1

برخورد از نوع نزدیک!

سومین مناظره شش نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی روز گذشته میان شش کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با محوریت برنامه‌ها و دیدگاه‌های در حوزه مسائل اقتصادی برگزار شد. خلاصه‌ای ا پاسخ‌های هر کاندیدا به سوالات و نقدهای دیگر نامزدها را در ادامه می‌خوانید.

برنامه‌های شما برای برخورد با قاچاق کالا چیست؟

جهانگیری: زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم میزان قاچاق کالا بر اساس آمار اعلام شده حدود 25 میلیارد دلار بود. اما در مقطع فعلی به میزان 12 میلیارد دلار کاهش یافته است.

– آقای رئیسی که امروز در صحنه حاضر شده‌اند ابتدا گفتند هنوز تصمیم نگرفته‌اند و می‌خواهند در خدمت امام رضا(ع) باشند و بعد هم وارد صحنه انتخابات شده‌اند و جزوه‌ای را در یکی از مناظره‌ها نشان دادند و گفتند این برنامه من است در حالی که ما هنوز چیزی به نام برنامه ندیده‌ایم.

رئیسی: پشتوانه برنامه‌های ارایه شده ما تحقیق، تفحص و برنامه‌ریزی‌های دانشگاهیان است. از روزی که وارد عرصه انتخابات شدم از نظر دانشگاهیان بهره بردم و برنامه ارایه شده‌ام بر طبق فعالیت آنها،‌ آن هم نه در دوران انتخابات، بلکه از زمان‌های قبل است.

‌هاشمی‌طبا: تاکید بر آن است که گمرک ایران مبادی خود را محکم کرده و همچنین اظهار بر این است که از مناطق آزاد کالا وارد می‌شود ورقمی‌ حدود 450 میلیون دلار است. من تقاضا دارم از برادارانی که اطلاعات دقیق تری دارند واقعا بگویند چگونه از 114 اسلکه کالای قاچاق وارد می‌شود و شناسایی نمی‌شود و به مردم گفته نمی‌شود؟

قالیباف: وقتی شما امروز نمی‌توانید امنیت سپرده گذاران مستضعف مانند سپرده گذاران موسسات کاسپین و میزان را تامین کنید، بعد می‌گویید باید سرمایه وارد کنید و امنیت آن را برقرار کنید؟ وقتی شما در مسکن مهر مشکل دارید به این دلیل است که وزرای شما مشغول کار تجاری و شخصی خود هستند؛ وقتی شما کسی را می‌گذارید که مدیر بانک آن را تعیین می‌کند و بدون هیچ روالی رقم بیش از 400 میلیون تومان را در حسابی جابجا می‌کند طبیعتا قاچاق کالا اتفاق می‌افتد.

میرسلیم: موضوع قاچاق چیزی نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم. شما باید بگویید که این کار چه بلایی بر سر کشور، بر سر اشتغال جوانان و بر سر جامعه می‌آورد و مشکلات اجتماعی را با خود به همراه دارد.

روحانی: در مساله قاچاق و مفاسد اولین نکته مورد توجه این است که باید به ریشه‌های مساله بپردازیم. این که چرا قاچاق به وجود می‌آید؟ اگر بتوانیم تولید داخلی را بالا ببریم و با قیمت ارزان به مردم عرضه کنیم دیگر قاچاق ایجاد نمی‌شود. باید فضای آزادی را برای بخش‌های خصوصی ایجاد کنیم نه اینکه “خصولتی‌”ها بیایند به عنوان فضای خصوصی فعالیت کنند. گروه‌هایی که حامی‌های نظامی‌دارند وارد فضای رقابت شوند و نگذارند رقابت واقعی بین بخش خصوصی ایجاد شود.

جهانگیری: اینکه قوه قضاییه مبارزه با فساد کرده و روز به روز اضافه تر شده، بنابراین قوه قضاییه در مسوولیتی که ایشان داشته ضعیف بوده است. آقای قالیباف عادت کردید که مسایل را خلاف بگویید. عادت کردید به خلاف گفتن. تهمت و خلاف می‌گویید و هیچ وقت مطالب ثابت نشده است. چرا جلوی تحقیق و تفحص شورای شهر را گرفتید؟ چرا کسی که موضوع املاک نجومی‌را افشا کرد را سه ماه در سلول انفرادی زندانی‌اش کردید؟ این شیوه برخورد شماست و شیوه برخورد ما نیز مشخص است.

برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی کشور به درآمد نفتی چیست؟

میرسلیم: برنامه بسیار مهمی‌که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تبیین شده این است که به نفت به عنوان ماده خامی‌که منجر به تولید مواد ارزشمند و کالای میعانی شود توجه کنیم.با توجه به مناسباتی که با کشورهای همسایه داریم نباید صادرات بعضی از کالاها به گونه‌ای باشد که سود کالا برای آنها در نظر گرفته شود.

روحانی:  قدرت اقتصادی ما به خاطر حضورمان در نفت است. در اوپک توانستیم حق‌مان را پس بگیریم. بازار را از عربستان پس گرفتیم. ما الان نسبت به نفت خام، میعانات ما در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پایش خواهد شد.

جهانگیری: من فکر می‌کردم آقای میرسلیم به خاطر حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاعات کاملتری داشته باشد. جلوگیری از خام‌فروشی یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که من فرمانده ستاد اجرای اقتصاد مقاومتی هستم که طبق فرمان رهبری این مسئولیت را که با رضایت رهبری و رییس جمهوری همراه بود بر عهده گرفتم.

رئیسی: امروز دولت برای دریافت مالیات به سمت کاسب‌ها و تولید کنندگان می‌آید. دولت به سمت کسانی که صدها کانتینر قاچاق کالا وارد کشور می‌کنند و بر هیچ کسی پوشیده نیست، برای دریافت مالیات نمی‌رود. امروز عزم و اراده جدی در این زمینه در دولت وجود ندارد. تولید کنندگان دارای کمتر از 50 کارگر به دلیل پرداخت مالیات در حال تعطیلی هستند و این مالیات‌ها باعث شده که 250 هزار واحد تولیدی به واحدهای توزیعی تبدیل شود.

هاشمی‌طبا: خوشحالم که امروز صادرات ما به 45 میلیارد دلار رسیده و بخشی از آن صادرات مهندسی با ارزش افزوده تقریباً 100 درصد است. این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی‌است که مهندسین کشورش اینگونه در دنیا حاضر می‌شوند.

قالیباف: مشکل صادرات حل نمی‌شود با حضور و عملکرد 4 درصدی‌ها که اجازه نمی‌دهند، چون منفعت آنها در واردات است. نکاتی که آقای جهانگیری گفتند دروغ آشکار است که باید رسیدگی شود

املاک نجومی‌را کی برده؟ شخص جنابعالی آقای جهانگیری. شما از این دولت وقتی که وزیر بودید همین زمینی که در ونک در منطقه سه است و 385 متر زمین است را گرفتید متری 140 هزار تومان. ما املاک نجومی‌دادیم؟ ما املاک به رفتگرها بر اساس قانون دادیم.

میرسلیم: این سستی ما در سیاست خارجی بوده است که نخواسته‌ایم با قطر و کشورهایی که مخازن نفتی مشترک داریم به گفت‌وگو بنشینیم. این چه فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی است که ما بنشینیم و به جای آنکه شرایطی را فراهم آوریم تا از مخازن مشترک استفاده برابر داشته باشیم آن مخازن را ترک کنیم.

برنامه‌ شما در رفع مشکلات نظام بانکی چیست؟

روحانی: برخی از موسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل ایجاد شدند که بخشی از وقت دولت را برای اصلاح و بازگرداندن پول مردم گرفت. کار زیادی برای بانکی که مربوط به دستگاه آقای رئیسی (میزان) انجام شد تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. مردم پول نقد را بیشتر می‌پسندند یا اجرای طرح تحول سلامت را؟ ما برای شغل روستایی در دولت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با ارائه تسهیلات شغل روستایی را فعال کنیم.

جهانگیری: ما توانستیم وام ازدواج را از 3 میلیون به 10 میلیون تومان افزایش دهیم و یک میلیون نفر به مبلغ 9 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخته شد.

رئیسی: یک بار برای همیشه، تلویزیون مناظره‌ای بین آقای روحانی و دولتمردان قبل صورت دهد تا آنها با هم بنشینند صحبت کنند و دیگر این بحث‌ها تمام شود که ما هر چه می‌گوییم آقای روحانی به دولت قبلی نسبت دهد.

