1

پوشش ۹۹ درصدی واکسیناسیون در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

هفته آخر ماه آوریل مصادف با ۴ لغایت ۱۰ اردیبهشت ماه هفته جهانی واکسیناسیون و شعار جهانی این هفته در سال ۲۰۱۷”واکسن‌ها عمل می‌کنند‏/ vaccines work ” تعیین شده است .

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری­های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هدف برگزاری این هفته را ترویج ایمن­سازی از طریق فعالیت­های حمایتی، آموزشی و اجرایی عنوان نمود و گفت: پس از تامین آب آشامیدنی سالم، واکسیناسیون بیشترین تاثیر در کاهش مرگ و میر به ویژه مرگ و میر کودکان و افزایش رشد جمعیت را داشته است.

محمدجعفر صادقی خاطرنشان­کرد: در۳۰ سال گذشته پس از آغاز توسعه ایمن­سازی، دستاوردهای مهمی‌در پیشگیری و کنترل بیماری­های قابل پیشگیری با واکسن و ارتقای سلامت کودکان کشور حاصل شده است.

وی افزود: در حال حاضر کلیه کودکان علیه بیماریهای سل ، هپاتیت ب، فلج اطفال، دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هموفیلوس آنفلونزای تیپ ب، سرخک و اوریون واکسینه می‌شوند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری­های معاونت بهداشت دانشگاه در ادامه گفت: در حال حاضر بیماری سرخک و سرخجه مادرزادی در مرحله حذف قرار دارند، ۱۵ سال است که کشور عاری از بیماری فلج اطفال است، کزاز نوزادی حذف شده و بیماری­های دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده­اند، همچنین میزان شیوع حاملین مزمن هپاتیت ب از بیش از ۳ درصد در سال ۱۳۷۰ به کمتر از ۲ درصد کاهش یافته است.

صادقی درصد پوشش واکسیناسیون  در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد را بیش از ۹۹ درصد عنوان نمود و گفت : همه ساله حدود ۶۰ هزار دز واکسن به پناهندگان و مهاجرین تزریق می‌گردد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری­های معاونت بهداشت دانشگاه برگزاری مراسم و همایش تقدیر از فعالان حوزه سلامت و ایمن­سازی، برگزاری کلاس­های آموزشی برای کارکنان ادارات، رابطین بهداشت، مربیان بهداشت مدارس و دانش آموزان، ارائه خدمات ایمن سازی با تاکید بر گروه­های حاشیه نشین و غیر ایمن و در صورت لزوم تشکیل تیم­های سیار و افزایش ساعات کار مراکز ایمن سازی، اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما و جراید و روزنامه‌ها و… را از اهم فعالیت­هایی برشمرد که در این هفته به آن پرداخته می‌شود.