1

دستِ 4 درصدی ها را قطع می کنم

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه معتقدیم چهار درصد هستند که اجازه نمی‌دهند مشکل ۹۶ درصد مردم حل شود، گفت: اکثر سیاست‌ها و بخش‌نامه‌ها به نفع این چهار درصد است و من مصمم هستم دست این‌ها را قطع کنم.

محمد باقر قالیباف در برنامه پرسش و پاسخ با ایرانیان خارج از کشور که بامداد دوشنبه ۱۸ اردیبهشت از از شبکه جام جم پخش شد، در پاسخ به این پرسش که چرا وارد عرصه انتخابات شده است؟ اظهار کرد: در سال‌های اخیر دیده شده که روند اداره کشور در مسیر خوبی قرار نگرفته. البته من نمی‌خواهم منکر زحمات عزیزان شوم چرا که خارج از انصاف است اما هرکاری معدلی دارد و جمع بندی من جمع بندی مناسبی از عملکرد دولت نیست.

وی افزود: امروز دغدغه دولت مردم نیست در حالی که دولت‌ها همیشه تلاش می‌کنند در شرایط بحرانی به کمک مردم بیایند. ما  معتقدیم که امروز مردم دغدغه‌هایی دارند که یکی از مهمترین‌هایش بحران اقتصادی است که باعث شده چالش‌های جدی در عرصه‌های اجتماعی پیدا کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز با بیکاری مفرط، ‌ گرانی و رکود بازار مواجهیم، ‌ اظهار کرد: این مسائل سبب شده که معضلات اجتماعی چون اعتیاد، ‌ طلاق، ‌ حاشیه نشینی، ‌ اختلاق طبقاتی و مهاجرت مردم را رنج دهد. ما بحران جدی آب داریم و در کنارش شاهد آلودگی هوا در کلان شهرها هستیم که بیشتر مربوط به عبور و مرور وسایل نقلیه است و ریشه آن نیز به مواد شیمیایی و سوخت باز می‌گردد و بخشی از آن نیز به ریزگردها مربوط می‌شود که هم از کشورهای همسایه می‌آید و هم مقداری از آن مربوط به داخل کشور است.

قالیباف با بیان اینکه مردم ما توقع دارند که دولت یازدهم وضع محیط زیست یا سایر موارد را بهبود بخشد، ‌ اظهار کرد: شاخص‌ها نشان می‌دهد که حرکت دولت در این عرصه مثبت نبوده و من وقتی چنین شرایطی را به عنوان یکی ایرانی می‌بینم و به تجربیاتم نگاه می‌کنم، وارد صحنه می‌شوم چرا که می‌گویم می‌توانم شرایط را تغییر و سامان دهم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم با نوع نگرش خود ظرفیت‌های مردم را از مدار حل مشکلات کشور خارج کرده است، گفت: دولت تحرک لازم را ندارد و نوع خو و صفت دولت فعلی را جامعه نمی‌پسندند. مردم دوست دارند گاهی دولتمردان خود را از نزدیک ببینند و با آنان سخن بگویند اما کمتر دیده می‌شود که این اتفاق بیافتد در حالی که در دولت اسلامی نباید مسئولان حداقل زمانی که در مسئولیت هستند این گونه برخورد کنند.

قالیباف ادامه داد:‌ مردم در حاشیه اهواز می‌بینند که لوله‌های نفت و گاز از زیر پایشان عبور می‌کند اما آب شرب ندارند. این ضعف مدیریت است و به کمبود منابع بازنمی‌گردد. باید به وضعیت موجود پایان داد و در روند مدیریت کشور تغییر ایجاد کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که مهمترین دغدغه دولتش در صورت روی کار آمدن چه خواهد بود؟ گفت: مهمترین دغدغه مردم بیکاری است و مهمترین برنامه من هم رسیدگی به موضوع اشتغال است. من متعهد شده‌ام که ۵ میلیون شغل را در طول چهار سال ایجاد کنم و ما تابلویی را روشن خواهیم کرد که مردم در آن ببینند در طول هفته‌ای که گذشت، ‌ در طول ماهی که گذشت و در طول سالی که گذشت چقدر شغل در کجا ایجاد شده است که این موضوع را با بحث سایت کارانه که جوانان در آن ثبت نام می‌کنند هم در حال حاضر پیگیری می‌کنیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه ما باید موانع ایجاد اشتغال در کشور را شناسایی کنیم، اظهار کرد: مهمترین مانع این است که معتقدیم چهار درصد هستند که اجازه نمی‌دهند مشکل ۹۶ درصد مردم حل شود؛ کسانی که می‌خواهند منافع اصلی کشور را بدون هیچ تلاش و زحمتی به واسطه رانت، ‌ نفوذ، ‌ فساد اداری و مالی و تاثیرگذاری در سیاست‌ها ببرند. کسانی که قاچاق می‌کنند و حجم قاچاق آنان تولید و تجارت را منهدم می‌کند.