یکی از گلابی‌هایی که باید از برجام می‌چیدیم سرمایه گذاری خارجی بود. آقای روحانی الان میزان جذب سرمایه خارجی که به عنوان یکی از گلابی‌هایی که باید از درخت برجام می‌چیدید، چقدر است؟ الان این میزان 500 میلیون دلار است که کمتر از یک میلیارد به شمار می‌رود.

هاشمی‌طبا: نظام بانکی اسلامی‌مورد استفاده ما همان نظام بانکداری اروپایی است که عقود اسلامی‌را بر آن سوار کرده‌ایم. در این نظام نه مدیران و مسئولان بانکی و نه متقاضیان تسهیلات می‌دانند که چه مواردی را به امضا می‌رسانند.

قالیباف: می‌گویند دولت 10میلیون تومان وام ازدواج را افزایش داده است اما خود دولت مخالف این امر بوده و مجلس موافق این مساله بوده است. دولت در این حوزه ضعیف عمل کرده ما امروز امنیت سرمایه را می‌خواهیم. چهار سال فرصت داشته‌اید. چهار سال دیگر می‌خواهید وعده بدهید. هیچ اصلاحی طی این سال‌هایی که شما در دولت بوده‌اید صورت نگرفته است.

میرسلیم: با اختلاس‌هایی که صورت می‌گیرد به طور جدی برخورد کنید. 190 تا از بدهکاران بانکی نورچشمی‌های دولت‌اند. بانکداری شما براساس رباخوری است. کلاه شرعی برای آن درست کردید و دارند رباخوری.

-بسیاری از بانک‌ها از جمله بانک صادرات، ملت و تجارت گرفتارند. اگر مردم بدانند که این گرفتاری برای چیست، سلب اعتماد می‌شود. باید برای بانکداری جدی تر برخورد کنید.

روحانی: آقای رئیسی تا حال چند بار گفته‌اند که خوب است دولت فعلی با دولت گذشته مناظره داشته باشد. من می‌گویم ما می‌توانیم با خود آقای رئیسی مناظره کنیم. به هر حال افرادی که در ستاد ایشان هستند و برایشان برنامه می‌ریزند در همان دولت قبلی هم بوده‌اند. عیبی ندارد مناظره‌ای را با حضور خبرنگاران با ایشان انجام می‌دهیم.9 هزار میلیارد تومان وام ازدواج به جوانان پرداخت شده است. همچنین 43 درصد تسهیلات بیشتر از قبل پرداخت شد.

برنامه دولت شما برای رونق تولید و اشتغال پایدار در صنعت، کشاورزی و خدمات به ویژه دانشگاهیان و جوانان چیست؟

هاشمی‌طبا: ما باید کشاورزی مان را مدرن و احیا کنیم و در جهت اصلاح سرزمین ایران حرکت کنیم. ما باید کشاورزی مان را مدرن و احیا کنیم و در جهت اصلاح سرزمین ایران حرکت کنیم. با اینکه خودم مهندس هستم و در جهت احیای مهندسی تلاش کرده‌ام می‌گویم امروز تولید ما در گرو اصلاح کشاورزی است.

میرسلیم: امروز حدود 80 درصد واحدهای تولیدی خوابیده‌اند، دولت چطور می‌تواند آن واحدهای تولیدی را مجدد احیا کند و می‌خواهد چه برخوردی با این مسائل از خود نشان دهد؟

روحانی: با موفقیت در توافق هسته‌ای درآمد کشور در سال جاری 20 میلیارد دلار افزایش می‌یابد. در این زمینه ما برنامه داریم که 15 میلیارد از این میزان را با همکاری بانک‌ها به توسعه و سرمایه‌گذاری تخصیص دهیم و 3 الی 5 میلیارد دلار دیگر را نیز برای حمایت از فقرا و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص دهیم.

جهانگیری: ‌آقای رئیسی می‌گوید ما سال 95 چه کردیم؛ سال 95،‌ 10 میلیارد دلار سرمایه خارجی در وزارت دارایی و اقتصاد ثبت شده که 3 میلیارد دلار آن جذب شده است. ما اقتصاد کشور را راه انداختیم، سرعتش کم است اما ان‌شاءالله سرعتش را هم زیاد می‌کنیم.

رئیسی: کشور ما قطب کشاورزی است و کشاورزی باید توسعه یابد و علم و فناوری در کشاورزی به کار گرفته شود می‌تواند بسیاری از مسائل ما در کشاورزی را حل کند.

