1

یارانه هدفمند یا یارانه برای رأی

– پرداخت یارانه از طریق کمک غیر نقدی به کم درامدها در شهر و ایجاد کار و تولید در روستا هدفمند است.

– طرح پرداخت یارانه نقدی به صورت سرانه به تمام مردم ایران بدعتی بود که نیازمند و غیر نیازمند را از دولت طلبکار کرد، ضمن اینکه توزیع پول بدون بهره وری درجامعه عواقب خطرناکی در مرحله اول برای اقتصاد و متعاقب آن اجتماع و در درازمدت امنیت شهرها و در نهایت کشور به همراه داشته و خواهد داشت .

– توزیع پول بدون کار مولد که ریشه در تفکر اقتصاد دولتی و یا همان کمونیستی داشته و دارد به تمام مردم یک کشور و یا به ۹۶ درصدی ها سیاستی کهنه است که در اقتصاد امروز دنیا جایگاهی ندارد .

– افرادی که اینگونه طرح های پوپولیستی را مطرح کردند، خود از ابتدا می‌دانستند که توزیع پول حتی اگر پولی وجود داشته باشد درمیان مدت چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند ،اما چون به دنبال کسب رأی مردم بویژه نیازمندان که واقعا میبایست بصورت صحیح مورد حمایت قرارگیرند بودند اقتصاد را هزینه کسب رأی کردند، نتیجه سیاست غلط توزیع پول بدون هدف را در سال پایانی دولت دهم و نزدیک به چهار سال دولت یازدهم بصورت افزایش تورم و کاهش اشتغال و افزایش هزینه معیشت و در نهایت رکود اقتصادی خود را نشان داد بخصوص وقتی که دیگر از درامدهای بزرگ نفتی خبری نبود.

– آن زمان بود که مشخص شد پرداخت یارانه نقدی و یا همان توزیع پول غیر هدفمند و بدون بهره وری افزایش تورم وهزینه معیشت معادل چند برابر مبلغ یارانه هر خانواده را به همراه داشته، ضمن اینکه دولت همان مبلغ را نیز نمی‌تواند پرداخت کند.

-نزدیک انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مجلس وارد میدان شد تا یارانه کسانی که از تمکن مناسب برخوردار هستند را قطع کند اقدامی که دولت را در مقابل کسانی که حال دیگر یارانه را حق خود می‌دانستند قرار داد و مردم را از دولتی که هیچ نقشی در برقراری و یا قطع یارانه نداشتند و از ابتدا معتقد بود یارانه می‌بایست به تولید، کار و ماندگاری مردم در روستا و جلوگیری از حاشیه نشینی اختصاص یابد طلبکار کرد .

-قلم نوشت انچه انجام شده را نمی‌شود برگرداند همچنان که سهام عدالت را که مشخص نشد چه حاصلی بجز بی‌صاحب کردن سهام بنگاه های بزرگ اقتصادی به همراه داشته را نمیشود به شرایط قبل برگرداند.

امروز چه باید کرد؟

– بنظر قلم باید به همان نظر هدفمند کردن پرداخت یارانه برگشت و این کار را میبایست از کار و تولید در روستا و ایجاد اشتغال مولد در شهرها شروع کرد تا اشکالات ایجاد شده برطرف و شیب تند خالی شدن روستاها و افزایش بیکاری و حاشیه نشینی متوقف شود.

-در این صورت است که امنیت شهرها و کشور حفظ وبه کم درآمدها کمک می‌شود.

سیاست خرید رأی به بهای افزایش تورم و هزینه معیشت مردم و کاهش اشتغال یک بار آزمایش و مردود شد کسانی که دلسوز مردم و نظام بویژه محرومین هستند نباید برای کسب رأی آزموده را مجدد بیازمایند.

 

یادداشتی از محمدحسین روشنک، فعال اصولگرا