1

برنامه های توسعه باید مطابق نیاز خانواده¬ها باشد

معاون امور بانوان و خانواده رئیس جمهوری در نشست تخصصی وزرای امور زنان کشورهای اسلامی در مشهد گفت: سازگاری برنامه­های توسعه پایدار در کشورهای مختلف با نیازهای خانواده ضروری است.

شهیندخت مولاوردی افزود: این اجلاس فرصتی مغتنم برای گفت وگو درباره نهادی که در دین مبین اسلام به عنوان محبوب ترین بنیان از آن یاده شده است. نهاد خانواده هسته بنیادین و طبیعی جوامع بشری است که الزامات و بایسته‌های سیاست گذاری اجتماعی در خصوص آن باید در کل جامعه بشری و به طور خاص در کشور‌های اسلامی‌بسیار جدی تر مورد توجه قرار بگیرد.

معاون امور بانوان و خانواده رئیس جمهوری ادامه داد: قرآن کریم به روابط و مناسبات خواندگی اهمیت فراوانی داده است و بر اهمیت نیکی به پدر و مادر در کنار عبادت خداوند تاکید کرده است.

مولاوردی با بیان اینکه درآیات متعدد قران کریم خداوند بعد از توحید و نهی از شرک، انسان را به احسان به والدین خود سفارش می‌کند، تاکید کرد: در کنار این الزام عقیدتی برای حرمت نهادن به نهاد خانواده، کشورهای اسلامی‌در بسیاری موارد دستخوش فرآیندهای توسعه اقتصادی و نوسازی اجتماعی و افزایش سطح تحصیلات و شهرنشینی شده اند و نسل جوان در این کشورها آزادی‌های بیشتری را جست و جو می‌کنند و توسعه انسانی حق انتخاب بیشتری را برای شهروندان به رسمیت می‌شناسد.
وی با بیان اینکه گسترش فردگرایی به فرسایش ساختارهای جمعی و در برخی از موارد به زوال نهاد خانواده می‌انجامد، ادامه داد: توسعه پایدار برای تحقق نیازهای نوآورانه در عرصه‌های علم و فناوری به ذهینت‌های خلاق و ابتکارهای دانش محور نیاز دارد و از سوی دیگر گسترش خلاقیت به رهایی از سلطه نهادهای اجتماعی و حداقل شکل گیری فردگرایی اجتماعی نیاز دارد.

معاون رئیس جمهوری گفت: مساله اصلی در کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورهای اسلامی‌این است که چگونه می‌توان نیازهای توسعه پایدار را با پایداری نسبی نهادخوانده سازگار کرد.

در ادامه مولاوردی در دیدار وزیر توانمند سازی زنان و حمایت از کودکان اندونزی گفت: تبادل تجربیات به رفع چالش­های مشترک در حوزه خانواده در جوامع اسلامی‌کمک می‌کند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در دیدار “یوهانا سوسانا یمبیس” وزیر توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان اندونزی اظهارداشت: تبادل ایده‌ها و تجارب موفق می‌تواند به رفع چالش­های مشترک در حوزه خانواده در جوامع اسلامی‌کمک کند.

مولاوردی با بیان اینکه در این نشست ایده‌ها و راهکارهای موثری برای سیاستگذاری موفق اجتماعی در حوزه خانواده مطرح شد، افزود: تبادل این ایده‌ها و تجارب موفق می‌تواند به رفع چالشهای مشترک در حوزه خانواده در جوامع اسلامی‌کمک کند.

وزیر امور زنان اندونزی نیز در این دیدار با تشکر از برگزاری این نشست گفت: ایده‌های بسیار خوبی در این نشست مطرح شد و دیدارها و گفتگوهای وزرای حاضر نیز بسیار پربار و پرثمر بود.

یوهانا سوسانا یمبیس افزود: تمایل داریم بر اساس پیشنهادات و راهکارهای مطرح شده در این دیدار تفاهم نامه ای برای گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه زنان و خانواده به امضا برسانیم.