1

از اکران قطره¬ای «نبرد خلیج فارس2» ناراضیم

فرهاد عظیما کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج فارس2» در گفت­وگو با اتفاقیه از چگونگی اکران این فیلم گفت و تأکید کرد:  متاسفانه از اینکه «خلیج­ فارس2» در مشهد اکران می­شود خوشحال نیستم و باید تأکید کنم نه تنها در مشهد که در کل کشور ضربه خوردیم، اکران­ها به صورت قطره­ای انجام شده که هرگز مناسب نیست. هدف ما از ساخت تنها برای یک قشر جامعه نبود و دیدیم که تمام اقشار استقبال­ خوبی از آن داشتند و بعد از دیدن آن، همه راضی از سینما بیرون می­آمدند.

وی گفت: در مشهد اکران در سینما هویزه، آفریقا، سیمرغ و قدس بود اما به دلیل زمان بدی که برای اکران به ما تعلق گرفته بود، آنطور که باید کار دیده نشد.  ساعت 10 و 11 صبح و این که تبلیغاتی برای ما وجود نداشت  کمی به فروش ما ضربه زد اما با این حال هم فروش بدی نداشتیم. در نهایت باید بگویم از اکران تنها در سینما هویزه و آفریقا راضی بودم چون داخل شهر بود و تبلیغات بهتری هم داشت.

«خلیج فارس» بی­حمایت ماند 

عظیما درباره حمایت­های صورت گرفته چنین تصریح کرد: حوزه هنری کمبود­هایی داشت و هیچ حمایتی نکرد، در صورتی که در تهران حمایت­ها در حوزه هنری خیلی معنادار و جدی است. تنها تبلیغی که برای ما شده است چند بنر بوده که در سطح شهر نصب کردند.  سئوال من این است که چرا آقایان حاضر نیستند کمی دست ما را بگیرند؟ اسمش را می­گذارند تولید ملی ولی دریغ از اینکه حتی اندکی حمایت مالی از ما داشته باشند.

وی افزود: ساختن انیمیشن کار آسانی نیست و حدود چهار سال برای نبرد خلیج فارس2 وقت گذاشتیم اما کل فروش حدود 110 ملیون تومان بوده که از این مقدار هم درصد کمی به ما می­رسد که تنها پول اجاره محل سکونت را می­توانیم بدهیم. در سینما از فیلم­های جلف و بی­ارزش بیشتر استقبال می­شود تا فیلم­های انقلابی و ارزشی و ما با دست بسته و شکسته کار را ساختیم و تا اکران پیش رفتیم به امید اینکه با دست باز از ما حمایت شود.

عظیما خاطرنشان کرد: اصلا چرا سازمان­های دیگر حمایتی نمی­کنند و همه به دنبال چهره­های معروف هستند. تصور ما طور دیگری بود با این شرایط دیگر نمی­توانیم کار جدیدی شروع کنیم. فکر می­کردیم کسی دست ما را خواهد گرفت تا کارهای جدیدی را با انگیزه­های بهتری آغاز کنیم.

خستگی­ها رفع نشد!

وی در ادامه گفت: رایگان خواستن کار در شأن آن نیست و اینکه ما چهار سال تمام وقت و انرژی خود را صرف کار کنیم فقط به افتخار اینکه این گروه برای مشهد است، آنوقت هیچ حمایتی نکنند و تنها وقتی اسم انیمیشن می­آید بگویند که این کار هنرمندان مشهدی است، ناراحتمان می­کند. سهم ما از حمایت­ها فقط این باشد که این کارگردان دوست ما است؟ همین؟ به نظرم منصفانه نیست و این قضیه باید درست شود و متأسفانه باید بگویم درست شدنش را بعید می­دانم.

وی تصریح کرد: همه به دنبال اسم انقلاب هستند نه خود انقلاب که این برای ما جای تاسف دارد چون تنها شعار است و هیچ عملی ندارد. چرا باید ما دشمن را بیدار کنیم و خود سرگردان باشیم چرا نباید قشر ارتشی­ها از این نوع فیلم و انیمیشن­ها استقبال کنند. ما امر رهبری را اجرا می­کنیم اما حاضر نیستند کمی از این خستگی­ها را از تن ما بیرون کنند تا بتوانیم کار دیگری را شروع کنیم. در واقع ما به خود و تولید ملی صدمه وارد می­کنیم، انقلاب را مردم باید پیش ببرند وقتی خود انقلابی­ها دل نمی­سوزانند چرا خودمان را خسته کنیم.

جهانی شدن یک انیمیشن

عظیما ادامه داد: حدود 40 سایت آمریکایی حرف­های مهم و بزرگی برای ما داشتند که نشان می­دهد کار حتی در جهان  دیده شده است. از این که بازتاب جهانی داشته خوشحالیم  اما ای کاش مسئولین خودمان بیشتر توجه داشتند. در سال گذشته دو اکران دانشگاهی داشتیم اما در حال حاضر اسمی از اکران دانشگاهی وجود ندارد و متأسفانه نگاه مردم در حد سواد رسانه­ای به شدت پایین است.

 

گزارشی از نوید موسوی