1

افزایش سهم بانوان در تصمیم‌گیری‌های شهری

دبیر کل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان گفت: کارنامه عملکردی بانوان شورای شهر در حوزه زنان کارنامه قابل دفاعی نیست.

بتول گندمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه انتظار است که همه افراد جامعه در سرنوشت خودشان موثر باشند و تصمیم‌گیری‌ها با نظر همه افراد جامعه انجام شود، اظهار کرد: بر این اساس قطعا زنان به عنوان نیمی از جامعه این حق را دارند که تصمیماتی که برای شهری که در آن زندگی و کار می‌کنند گرفته می‌شود با نظر آن ها هماهنگ و همراه باشد و نظرشان در این تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر با این دیدگاه نگاه شود حضور زنان در حوزه‌ اداره شهرها و حتی در حوزه شوراها و بخش‌های کوچک خیلی ضروری به نظر می‌رسد، امروز در اداره شورای روستا کارنامه‌های بسیار موفقی از زنان عضو شورای روستایی و زنان دهیاری که مسئولیت را در روستاها پذیرفتند دیده می‌شود و این حضور قدرتمند زنان در این سطوح باعث تغییر و تحول بسیار در آن جامعه کوچک خودشان شود.

گندمی با تاکید بر اینکه این حضور و فعالیت بانوان در شهرها هم می‌تواند موثر باشد, ادامه داد: می‌توان تغییرات چشمگیری را با حضور خانم‌ها در حوزه شهری دید اما یک مشکل و ضعف فرهنگی همچنان وجود دارد که نگاه غالب جامعه شهری معطوف به این است که امورات و تصمیمات را به مردان واگذار کند؛ این بخش که در آن ضعف و مشکل وجود دارد نیازمند یک کار فرهنگی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص حوزه تصمیم‌گیری بانوان تاکید کرد: در شهر مشهد جوانان، پیران، معلولین و سالمندان همه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند؛ بخش‌هایی مثل جوانان و سالمندان، هم در حوزه مردان و هم در حوزه زنان است اما امروزه نیازهای خاصی در جامعه زنان در حوزه‌ی سلامت جسمی و بهداشت روانی در جامعه احساس می‌شود که به برنامه‌ریزی در حوزه شهری نیازمند است، همچنین متناسب با شرع و دین فضاهای مناسب که بانوان بتوانند از آن اختصاصا استفاده کنند ایجاد شود.

وی در خصوص عملکرد بانوان شورای شهر چهارم تاکید کرد: کارنامه عملکردی که الان دیده می‌شود حکایت از این ندارد که شورای شهر در حوزه سلامت و بهداشت فکری و روانی زن‌ها در این فضاها طرح‌های مشخصی داشته باشد و به این بخش بپردازد، به عنوان مثال باید دید چه ظرفیت‌هایی در شهر متعلق به دختران جوان ما است که با رعایت مسائل دینی از این ظرفیت‌ها بتوانند استفاده کنند. شهرداری وظایفش در ایجاد این فضاها است و می تواند گام‌های خوبی را بردارد.

دبیر کل مجمع مشورتی اصلاح طلبان ادامه داد: در حوزه جوانان نیز شهرداری میتواند برای جوانان ظرفیت‌ها و فضاهایی تعریف کند که هم جوانان جامعه حضور داشته باشند و هم مراوده‌های اجتماعی خود را توسعه ببخشند که این امر به ارتقای فرهنگی جامعه کمک می‌کند و حتی در جاهایی می تواند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را تا حد زیادی تحت کنترل خودش قرار دهد و در بعضی از بخش‌ها را حتی کاهش دهند. اما این فضاها به درستی در این بخش‌های جامعه نه تعریف می شود و نه به آنها پرداخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انتظار بوده در این بخش شورا به این موارد بپردازد و این ظرفیت‌ها را ایجاد کنند تا زنان بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند، تصریح کرد: اگر کارنامه عملکردی بانوان شورای شهر را در حوزه زنان بخواهیم اندازه‌گیری کنیم کارنامه قابل دفاعی نیست و قطعا تمام فعالین حوزه زنان مهمترین دغدغه‌هایشان این است که بتوانند سهم زنان را در حوزه سیاست‌گذاری تصمیم‌گیری‌های شهری افزایش دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: حضور زنان در مدیریت شهری باعث می‌شود ما تصمیم‌های درستی را در حوزه شهر و ظرفیت‌های شهری برای زنان بگیریم و افزایش سلامت جسمی و بهداشت روانی را در جامعه بتوانیم حداقل در حوزه زنان انتقال دهیم.

رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان رضوی تصریح کرد: در واقع در استان به ازای هر بخش و شهر یک ستاد وجود دارد و در 13 منطقه مشهد نیز 13 ستاد اصلی در حال فعالیت هستند و تعدادی ستاد فرعی نیز وجود دارد.