1

بررسی برخی مصادیق محتوای مجرمانه در انتخابات رياست جمهورى

مطابق با موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، قانون مجازات اسلامی و قانون مطبوعات، ارتكاب امور ذيل جرم محسوب مي‌شود:

*خريد و فروش رأي- تقلب و تزوير در اوراق تعرفه يا برگ رأي يا صورتجلسات- تهديد يا تطميع در امر انتخابات- رأي دادن با شناسنامه جعلي- رأي دادن با شناسنامه ديگري- رأي دادن بيش از يكبار- اخلال در امر انتخابات- كم و زياد كردن آراء يا تعرفه‌ها- تقلب در رأي‌ گيري و شمارش آراء- رأي گرفتن با شناسنامه كسي كه حضور ندارد- تغيير و تبديل يا جعل و يا ربودن و يا معدوم نمودن اوراق و اسناد انتخاباتي- توصيه به انتخاب كانديداي معين از طرف اعضاء شعبه اخذ رأي- باز كردن و يا شكستن قفل و محل نگهداري و لاك و مهر صندوقهاي رأي بدون مجوز قانوني- جابجائي ، دخل و تصرف و يا معدوم نمودن اسناد انتخاباتي بدون مجوز قانوني- دخالت در امر انتخابات با سند مجعول- ايجاد رعب و وحشت براي رأي دهندگان يا اعضاي شعب ثبت نام- دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول و يا بهر نحو غير قانوني.

* انجام هر گونه فعاليت تبليغاتي از تاريخ اعلام رسمي اسامي نامزدها له يا عليه نامزدهاي رياست جمهوري از ميز خطابه نماز جمعه و يا‌ هر وسيله ديگري كه جنبه رسمي و دولتي دارد و فعاليت كارمندان در ساعات اداري و همچنين استفاده از وسايل و … دولتي ممنوع بوده و مرتكب مجرم شناخته ميشود.

* الصاق اعلاميه ، عكس ، پوستر ، هر گونه آگهي تبليغاتي بر روي علائم راهنمائي و رانندگي ، تابلوي بيمارستان ها ، تابلوي مدارس و ساير ‌مؤسسات آموزشي دولتي و وابسته به دولت ممنوع بوده و مأمورين انتظامي متخلفين را جلب و به مقامات قضائي تحويل مي نمايند.

* هيچكس حق ندارد آگهي يا پوسترهاي تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي را كه در محل هاي مجاز الصاق گرديده در مدت و زمان قانوني تبليغات‌ پاره و يا محو نمايد و عمل مرتكب جرم محسوب ميشود.

* داوطلبان رياست جمهوري و طرفداران آنان در تبليغات انتخاباتي به هيچ وجه مجاز به هتك حرمت و حيثيت نامزدهاي انتخاباتي ‌نمي باشند و متخلفين طبق مقررات مجازات خواهند شد.

* كليه رسانه‌هاي ديداري و شنيداري و مكتوب و الكترونيك و ساير شبكه‌هاي مجازي، حق ندارند آگهي يا مطلبي عليه نامزدهاي انتخاباتي درج كنند و يا مطالبي بنويسند كه دال بر انصراف گروه يا اشخاصي از نامزدهاي معين باشد.

* مقامات اجرائي و نظارت انتخابات حق تبليغ له يا عليه هيچيك از داوطلبان انتخاباتي را نخواهند داشت. تخلف از اين قانون جرم ‌محسوب مي‌شود.

*تشویش اذهان عمومی ، سیاه نمایی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور، ایجاد اختلافات مابین اقشار جامعه بویژه از طریق طرح مسائل قومی و نژادی، انتشارهرگونه نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدها.

* استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری.

*انتشار هرگونه محتوا مشتمل بر توهین، افترا و نشر اکاذیب علیه نظام، قوای سه گانه، سازمان های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات.

*انتشار هجو یا هجویه و یا هر گونه محتوای توهین آمیز یا تخریب در فضای مجازی علیه انتخابات و نامزدها.

* قوه قضائيه يكي از شعب موجود در هر حوزه قضائي را به منظور رسيدگي خارج از نوبت به تخلفات و جرائم انتخاباتي اختصاص مي‌دهد.

* به تخلفات و جرائمي كه به وسيله نامزدها صورت مي‌گيرد پس از برگزاري انتخابات، در شعبه رسيدگي به تخلفات و جرائم انتخاباتي در تهران رسيدگي مي‌شود.

 

سیدهادی حسینی

مدیر مؤسسه حقوقی دادمنشان عدالت آراد