1

خانه‌ای برای جوانان استان

روز گذشته جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با حضور معاون رییس جمهور در امور بانوان و خانواد، استاندار خراسان رضوی و معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده در این جلسه گفت: براساس تلاش‌های صورت گرفته از ابتدای استقرار دولت تدبیر و امید جایگاه زنان در این دولت نسبت به گذشته ارتقا یافته است.
شهیندخت مولاوردی افزود: در این چارچوب تاکنون دستگاه‌های مختلف در مسیر فعالیتهای دولت یازدهم تلاش‌های بسیار زیادی را برای ارتقا جایگاه زنان در جامعه انجام داده‌اند. ارتقا شاخص مشارکت اجتماعی به صورت ویژه در دولت تدبیر و امید دنبال شد و توانست دستاوردهایی به همراه داشته باشد.

رشد سازمان‌های فعال حوزه زنان
معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده گفت: در آغاز کار دولت سال 92 سازمان‌های فعال در حوزه زنان غیرفعال یا بسیار کمرنگ بودند اما هم اینک تعداد سازمان‌های غیر رسمی‌فعال در این حوزه از هزار و 677 مورد به دو هزار و 670 مورد رسیده است.
وی افزود: تلاش شد میزان مشارکت زنان در فعالیت‌های سیاسی نیز در چارچوب فعالیت دولت تدبیر و امید ارتقا یابد. افزایش اعتماد به نفس زنان، اعتماد بیشتر به صلاحیت‌ها و شایستگی زنان از جمله رویکردهایی بود که در این زمینه به صورت ویژه دنبال شد.

رشد 26درصدی حضور زنان در انتخابات شوراها
مولاوردی ادامه داد: مشارکت زنان در مجلس دهم بسیار گسترده شد و هم اکنون حضور زنان در مجلس شورای اسلامی‌دو برابر افزایش یافته است. در استان خراسان رضوی درصد حضور زنان در شوراهای شهر و روستا بیش از 26 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: هم اکنون 24 بخشدار، چهار معاون وزیر و دو معاون استاندار زن در دولت یازدهم مشغول فعالیت هستند. شناسایی زنان توانمند، بهره مندی از توانمندی‌های آنها در سطوح میانی، حضور زنان به عنوان فرماندار، سفیر و سخنگوی وزارت امور خارجه بخشی از رویکردهایی است که در دولت تدبیر و امید دنبال شده است.
معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده افزود: میزان رشد مشارکت اقتصادی زنان نیز در چارچوب فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از یک درصد افزایش یافته و هم اکنون به 14 درصد رسیده است.
افتتاح خانه‌ای برای جوانان استان

در ادامه این جلسه استاندار خراسان رضوی گفت: خانه جوانان استان همزمان با میلاد حضرت علی اکبر افتتاح خواهد شد. افتتاح این خانه می‌تواند همچون خانه احزاب، دستاوردهای مناسبی را در خصوص توسعه فعالیت‌های جوانان به همراه داشته باشد.
علیرضا رشدیان افزود: بانک اطلاعات جوانان خراسان رضوی هم اکنون در حال تدوین است که پس از تکمیل می‌تواند پایه و اساس برنامه ریزی‌ها در این حوزه باشد.
ضرورت رفع بی‌عدالتی در حوزه زنان
وی با اشاره به اینکه باید از فرصت برگزاری جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان برای حضور این قشر در عرصه‌های مختلف اجتماعی استفاده کرد، افزود: در عرصه استفاده زنان از فعالیت‌های مختلف دچار یک بی‌عدالتی بوده‌ایم که باید به مرور این موضوع برطرف گردد.
رشیدیان گفت: هم اکنون برای ورزش بانوان و دختران محدودیت‌های بسیار زیادی وجود دارد، بر همین اساس باید تلاش بیشتری برای عمق بخشیدن به فعالیت‌های بانوان انجام شود.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه باید شرایط مناسب برای ورزش زنان و فعالیت‌های مختلف آن‌ها در عرصه‌های گوناگون از روستاها آغاز شود، ادامه داد: وضعیت آسیب‌های اجتماعی در خراسان رضوی نسبت به گذشته کاهش یافته و هم اکنون نرخ رشد طلاق نیز با کاهش مواجه شده است.
رشیدیان به حادثه تروریستی میرجاوه نیز اشاره کرد و گفت: شهدای حادثه تروریستی میرجاوه از مقام بسیار والایی برخودار هستند و باید به صورت ویژه از آن‌ها تقدیر و تشکر کرد.
استاندار خراسان رضوی به ترویج روحیه ایثار و شهادت در جامعه اشاره کرد و گفت: روحیه و ایثار و شهادت بزرگترین شاخص در نظام جمهوری اسلامی‌ایران است.

به نشاطی بیشتر از قبل، نیازمندیم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: استانداری این استان تلاش کرده تا شرایط حضور جوانان در عرصه‌های مختلف بیش از گذشته افزایش یابد و در همین راستا از تشکیل گروه مشاوران جوان نیز حمایت کرده است.
سید جواد حسینی با بیان اینکه تشکیل پارلمان جوانان خراسان رضوی به صورت ویژه دنبال می شود، خاطر نشان کرد: تلاش شده تا فضا برای گفت وگوی جوانان به صورت نظام‌مند فراهم گردد.
وی با تاکید بر اینکه باید شرایط برای نشاط بیش از گذشته فراهم گردد و در این زمینه باید برنامه ریزی مدون انجام گردد، یادآور شد: افزایش روحیه نشاط از جمله رویکردهایی است که توسط دولت یازدهم در جامعه به صورت گسترده دنبال شده است.