وی ادامه داد:‌ دلالان زالو صفت نیز از جمله همین چهار درصد هستند که محصولات کشاورزی را از کشاورزان می‌خرند و پنج تا شش برابر سود می‌کنند اما تولید کنندگان آن کالاها گاهی حتی نمی‌توانند هزینه تولید خود را جبران کنند یا اینکه سود کمی می‌برند و از آن سود مردم نیز با هزینه قابل توجهی این‌ کالاها را خریداری می‌کنند.

قالیباف با بیان اینکه قشر وارداتچی نیز از جمله آن چهار درصدی است که اجازه حل مشکلات ۹۶ درصد دیگر مردم را نمی‌دهد، اظهار کرد: این قشر با نفوذ خود کالاهای مضر و غیره ضروری وارد می‌کند و با دور زدن قانون و استفاده از خلاءهای قانونی و بی‌ثباتی در تصمیم گیری‌ها کار خود را انجام می‌دهد البته منظور من از این افراد، ‌ تجار عزیزی که مواد و کالای ضروری را وارد کشور می‌کنند نیست ما دست آن‌ها را نیز می‌بوسیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اکثر سیاست‌ها و بخش‌نامه‌ها به نفع این چهار درصد است، اظهار کرد: من مصمم هستم دست این‌ها را قطع کنم. البته این افراد قدرتمند هستند، ‌ پول دارند، ‌ رسانه دارند، ‌ آبرو می‌برند و تهمت می‌زنند و آنقدر پررو هستند که وقتی دختر عزیز من ازدواج کرد و واقعا مجلسی خیلی عادی و مانندکارمندی گرفت در رسانه‌های خود تصاویر یک عروسی مجلل را به جای آن منتشر کردند اما ما برای دفاع از کشور حاضریم همانطور که در  دفاع مقدس جانمان را کف دستمان گذاشتیم در حال حاضر هم همین کار را بکنیم و به مقابله با آنان بپردازیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای ایرانیان خارج از کشور چه برنامه‌هایی برای کمک به کشور در نظر دارد، ‌ اظهار کرد: ایرانی با هر گرایش و سلیقه و دین و مذهب و قومیتی ایرانی است و ما تفاوتی بین مردم قائل نیستیم من مطمئن هستم که ایرانیان خارج از کشور می‌بینند که بحران ما اقتصاد است و به ما کمک می‌کنند.

قالیباف ادامه داد: آن‌ها حتما سرمایه دارند و امروز سرمایه ایرانیان خارج از کشور بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار است، که اگر دولت بستری را فراهم کند و موانع قانونی را کنار بزند می ‌تواند فضا را برای سرمایه گذاری آنان انجام دهد. که اگر این موانع کنار رود سرمایه‌گذاری عمده‌ای از طریق ایرانیان خارج از کشور انجام خواهد شد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما در دولتمان مصمم هستیم که صادرات را در اولویت قرار دهیم و با ایجاد تحولی ساختاری در وزارت خارجه شرایطی را فراهم کنیم که این وزارتخانه مانند کشورهای مثل کره جنوبی و ژاپن مسئول بخش تجارت خارجی ما باشند که در این زمینه ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند برای فروش کالاهای ایرانی در خارج از کشور نماینده خوبی باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌اش برای جهش رشد اقتصادی کشور، اظهار کرد: ما نیازمند اصلاح در حوزه مالیات هستیم. چهار درصدی که با ارتباطات و فسادی که دارند کارهایشان را دنبال می‌کنند کسانی هستند که فرار مالیاتی دارند و چهل درصد از فرار مالیاتی متعلق به این چهار درصد است. بنابراین سیستم‌های پولی ما نیازمند تغییرات اساسی است.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که برنامه‌اش برای افزایش تولید در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چیست، ‌ اظهار کرد: موضوع بازاریابی نقش اساسی در تولید دارد و ما باید در کنار دو رکن امنیت ملی و سیاست، تجارت بین‌المللی را هم قرار دهیم و در این زمینه اولویت را به کشورهای منطقه دهیم که چهارصد میلیون نفر در میان آنان بازار داریم.

