سردار نظری در آئین رونمایی از اولین خط تولید بخاری گازسوز هوشمند در مشهد مقدس؛

هیچ راهی جز کیفی‌سازی نداریم

مهناز اصغری

بدون شک حمایت از تولیدکنندگان و یا مخترعان جوان برای حرکت به سمت بومی سازی تولیدات با صرفه و همچنین رونق صنعت باید از رویکردهای هر دولتی باشد. چراکه نوآوران نه تنها در خلق ثروت، بلکه در چرخه اشتغال‌زایی، خودکفایی تولیدات کشور و همچنین تولید محصولات با کیفیت نقش مؤثری دارند.

در این خصوص بی شک شنیدن نام شرکت‌ها و اشخاص موفق استان خراسان رضوی در صدر شرکت‌های دانش بنیان و نهادهای پژوهشی و صنعتی مایه مباهات است، بنابراین حمایت از مبتکرین و مخترعین و ارائه‌کنندگان طرح‌های موفق باید از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم استان باشد. با این پیش توضیحات خواستیم یادآور شویم که نخستین بخاری هوشمند و بدون دودکش روز چهارشنبه طی مراسمی در یکی از واحدهای تولیدی مشهد رونمایی شد.

رونمایی از اولین خط تولید بخاری گازسوز هوشمند

به گزارش روزنامه «صبح امروز»، در ششمین روز از مهرماه سال جاری آئین رونمایی از اولین خط تولید بخاری گازسوز هوشمند در مشهد مقدس با حضور فرمانده سپاه امام رضا (ع)، مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی، سرپرست سازمان صمت و جمعی از مسئولین ذی‌ربط و مدیران شرکت‌های دانش بنیان استان برگزار شد. در این مراسم شرکت “دانش بنیان داده پرداز تاراتک شرق”، یکی از مجموعه‌های ذی‌ربط گروه شرکت‌های “راه نو” میزبان بود. این شرکت محصولی را با عنوان بخاری گازسوز هوشمند به مرحله تولید انبوه رسانده است که این بخاری مزایایی همچون ترکیب کمترین تناسب اکسیژن و گاز شهری و تولید بیشترین شعله و حرارت، تکمیل فرایند سوخت و تولید شعله آبی و بهینه با راندمان بالا و همچنینی عدم نیاز به دودکش به علت تولید ناچیز گاز مونوکسیدکربن دارد که در کاهش مصرف سرانه گاز در بحث میزان مصرف بخاری‌ها می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

در حال مصرف بی‌رویه ذخائر انرژی هستیم

در ابتدای این مراسم مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه «متاسفانه به موضوعات اساسی کشور در حوزه انرژی کمتر پرداخته شده است» می‌گوید: ما متاسفانه در حال مصرف بی رویه ذخائر انرژی هستیم و علی رغم اینکه دارای اولین و دومین ذخایر هستیم، ممکن است با این حجم استخراج دچار کمبود شویم.

حسن افتخاری ادامه می‌دهد: برای جبران این کمبود نیز دو راه بیشتر باقی نمی‌ماند. یا باید وارد کننده گاز شویم که اصلا زیبنده ما نیست و یا اینکه محکوم به افزایش بهره وری و راندمان تجهیزات گازسوز هستیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت گاز استان خراسان رضوی با بیان اینکه «متاسفانه بوروکراسی اداری ما، بوروکراسی خاصی است» اضافه می‌کند: اگر این پروژه‌ها در خراسان رضوی با وجود این همه دانش و توانمندی به نتیجه نرسد، در هیچ جای کشور هم نتیجه نخواهد داد. چرا که هم از لحاظ تاریخی کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، جزو اولین‌ها در کشور هستند و هم از لحاظ دانش در سطح بالایی قرار دارند.

2میلیون بخاری گازسوز در استان خراسان رضوی

وی با اشاره به اینکه در استان بین یک و هشت دهم تا دو میلیون بخاری داریم، مطرح می‌کند: تولید بخاری گازسوز هوشمند از دو وجه قابل بررسی است. اول مبحث راندمان است که  به ۳۰ درصد کاهش مصرف اشاره دارد و بحث دوم مبحث ایمنی است که فکر می‌کنم دوستان می‌توانند در چهارچوب استانداردهای موجود تولید کنند. ضمن اینکه از آنجایی که ما در شرکت گاز خراسان رضوی قطب پژوهشی بهینه سازی در کشور هستیم، آزمایشگاهی داریم که برخی آزمایشات را تنها ما می‌توانیم انجام دهیم.

