبادی کشورهای آسیای مرکزی را نیز محموله هایی نظیر کودشیمیایی، گوگرد خام، پنبه و مواد سوختی تشکیل می دهد.
ضیایی مهر ضمن تاکید بر تامین واگن کافی برای صادرات کالا در شبکه ریلی استان گفت: تولید کنندگان کشور می توانند از ظرفیت راه آهن خواف – هرات برای صادرات کالا به افغانستان تا نقطه صفر مرزی این کشور استفاده کنند و راه آهن خراسان آماده هرگونه همکاری با صادر کنندگان کشور در این مسیر و مسیر ریلی سرخس می باشد.
از مجموع 10 هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران، هزار و 400 کیلومتر و معادل 14 درصد در استان خراسان رضوی قرار دارد.

 

منبع: ایرنا