وی افزود: ما باید کیفیت، ‌ بسته بندی مناسب، تعهد و تحویل به موقع کالا را برای بازاریابی کالاهایمان ارتقا دهیم و معتقدم با ایرانیان خارج از کشور می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که دیگر اقتصادمان وابسته به فروش نفت و آن هم به صورت خام فروشی و محدود به چند کشور نباشد.

وی در پاسخ به این پرسش که راهکارهایش برای خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی چیست، ‌ اظهار کرد: یکی از اشکالات این دولت این است که برای کنترل تورم رکود ایجاد کرده است. ما باید چرخش نقدینگی را در کشور بالا ببریم و رونق را به اقتصاد بازگردانیم البته باید با نظارت دقیق از طریق نرم افزارهای دقیق این کار را پیگیری کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما باید تعادلی را بین تورم و رونق اقتصادی ایجاد کنیم و در نظر داشته باشیم که لازم است بیشترین فشار را برای کنترل تورم در سی قلم کالایی وارد سازیم که کالاهای اساسی به شمار می‌رود و مستضعفان به خرید آن کالاها وابسته هستند و در سایر کالاها هم کنترل جدی داشته باشیم اما در بقیه موارد اگر هم مقداری تورم ایجاد شود مشکلی را در زندگی مردم ایجاد نمی‌کند و چرخ اقتصاد هم می‌چرخد.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که دولت وی برای تقویت ورزش همگانی در جامعه چه برنامه ای دارد اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ما توجه به ورزش همگانی برای همه و مخصوصا زنان است و البته معقدیم که در این زمینه معنایی ندارد ورزش را دولت مدیریت کند مگر در موارد کلان که به بخش‌های حاکمیتی مربوط می‌شود ولی در بقیه موارد خود مردم می‌توانند کمک حال دولت باشند.

وی با اشاره به موضوع صنعت گردشگری، اظهار کرد: صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنعت‌هاست و متاسفانه با همه ویژگی‌های تاریخی و تمدنی ما از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است که معتقدم در این حوزه ایرانیان خارج از کشور می‌توانند به کشور کمک کنند تا هم اقتصاد خودشان و هم اقتصاد ایران در این زمینه تقویت شود به این صورت که تورهایی را راه‌اندازی کنند و غیر ایرانیان را به ایران بیاورند تا از مناطقی که جنبه توریستی دارد بازدید به عمل آورند.

قالیباف ادامه داد: همچنین در زمینه هنر نیز یکی از ضعف‌های این دولت این است که مردم را در این بخش ندیده است و البته هنر ما نیز عمدتا دولتی است اما معتقدم که هنر را اهلش باید به دیگران منتقل کند نه دولت، ‌ که در این زمینه خانه‌های فرهنگ می‌تواند بستر ساز باشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت وی برای حمایت از سینمای ارزشی و معرفی به دنیا چیست؟ گفت: فرهنگ و هنر برای مسائل تربیتی اهمیت دارد. در این بیش از ده سالی که در خدمت مردم تهران بودم بهترین سینماها با بهترین تجهیزات و معماری در این شهر ساخته شده است و بهترین سالن‌های تئاتر نیز تاسیس شده‌اند.

وی ادامه داد:‌ نگاه من به عنوان یک خدمتگزار به فرهنگ و هنر در تهران این بوده است که بیش از ۵۰ میلیون مترمربع فضای فرهنگی ساخته شده است و ده هزار صندلی به سینماهای ما اضافه شده است اما من متاسفانه که همچنان برخی از شهرهای این کشور نه سالن سینما دارد نه سالن ورزش.

قالیباف در پایان تاکید کرد: من بارها گفتم که بحران اقتصادی نباید مسائل فرهنگی و ورزشی را از سبد خانوارها خارج کند و یا آن را تحت شعاع قرار دهد که اگر هم چنین باشد دولت باید حمایت خود را از این دو بخش تا زمانی که به وضعیتی مناسب برسد، ‌ ادامه دهد.

 

منبع: ایسنا