افتخاری در پایان بندی صحبت‌های خود با گلایه‌مندی ابراز می‌کند: متاسفانه در زمینه بهینه سازی در مبحث بخاری‌ها هنوز، سازمان بهسازی وزارت نفت اصرار دارد که خودش آن را مدیریت کند. در این زمینه شرکت گاز خراسان رضوی آمادگی لازم را دارد تا به صورت پایلوت، حداقل در خراسان تمام مسئولیت‌های آن را قبول کند.

تولید بخاری با سیستم کاهش چشمگیر مصرف گاز تا ۴۰ درصد

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: بخاری گازسوز هوشمند و بدون دودکش با همکاری مشترک هلدینگ سرمایه‌گذاری “راه نو” و شرکت دانش بنیان داده پرداز “تارا تک شرق” در مجموعه صنعتی توانکاران ساخته شده است.

جواد خزائی افزود: این بخاری با سیستم الکترونیکی هوشمند، کاهش چشمگیر مصرف گاز تا ۴۰ درصد، گرمایش ایمن، امکان زمان‌بندی عملکرد، راندمان حرارتی زیاد، تولید نکردن گازهای سمی احتراق و سازگار با برق ۲۲۰ ولت به مرحله تولید رسیده است.

باید توان اجرا را افزایش دهیم!

در این مراسم فرمانده سپاه امام رضا (ع) نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا چند نکته حائز اهمیت همچون کیفیت سازی، تسریع در صدور مجوزها و همچنین استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان را در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و طرح‌های پژوهشی و عملی مدنظر قرار داد.

سردار  یعقوبعلی نظری با تاکید بر اینکه «ما در استان در همه عرصه ها هیچ راهی جز “کیفی سازی” نداریم» می‌گوید: به طور نمونه زمانی که در کشاورزی دیگر قادر به افزایش سطح زیر کشت نیستیم، باید میزان برداشت از واحد سطح را ارتقا بخشیم و برای دستیابی به این موضوع نیز باید آموزش و دانش کشاورز را بالا ببریم.

وی همچنین با اشاره به صنعت دام نیز ادامه می‌دهد: در خصوص شبکه‌های دام نیز با توجه به اینکه مرتع به میزان کافی نداریم و تامین نهاده نیز برای دامدار به صرفه نسیت، در کارگاه‌های کوچک پرورش دام، مبتنی بر شهرک‌های دام، چندقلوزایی را نقطه اصلی قرار داده تا مشکلات دامداران نیز جبران گردد. بنابراین در حوزه دام نیز باید توان اجرا را افزایش دهیم.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) در خصوص مسکن سازی نیز مطرح کرد: در حوزه مسکن نیز سوال من این است که چرا مسکن را در ارتباط با اشتغال تعریف نمی‌کنید؟ اگر به شکل بخشی به مسکن نگاه کنید در انتها مسکن ها خالی می‌ماند، چراکه تعریف شده در سال 400هزار مسکن در روستا ساخته شود. مگر ما در روستا مشکل مسکن داریم؟ اهالی روستاها همه برای خود سرپناهی دارند.

وی ادامه می‌دهد: اما اگر تعریف کنید که این مسکن را در روستاها، برای کسانی که از حاشیه شهر مشهد حاضرند به روستای متروکه برگردند، بسازید و زیرساخت روستا و شرایط اشتغال را فراهم کنید، اقتصاد مقاومتی را احیا کردیم. چراکه ما اشخاصی را در حاشیه شهرهای بزرگ داریم که هم علاقه به دامداری و هم تجربه دارند. اما شرایط مناسب ندارند و ما باید این شرایط را برای آنها فراهم کنیم.

لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی

سردار نظری با تاکید بر اینکه «در حوزه انرژی نیز باید بهینه سازی مصرف در راندمان را مد نظر قرار دهیم» مطرح می‌کند: استان خراسان هم ظرفیت نیروی انسانی دارد و هم گستره وسیعی را به خود اختصاص داده است و ما می‌توانیم مشکلات را مرتفع کنیم.