هاشمی‌طبا: آقای میرسلیم استاد سوال کردن از کاندیداها است و من هم تاسی می‌کنم و از ایشان می‌پرسم شما 155 سال رئیس هیات مدیره یک شرکت موتور سازی در شمال کشور بودید. امروز وضعیت آن کارخانه چگونه است و شما چه تاثیری در آن داشته‌اید؟

برنامه شما برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست؟

رییسی:عده‌ای از فقرا امروز با 45 هزار تومان یارانه‌شان زندگی می‌کنند. باید رفت و زندگی این فقرا را دید. ما می‌گوییم که باید یارانه این قشر افزایش پیدا کند و آقایان می‌گویند که از کجا این منابع تامین می‌شود.

هاشمی‌طبا: آقای رئیسی دو بار گفتند منابع دیگر پیش بینی شده، بگویند که این منابع دیگر از کجاست. نفری 45 هزار تومان در دولت قبل یارانه دادیم،‌ میوه 10 برابر،‌ بنزین 8 برابر و مسکن 3 برابر شد یعنی ما گفتیم 45 هزار تومان می‌دهیم اما 300 هزار تومان تورم در آوردیم. مگر می‌شود یارانه از آسمان نزول کند؟

قالیباف: کسانی که می‌خواهند کار ایجاد کنند تحت فشارهایی از جمله قاچاق کالا و واردات بی‌رویه اعتمادشان را از دست داده‌اند و به دلیل نگرانی‌هایی که دارند به حاشیه رفته‌اند. علت این شرایط آن است که 4 درصدی‌ها بدون هیچ تلاشی به دنبال بردن بیشترین منفعت از اموال کشور هستند.

میرسلیم: باید شرایط تولید را شفاف و صادقانه کنیم. من در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفتم که باید از پول یارانه‌ها درست استفاده کنیم، با مردم صادق باشیم.

روحانی: باید کسانی که در فقر مطلق هستند بیایند و نام‌نویسی کنند و دولت نیز موظف است وسایل ضروری زندگی آنان را برایشان تامین کند. همچنین افرادی که شغل ندارند باید برایشان شغل ایجاد شود و آنانی که شغل مناسبی ندارند با شغل بهتری کار خود را ادامه دهند.

جهانگیری: در دولت قبل 45 هزار تومان در جیب مردم گذاشته شد، اما دولت 200 هزار تومان از جیب آنها برداشت کرد. آقایان عزت ملت را حفظ کنید و سرزده به خانه فقرا نروید تا به عنوان تبلیغات عکس و فیلم بگیرید و آن را پخش کنید. ما می‌خواهیم معیشت توانمندی و عزت مردم ایران را حفظ کنیم.

رئیسی: به من و آقای روحانی وقت بدهند و بنده به عنوان نماینده اقشاری که حرفشان شنیده نمی‌شود، بیایم و حرف بزنم. شما چهار سال کشور دستتان بود و کشور را به این روز انداختید. حالا می‌فرمایید کار و تولید که باید تولید انجام شود.

مهمترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 1404 چیست؟

قالیباف: امروز به هر حال ۳.۵ میلیون تا ۶ یا ۷ میلیون آمار بیکاری است و تعطیلی کارگاه‌ها نیز در چنین شرایطی انجام شده و نشان دهنده همان بحران اقتصادی است و دولت باید در چنین شرایطی به صحنه بیاید و برنامه‌ریزی کند و به کمک مردم بشتابد.

میرسلیم: به چه حقی دولت موتور فروشی می‌کند؟ این کار،‌ کار دولت نیست. اگر اصل 44 درست اجرا شود خودش یک انقلاب است. بدون اصل 44 به جایی نخواهیم رسید. به اسم کارکنان بازنشسته فلان جا شرکتی باز می‌کنند بعد پشتش را می‌گیریم و می‌بینیم که به خود دولت وصل است.

روحانی: در این دولت برای اولین بار بعد از چشم انداز بالای رشد 8 درصد رسیدیم یعنی در 10 الی 20 سال گذشته چنین رشدی را شاهد نبودیم. ما می‌توانیم در دولت بعد آن را ادامه دهیم با رشد خوب و کاهش تورم.

جهانگیری: اقای قالیباف آیا در اطرافیان شما کسی هست که بتواند 65 هزار میلیارد دلار سرمایه خارجی را جذب این کشور کند که برای توسعه و رشد اقتصادی کشور لازم است؟ شما شهر تهران را گران اداره کردید؟ شما به بخش خصوصی نمی‌گویم که بها ندادید اما کم بها دادید. شما اکثر پروژه‌های تهران را به نهادهای نظامی‌سپردید.

رئیسی: 6 درصد از رشد اقتصادی 7 درصدی اعلام شده مربوط به بخش نفت است. رشد 1 الی 1.5 درصدی برای اقتصاد و تولید قابل قبول است و 77 درصد مورد قبول نیست.

‌هاشمی‌طبا: اگر می‌خواهید کار را درست انجام دهید باید از اقتصاددان‌ها و بازرگانان‌مان استفاده کنیم تا به توسعه برسیم وگرنه در 1404 و حتی در 1424هم به هیچ‌جا نخواهیم رسید.

قالیباف: مردم مطمئن باشید 5 میلیون شغل را با تاکید بر کشاورزی و صنایع کوچک ایجاد خواهم کرد. ما باید به بخش خصوصی اعتماد داشته باشیم اما رفتار دولت در این دوره به شکلی شده که زمان قاجار را به یاد می‌آورد. صنعت مس این کشور دست کیست و سودش به کجا می‌رود؟ قطعا با این رویکرد نمی‌شود کار را درست پیش برد.

در بخش دوم مناظره هر کاندیداه 5دقیقه فرصت داشت تا به سوالی که ازاو طرح شده پاسخ دهد.

قالیباف: همانطور که قول داده بودم اموال خود و خانواده ام را به اطلاع مردم عزیز برسانم.

رئیسی: فساد امروز فراجناحی شده و موضوعی که در زمینه مبارزه با فساد وجود دارد حساسیت مقابله با آن است که اگر فلان دستگاه گفت که کسی فاسد است با وی مبارزه شود و حساسیت وجود داشته باشد حال چه این فساد زیر عمامه من باشد چه زیر عمامه آقای روحانی و یا در کت آقای جهانگیری یا آقای قالیباف باشد.

‌هاشمی‌طبا: من به این دلیل با اعلام دارایی‌های نامزدها مخالفت کردم که هیچ قانونی در این رابطه وجود ندارد زیرا ملاک پول داشتن یا نداشتن نیست؛ چه بسا فقیر باشد اما کیسه بدوزد بنابراین درخواست می‌کنم که نامزدها نسبت به اعلام منابع پولی ستاد خود اقدام کنند.

روحانی: در مساله نقدینگی مهمترین مساله موضوع تورم است که باید کنترل شود. آقای رئیسی از افتتاحات ناراحت هستید و می‌گویید که چرا قانون را اجرا کرده‌ایم. ظاهرا شما با مسائل قانونی آشنا نیستید در حالی که مدعی هستید قدری هم حقوق خوانده‌اید. شما قاضی بودید و هنوز هم هستید. آن وقت اینجوری به مردم تهمت می‌زنید؟ من با هیچ کسی عقد اخوت نبسته‌ام و با هر کسی که تخلفی کرده باید با او با اشد مجازات برخورد شود.

جهانگیری: آقای قالیباف ادب و صداقت چیز بسیار خوبی است آن را رعایت کنید. اگر جز خانه ای که در تهران اعلام کرده‌ام اموالی از من یافتید آن را به شما می‌دهم. زندگی من را شخم زدند اما زندگی من از این برگه سفیدتر است.

میرسلیم: می‌شد از هسته علمی‌برای رشد صنعت کشور و اعتلای دانشگاه‌ها استفاده شود. این دولت فرصت را سوزاند و به حمایت از این هسته علمی‌نپرداخت تا رشد پیدا کند و به عنوان الگو معرفی شود و همین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی که اینجا نشسته است از آن استفاده نکرد.

‌هاشمی‌طبا: ما برای چهار تا رای آوردن نباید کاری کنیم که به عنوان دوستدار بزرگ خود را معرفی کنیم. وعده‌هایی که داده می‌شود عملی و منطقی نیست. من سوال می‌کنم که چرا منابع سه برابر شدن یارانه را نمی‌گویید که می‌گویند منابع مشخص است. از کجا؟ معلوم نیست.

قالیباف:  امروز مشکل اساسی عدم رشد اقتصادی کشور، فرصت‌های نابرابری است که در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده است. آقای روحانی جنابعالی می‌فرمایید هر کسی که هست باید با او برخورد شود؛ اولین برخورد را خودتان انجام دهید؛ شما که معطل هستید بستگان شما در کنار شما امروز چه می‌کنند؟ در حوزه‌های مالی،‌ اقتصادی و بانکی؛ و من مطلع هستم که شما مطلع هستید؛ چرا برخورد نمی‌کنید؛ چون خود شما هم از این رانت استفاده می‌کنید. وقتی که از این رانت استفاده کردید نمی‌توانید با آنها برخورد کنید.

میرسلیم: شخصا اعتقاد به معجزه برای حل مشکلات ندارم. هم وطنان عزیز من شخصا اعتقاد به معجزه برای حل مشکلات ندارم مگر با همکاری شما و یاری خدا و عزم جزمی‌برای باز کردن گره‌ها.

جهانگیری: یک لحظه رای، آینده را رقم می‌زند. ملت ایران شرایط دشوار است و ما از تحریم‌ها عبور کردیم و منطقه ما حساس است. ما باید جنگ را از کشور دور کنیم. اوضاع منطقه نگران کننده است باید مواظب ایران باشیم.

-ما زمان خطا نداریم. باید تصمیم بگیریم.آقای قالیباف شما 12 سال شهردار بودید این سومین بار بود که کاندیدا می‌شوید فکر می‌کنید مردم تهران نسبت به 12 سال قبل از ترافیک ، جمع آوری زباله‌ها و متکدیان و … راضی‌ترند؟ اگر راضی بودند در انتخابات سال 92، 700 هزار رای نمی‌آوردید؟ نفر آخر لیست نمایندگان یک میلیون و خرده ای رای آورد. ما سهام عدالت را واقعی می‌کنیم. سه سال بر روی آن کار شده است.

روحانی: آقای رییسی امام رضا(ع) را برای مردم نگاه دارید. پرونده سال 84 آقای قالیباف در اختیار من بود و نگذاشتم منتشر شود. اگر من آن مردانگی را نکرده بودم شما آقای قالیباف الان اینجا ننشسته بودید.

-آقای قالیباف شما که طرحت همیشه “لوله کردن” بود و هر وقت به دبیرخانه می‌آمدید می‌گفتید بگذارید من ظرف دو ساعت دانشجویان را لوله می‌کنم. ما اگر جلوی شما نایستاده بودیم که الان همه دانشگاه‌های ما پر از لوله بود.

– آقای رئیسی شما راجع به من هر چه می‌خواهید بگویید. هر تهمتی که می‌خواهید بزنید. شما قاضی هستید. شما دادستان روحانیت هم هستید. بپرسید که علما از شما چه کشیده‌اند. اما من از شما خواهش می‌کنم امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید و امام رضا(ع) را حزبی و جناحی نکنید.

اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید به روستاها بفرستید بگذارید برای بعد از انتخابات. الان جلویش را بگیرید. اینهایی که از نهادهای امنیتی هستند و با اتوبوس از شهرها برایت جمعیت می‌آورند از آنان بپرس که پولش را از کجا می‌آورند. از پول بیت‌المال این کار را انجام می‌دهند. تو که قاضی هستی چرا با آنها برخورد نمی‌کنی؟

رییسی: آقای روحانی مگر جنابعالی زبان را برای کردها آزاد کردید؟ خدا آزاد کرد.باید با فرارهای مالیاتی به طور قاطع برخورد شود نه اینکه فقط مالیات کاسبان خوش حساب اخذ شود. باید جلوی قاچاق کالای افراد رفیق و دوست و آشنای برخی از دولتمردان گرفته شود.

آقای روحانی شما من را می شناسید. آقای جهانگیری نیز به خوبی از روحیه ضد فساد من خبر دارند. ایشان همچنین به خوبی می دانم که من به مسائل مختلف آشنایی دارم. موسس” آمبودزمان آسیایی” من و پاکستانی‌ها، برای نخستین بار در زمان دولت اصلاحات در قوه قضائیه با حضور 40 کشور جهان تشکیل دادیم. هر دولتی موظف به تامین تضمین این آزادی ها برای همه است. قانونی اساسی اجازه داد که کردها و سایر اقوام از لباس رسمی خود استفاده کنند. دولت موظف است به 80 میلیون نفر خدمت دهد.