وی تاکید می‌کند: اگر قبول دارید که عرصه اقتصادی در همه بخش‌ها، اکنون میدان عملیاتی و جنگ ما است، نیاز داریم که قرارگاه دائم داشته باشیم. کار این قرارگاه نیز رصد لحظه‌ای، تصمیم لحظه‌ای، هماهنگی و هم افزایی است.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه «تنها استانی که ستاد تدابیر اقتصادی داشت و از رئیس جمهور دولت قبل مجوز گرفت و وزیر کشور ابلاغ کرد، استان خراسان رضوی بود» می‌گوید: در استان خراسان رضوی جمعی از مسئولین در راستای اهداف واحد و حل مشکلات، گرد هم آمده و هرکس که ما را باهم می‌دید، رغبت پیدا می‌کرد. بنابراین با توجه به انگیزه، رویکرد و دلسوزی که در ظرفیت استان وجود دارد می‌توانیم کارها را انجام دهیم و نیاز به یک متولی بسیجی‌وار است تا مباحث در بخش‌های مختلف صنعت و معدن و کشاورزی و دامداری و انرژی و … به قابلیت اجرا برسند. در این خصوص نیز ما باید کار را پخته کرده و در دایره اختیارات تصمیم بگیریم و آن جایی که به بن بست خوردیم بگوئیم گره‌ها را باز کیند و اختیارات بدهید.

کارها را می‌شود بسیجی وار انجام داد

سردار نظری در بخشی دیگری از صحبت‌های خود خطاب به سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت بیان می‌کند: خیلی معطل بحث‌های اداری نباشید. چراکه خیلی از کارها را می‌شود مردمی و بسیجی وار انجام داد. ما باید بدانیم که چطور باید سرمایه‌های کوچک مردمی را در حوزه تولید و بخش خصوصی فعال کنیم. چراکه در بخش خصوصی اشخاص تجربه، قوه تشکیلاتی و توان مالی دارند و هرچقدر مشکل و فراز و نشیب باشد، با حرکت‌های بسیجی وار حل و مرتفع می‌گردد.

وی در پایان ابراز می‌کند: خیلی مهم است که فرآیندهای ساده، روان، زودبازده و با اهداف کاملا معین تعریف شود و ما در حوزه صنعت کاملا آمادگی داریم تا با محوریت صمت، ظرفیت‌های حمایتی و مالی و… را که در اختیار داریم در خدمت قرار دهیم و امیدواریم با این جلسات هم قوت قلب یکدیگر باشید و هم بتوانیم کمک کنیم تا گرهی باز شود.

لزوم ایجاد شهرک صنعتی دانش بنیان

در ادامه این مراسم مدیرعامل گروه شرکت‌های “راه نو” نیز می‌گوید: حدود 6ماه قبل از طرف گروه “راه نو” در خواستی را درخصوص ایجاد شهرک صنعتی دانش بنیان به وزیر محترم دادیم. پاسخ این درخواست نیز اینگونه بود که اگر در استان شما بحث مکان و زمین برای شهرک فراهم شود، مجوزها اعطا خواهد شد و در حال حاضر به دنبال حل این موضوع هستیم و ما به عنوان بخش خصوصی آمادگی کامل برای ایجاد این شهرک را داریم.

دکتر مجتبی تنها، با تاکید بر اینکه «ایجاد یک شهرک دانش بنیان افقی است که برای استان انتظار داریم تا 5هزار مخترع در آن سامان بگیرند» ادامه می‌دهد: ما در قلب فناوری هستیم و 5هزار نخبه مخترع داریم، اما میزان خروج نیروهای دانش بنیان استان خراسان رضوی از این استان یک فاجعه است. در یک آمار می‌توان گفت در سال 12هزار فارغ‌التحصیل از استان خارج می‌شود و ما ظرفیت‌ها را اینگونه از دست می‌دهیم.

وی در پایان‌بندی صحبت‌های خود تاکید می‌کند: ما به عنوان بخش خصوصی با بیش از 4هزار سهامدار در یک مجموعه مردمی به دنبال این هستیم که مجموعه‌های فناوری و کارخانه فناوری را در استان راه‌اندازی کنیم و برای این بخش آمادگی داریم.

ایران؛ سرآمد مصرف انرژی در دنیا

شایان ذکر است در پایان این مراسم از خط تولید بخاری گازسوز هوشمند رونمایی شد. بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم که مصرف گاز ایران معادل 50درصد مصرف گاز کل قاره اروپا است و شدت مصرف انرژی در ایران نیز 3برابر مصرف جهانی و بالاترین حد مصرف انرژی در دنیا است. بنابراین بدون شک حمایت از نوآورانی که در راستای بهینه سازی مصرف گاز دست به تولیدات می‌زنند، امری اجتناب ناپذیر است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *